مطالب مشابه

245 نظر

  1. 1

    شهلا

    خیلی مفید بود واقعا کمکم کرد ممنون

    پاسخ
  2. 2

    علی

    با سلام
    آیا می توان در ضرایب پیشنهاد قیمت تخفیف داد به طور مثال ضرایب منطقه ای را در پیشنهاد قیمت کاهش داد و یا صفر نمود؟

    پاسخ
    1. 2.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که گفته شد ضرایب فهرست بها من جمله ضریب منطقه‌ای، به منظور نزدیک تر کردن کار در شرایط مختلف به شرایط استاندارد و نرمال در نظر گرفته شده است. فقط یک ضریب پیشنهاد قیمت داریم و فقط این یک ضریب را می‌توان به صورت تخفیف یا اضافه بیان کرد، بقیه ضرایب، یا با یک بخشنامه ابلاغ می‌شوند یا اینکه با توجه به شرایط کاری محاسبه می‌شوند و برای یک پروژه با شرایط کاری ثابت، همواره اعداد ثابت و غیر قابل تغییری خواهند بود. لذا هیچ گونه تخفیفی در این گونه ضرایب نمی‌توان اعمال کرد.
      باید در نظر داشته باشید قیمت پیشنهادی پیمانکار معمولا با توجه به آنالیز آیتم ها در شرایط کاری محل اجرای پروژه به دست خواهد آمد. روال کار بدین صورت است که پس از آنالیز، پیمانکار یک قیمت تمام شده برای هر آیتم خواهد داشت. قیمت پیشنهادی پیمانکار که با یک ضریب مثبت یا منفی (پلوس و مینوس) نسبت به فهرست بها اعلام می‌شود، مبلغی متفاوت از این مبلغ حاصل از آنالیز خواهد بود. بهایی که توسط کارفرما در قبال اجرای آیتم ها به پیمانکار پرداخت می‌شود، برابر است با قیمت درج شده در فهرست بها ضربدر تمامی ضرایب (که یکی از آنها ضریب پیشنهادی پیمانکار است)، منهای کسورات قانونی. در این صورت پیمانکار باید پس از آنالیز و اعمال سود منطقی، ضرایب را (که محاسبه کرده یا از بخشنامه ها استخراج نموده است) به صورت معکوس اعمال نماید و کسورات را نیز در نظر بگیرد و درنهایت با تقسیم کردن عدد به دست آمده به بهای واحد مندرج در فهرست بها، ضریب پیشنهادی خود را به دست آورد.
      در این صورت است که مبلغی نهایی پرداخت شده در وجه پیمانکار برابر با بهای حاصل از آنالیز خواهد بود. لذا با توجه به مطالب فوق الذکر، هر گونه تخفیف یا تغییری در هر جایی از ضرایب یا آنالیز ها، صرفاً باید در ضریب پیشنهادی دیده شود.
      برای اینکه کسورات را به طور صحیح در نظر بگیرید، باید عدد به دست آمده را بر یک منهای مجموع کسورات تقسیم نماید و هرگز مانند دیگر ضرایب (مانند سود پیمانکاری) در عدد به دست آمده ضرب نکنید.
      در زیر با یک مثال تفاوت دو روش ذکر شده آمده است.
      فرض کنید مبلغ نهایی حاصل از آنالیز و معکوس کردن ضرایب، ۱۰۰۰ تومان باشد و ۱۲ درصد سود برای خود در نظر بگیرد. مبلغ نهایی که انتظار دارید از کارفرما دریافت کنید ۱۱۲۰ تومان است. مالیات این کار را ۳ درصد و حق بیمه آن را ۱۶٫۶۷ درصد در نظر بگیرید. جمع کل کسورات ۱۹٫۶۷ درصد خواهد بود. اگر یک بعلاوه این عدد را در ۱۱۲۰ ضرب نمایید ۱۳۴۰٫۳ تومان خواهد شد. یعنی مبلغ نهایی پرداخت شده توسط کارفرما ۱۳۴۰٫۳ تومان خواهد بود. اگر بار دیگر معکوس این کار را انجام دهید یعنی کسورات قانونی این مبلغ را محاسبه نمایید،(۱۳۴۰٫۳ را در ۱۹٫۶۷ درصد ضرب نمایید) مبلغ کسورات ۲۶۳٫۶ تومان خواهد شد. با کسر این مبلغ از ۱۳۴۰٫۳ تومان، مبلغ خالص دریافتی توسط پیمانکار ۱۰۷۶٫۶=۲۶۳٫۶-۱۳۴۰٫۳ خواهد بود. با مقایسه این عدد با ۱۱۲۰ تومان، خواهید دید که ۴۳٫۳ تومان کمتر از مقدار آنالیز بعلاوه سود دریافت کرده‌اید.
      ولی اگر مبلغ ۱۱۲۰ تومان را در %۸۰٫۳=%۱۹٫۶۷-%۱۰۰ تقسیم کنید. (۰٫۸۰۳÷۱۱۲۰) خواهید دید که مبلغ نهایی پرداخت شده ۱۳۹۴٫۷ تومان است، مبلغ کسورات این مبلغ ۲۷۴٫۳ تومان است. با کسر این مبلغ از مبلغ کل (۱۱۲۰=۲۷۴٫۷-۱۳۹۴٫۷ )، مبلغ نهایی پرداخت شده برای انجام کار و سود پیمانکاری ۱۱۲۰ تومان خواهد بود. این عدد همان مبلغ محاسبه شده توسط پیمانکار است.

      پاسخ
      1. 2.1.1

        محمد

        سلام
        در بخشنامه اخیر ضریب بالاسری تبصره ای در مورد تخفیف در ضریب بالاسری حداکثر ۱۰ درصد آمده است آیا منظور ۱۰ درصد از ۴۱ درصد پروژه های غیر عمرانی ۴٫۱ درصد است و یا ۱۰ درصد کاهش یعنی ضریب معادل ۱٫۳۱ در نظر گرفته شود

        پاسخ
        1. 2.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          هریک از انواع پیمان‌ها ضریب بالاسری مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال پیمان‌های با مصالحی که تحت عنوان طرح های غیر عمرانی و با مناقصه واگذار می‌شوند، با توجه به فهرست بهای سال ۹۶ ضریب بالاسری ۱/۴۱ را دارند (قبلاَ این ضریب ۱/۴۳ بود). اگر پیمانکار بخواهد طبق بخشنامه فوق الذکر تخفیفی برای این ضریب در نظر بگیرد، حداقل مقدار آن ۱/۳۱ خواهد بود. برای دیگر پیمان‌ها هم به همین منوال می‌توان عمل نمود.

          پاسخ
    2. 2.2

      فرزاد

      ضرایب بالاسری و منطقه ای غیر قابل تغییرند

      پاسخ
      1. 2.2.1

        مدیر آموزش

        به بخشنامه جدید پیشنهاد قیمت مراجعه نمایید. در این بخشنامه می‌توان برای ضریب بالاسری تخفیف در نظر گرفت.

        پاسخ
    3. 2.3

      احمد

      با توجه به اینکه قیمت پیشنهادی پیمانکار با اعمال مینوس یا پلوس است در صورتی که قیمت پیشنهادی از برآورد اولیه پیمان کمتر باشد در نتیجه شما مینوس زده و واضح است که تخفیف لحاظ نمودید. در نتیجه نیازی به کاهش ضرایب ندارید زیرا ضریب پیمان شما تمام این ضرایب را در بر میگیرد.

      پاسخ
  3. 3

    آرش

    با سلام.
    در چه نوع قراردادهایی ضرایب فصلی اعمال می شود(بهنگام ارایه صورت وضعیت) و در چه نوع قراردادهایی تنها از یک ضریب کلی برای یک رشته مثلا ابنیه جهت صورت وضعیت استفاده می شود.

    پاسخ
    1. 3.1

      مدیر آموزش

      سلام
      برای اعمال ضرایب در صورت وضعیت نه در شرایط عمومی پیمان نکته‌ای ذکر شده است و نه در متن قراردادهای تیپ چیزی گفته شده است. معمولاً در قراردادهایی که براساس فهرست بها منعقد می‌شوند مرجع اصلی برای این قبیل اختلافات متن فهرست بهای منظم خواهد بود. اگر مابین مقادیر اجرا شده واقعی در سایت نسبت به مقادیر موجود در اسناد مناقصه یا همان برآورد اولیه اختلافی نباشد، نحوه اعمال ضریب به صورت فصلی، رشته‌ای یا کلی تاثیری در مبلغ کلی دریافتی توسط پیمانکار نخواهد داشت. ولی در اکثر پروژه ها همواره این اختلاف مشاهده می‌شود. بدیهی است که آیتم های موجود در برخی فصول سود دهی بیشتری برای پیمانکار دارد و بر عکس بعضی فصول ضرر ده هستند. در این میان پیمانکار همواره سعی در کاهش مقادیر فصول ضرر ده و افزایش مقادیر فصولِ با سود دهی بیشتر دارد. اگر جدول مبالغ و ضرایب پیشنهادی جزء (که ضرایب مربوط به هر فصل را نشان می‌دهد) را ملاحضه نمایید خواهید دید که قطعاً ضرایب فصول با یکدیگر و با ضریب پیمان اختلاف دارند. از طرفی به مانند کاری که پیمانکار در مورد فصول ضرر ده و سود ده انجام می‌دهد در اینجا نیز همواره سعی دارد، مقادیر کارهای فصولی را که در آن تخفیف داده کاهش دهد و مقادیر فصول با ضرایب مثبت یا تخفیف کم را افزایش می‌دهد. این حرکت اغلب با تعویض آیتم ها یا تغییر در مشخصات فنی کار صورت می‌گیرد.

      ولی به استناد تبصره ذیل ردیف ۵ بخشنامه شماره ۱۰۰/۷۶۵۷۴ مورخ ۱۳۸۷/۸/۱۹، سقف مبلغ ناشی از افزایش یا کاهش مقادیر ردیف‌هایی که ضریب پیشنهادي جز ء فصل مربوطه بیشتر از ضریب پیشنهادي کل باشد (با رعایت محدودیت هاي مندرج در ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان) حداکثر تا ۲۵ درصد مبلغ مذکور مجاز است. براي افزایش مقادیر این ردیف‌ها، بیش از سقف یادشده، ضریب پیشنهادي کل ملاك است.
      بنابراین در صورتی که ضریب پیشنهادي جزء فصل بیش از ضریب پیشنهادي کل باشد به صورت زیر عمل می‌شود:
      – چنانچه افزایش یا کاهش تغییر مقادیر فصل کمتر از ۲۵ درصد فصل مربوط باشد، ضریب پیشنهادي جزء فصل ملاك است.
      – چنانچه افزایش تغییر مقادیر فصل بیشتر از ۲۵ درصد فصل مربوط باشد براي مازاد ۲۵ درصد، ضریب پیشنهادي کل ملاك است.
      – چنانچه کاهش تغییر مقادیر فصل بیشتر از ۲۵ درصد فصل مربوط باشد ضریب پیشنهادي جزء فصل ملاك است.

      ضرایب مربوط به یک قرارداد یا محاسباتی هستند یا از طریق بخشنامه اعلام می‌شوند. تمامی ضرایب محاسباتی از قبیل ضریب طبقات، در متن قرارداد صراحتاً نوشته می‌شود. ضریب پیمان نیز در برگ پیشنهاد قیمت ذکر شده است و این ضریب نیز صراحتاً در قرارداد آورده می‌شود. اگر در متن قراردادی ضریب پیشنهاد قیمت به صورت تفکیک شده برای هر فصل نوشته شود (نه اینکه بصورت جدول مبالغ و ضرایب پیشنهادی جزء ضمیمه قرارداد شود) می‌توان این ضریب را به صورت فصلی اعمال کرد. در غیر اینصورت ضریب پیشنهادی به صورت کلی باید اعمال شود.

      پاسخ
  4. 4

    محسن

    با سلام
    ضریب بالاسری برای خرید اقلام تأسیسات مکانیکی چند در صد است؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. 4.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که مستحضرید اقلامی که خرید شده‌اند و در محل انجام پروژه انبار شده اند، قبل از به کار رفتن در عملیات اجرایی مصالح پایکار گفته می‌شوند. احتمالاً منظورتان از ضریب بالاسری اقلام خرید تاسیسات مکانیکی همان ضریب اعمالی به مصالح پایکار است. در کل ضرایبی که می‌توان به مصالح پایکار اعمال کرد، ضریب پیشنهادی پیمانکار و ضریب بالاسری است. این ضرایب به همان طریق و با همان مقداری که به ردیف های کارکرد اعمال می‌شوند در مصالح پایکار هم اعمال خواهند شد. ضریب بالاسری برای طرح‌های عمرانی و کارهایی که با مناقصه واگذار شده‌اند ۱/۳۰ و برای کارهایی که بدون مناقصه و به صورت ترک تشریفات واگذار شده‌اند ۱/۲۰ است. در طرحهای غیر عمرانی نیز این ضریب ۱/۴۱ خواهد بود. علاوه بر این جدولِ شماره یکِ پیوستِ یکِ فهرست بهای تاسیسات مکانیکی نیز به صورت فصلی به مصالح پایکار اعمال می‌شود. در نهایت هم ضریب ۷۰ درصد طبق بند فهرست بها به این مصالح ضرب می‌شود.
      ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ماهیت ضریب منطقه ای، دلیل اصلی ایجاد ضریبی به این نام، سختی اجرای فعالیت و سختی تهیه مصالح و مواد در مناطقی دور از تهران است. لذا انتظار می‌رود بخشی از ضرایب منطقه‌ای نیز به صورتی منطقی در مصالح پایکار اعمال شود. برای تهیه مصالح که در مرحله اول در مصالح پایکار نمود پیدا می‌کند، در متن فهرست بها سخنی از اعمال ضریب منطقه‌ای نیامده است.

      پاسخ
  5. 5

    جواد

    با سلام و تشکر
    آیا ضریب تجهیز هم در مبلغ نهایی ضرب میشود به طور مثال اگه ضریب تجهیز ۴ درصد باشد مبلغ نهایی به صورت زیر میشود؟
    ۱۳۳۲۰۰۱۶۲۰*۱٫۰۴=۱۳۸۵۲۸۱۶۸۵
    یا اینکه تجهیز در مبلغ خالص ضرب شده و با مبلغ جمع میشود
    ۹۲۲۰۴۳۵۰۳*.۰۴=۳۶۸۸۱۷۴۰
    ۳۶۸۸۱۷۴۰+۱۳۳۲۰۰۱۶۲۰=۱۳۶۸۸۸۳۳۶۰
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    1. 5.1

      مدیر آموزش

      سلام
      درصد تجهیز و برچیدن کارگاه فقط به مبلغ خالص اعمال می‌شود. و در نهایت با مبلغ کل که حاصل اعمال ضرایب در مبلغ خالص است، جمع می‌شود.
      همانطوری که اشاره کرده‌اید.
      اگر مبلغ خالص بدون اعمال ضرایب مثلا ۹۲۲،۰۴۳،۵۰۳ ریال باشد و درصد تجهیز ۴ باشد. مبلغ تجهیز برابر با ۳۶،۸۸۱،۷۴۰=۰/۰۴×۹۲۲،۰۴۳،۵۰۳ خواهد شد.

      پاسخ
  6. 6

    elyar

    سلام
    با تشکر از مطلب مفیدتون
    یه سوالی داشتم
    طبق فهرست بهای سال ۹۵ (مثلا رشته ابنیه)، ضریب محاسبه تجهیز کارگاه برابر ۴ درصد است.
    این ۴ درصد برابر ۴ درصد مبلغ اجرای کار باضریب بالاسری هست یا بدون بالاسری؟
    ممنونم

    پاسخ
    1. 6.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق بند ۲-۸ دستورالعمل کاربرد فهرست بها، مبلغ هر ردیف، حاصل ضرب مقدار در بهای واحد آن ردیف است. از جمع مبلغ ردیف‌های مربوط به هر فصل، مبلغ فصل و از جمع مبالغ فصل ها، جمع مبلغ ردیف‌های فهرست بها برای کار مورد نظر به دست می‌آید. ضریب طبقات، ضریب بالاسری و ضریب منطقه‌ای، به جمع مبلغ ردیف‌ها به صورت پی در پی ضرب شده و هزینه تجهیز کارگاه، به آن اضافه می‌شود. این بند نشان می‌دهد که ضرایب (طبقات،بالاسری و منطقه) نباید بر مبلغ کل تجهیز کارگاه تاثیری داشته باشند. مبلغ تجهیز کارگاه عددی ثابت است که یا به صورت مقطوع در نظر گرفته می‌شود، یا درصدی از جمع مبلغ ردیف ها. در کل اگر تجهیز کارگاه به صورت درصدی بیان شود. این درصد صرفاً در جمع مبلغ ردیف ها ضرب می‌شود.
      طبق بند ۲-۱۷-۱ دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه نیز، درصد تجهیز و برچیدن به هزینه های انجام کار اعمال می‌شود.

      پاسخ
      1. 6.1.1

        elyar

        با تشکر از پاسخگویی سریع شما.
        پس با این حساب منظور شما اینه که جمع کل تجهیز کارگاه ابنیه برابر ۴ درصد هزینه خالص اجرای کار ( بدون ضرایب بالاسری یا منطقه) می باشد؟
        یعنی به طور مثال اگه هزینه اجرای کار ابنیه ما برابر ۱۰۰ تومان و مبلغ اجرای کار بعد از اعمال ضریب بالاسری برابر ۱۳۰ تومان باشد و ضریب تجهیز کارگاه نیز برابر ۴ درصد باشد.
        بنابراین مبلغ تجهیز کارگاه برابر ۴=۰٫۰۴×۱۰۰ خواهد بود یا ۵/۲=۰٫۰۴×۱۳۰ ؟

        پاسخ
        1. 6.1.1.1

          مدیر آموزش

          بله، درصد تجهیز و برچیدن کارگاه فقط به هزینه های اجرای کار اعمال می‌شود.
          اگر جمع ردیف‌های فهرست بها بدون اعمال ضرایب به عنوان مثال ۱۰۰ تومان باشد، و درصد تجهیز کارگاه ۴ در نظر گرفته شود. کل مبلغ هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه برابر با (۴=۰٫۰۴×۱۰۰) ۴ تومان خواهد بود.

          پاسخ
          1. 6.1.1.1.1

            بهزاد نوروززاده

            با سلام
            اگر در زمان تهیه یک مناقصه هستیم ۴درصد برآورد بعد از اعمال ضرایب است و اگر در زمان صورت وضعیت هستیم چون مبلغ تجهیز مقطوع است و قبلا در برآورد مشاور اعمال شده دیگر نباید ضرایب اعمال شود و فقط ضریب پیمان اعمال میشود

          2. 54321

            مدیر آموزش

            سلام
            همانطوری که گفته شد، مبلغ تجهیز کارگاه یا به صورت مقطوع و فارغ از هزینه های اجرای کار خواهد بود یا به صورت درصدی از هزینه های اجرای کار. اما تفاوت این دو در برآورد اولیه و صورت‌وضعیت نویسی را می‌توان این گونه بیان کرد. مبلغ تجهیز کارگاهی که به صورت مقطوع است، در برآوردی که کارفرما برای برگزاری مناقصه انجام می‌دهد و پیشنهاد قیمتی که پیمانکار ارائه می‌کند، مقادیر یکسانی خواهند بود. اما برای تجهیز کارگاه‌هایی که به صورت درصدی عنوان می‌شوند، در برآورد اولیه، مبلغ تجهیز کارگاه درصدی از مجموع قیمت‌های واحد فهرست بها است در حالی که در پیشنهاد پیمانکار این مبلغ درصدی از قیمت‌های واحد پیشنهادی پیمانکار خواهد بود. قیمت‌هایی که پیمانکار برای هر آیتم از فهرست بها پیشنهاد می‌دهد، ربطی به دیگر ضرایب ندارند، ولی همواره پیمانکار با در نظر گرفتن این ضرایب قیمت‌های هر آیتم را تنظیم می‌کند. در صورت وضعیت نویسی هم ابتدا مبلغ تجهیز کارگاه محاسبه می‌شود و سپس ضرایب اعمال شده و در نهایت مبلغ تجهیز به آن اضافه می‌شود.

      2. 6.1.2

        mnaseh

        با سلام . همانطور که فرمودید در بند ۲-۸ دستورالعمل کاربرد بیان شده است ضرایب بالاسری و منطقه ای به جمع مبلغ ردیف ها ضرب شده و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه به آن اضافه میشود. «نتیجه، برآورد هزینه اجرای کار خواهد بود.»
        در دستورالعمل مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه نیز (بند ۲-۱۷-۱) بیان داشته که حداکثر مبلغ تجهیز و برچیدن به میزان ۴ (یا ۵درصد) «مبلغ برآورد هزینه اجرای کار بدون هزینه های تجهیز و برچیدن کارگاه» است.
        استنباط بنده با توجه به دوجمله بالا این است که ضریب تجهیز و برچیدن به کل مبلغ اجرایی (با احتساب ضریب منطقه و بالاسری) اعمال و برآورد میگردد. با تشکر از توجه جنابعالی

        پاسخ
  7. 7

    اشرف زاده

    سلام
    چه پروژه هایی باید آنالیز بها داشته باشند و آیا بخشنامه خاصی برای این کار وجود دارد؟ مثلا بخشنامه‌ای هست که آنالیز فقط برای پروژه هایی انجام می‌شود که بالای ۷ میلیارد ریال براورد دارد؟!

    پاسخ
    1. 7.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بخشنامه شماره ۵۴/۴۹۵۱-۱۰۲/۵۴۵۳ که در تاریخ ۷۷/۰۹/۰۹ از طرف سازمان برنامه و بودجه وقت منتشر شده است، تمامی مراحل و جدول های مربوط به آنالیز را ارائه کرده است. در این بخشنامه اشاره‌ای به سقف ریالی برآورد نشده است و صرفاً ردیف‌هایی از برآورد که نیاز به آنالیز خواهند داشت مشخص شده است. البته این ردیف ها بسته به آیتم های پروژه می‌تواند متغییر باشد و از پروژه‌ای به پروژه دیگر تفاوت خواهد داشت. طبق این بخشنامه ردیف‌هایی از برآورد که حداقل ۶۵ درصد کل هزینه اجرای کار را در بر داشته باشند نیاز به آنالیز خواهند داشت.
      بخشنامه فوق برای پروژه‌هایی که فهرست بها دارند یا برای آنها فهرست بهایی شبیه به فهرست بهای پایه تهیه شده است به کار می‌رود. در کارهایی که به صورت ترک مناقصه واگذار می‌شوند نیز باید این بخشنامه را به کار برد.

      پاسخ
  8. 8

    مجید

    با سلام و احترام و تشکر از زحمات
    اگر بخشی از کار در شب انجام گردد و هزینه ان در براورد اولیه دیده نشده باشد اون وقت نحوه پرداخت به چه صورت است. ایا ضریب در حجم اعمال میگردد
    ایا باید مجوز پرداخت گرفت؟؟
    ایا از این بابت چیزی به پیمانکار باید پرداخت گردد؟؟

    پاسخ
    1. 8.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق ماده ۲۵ نشریه شماره ۴۳۱۱ (شرایط عمومی پیمان) اگر در برنامه زمانبندی تفصیلی، کار در شب پیش بینی نشده باشد، باید حتماً در زمان اجرا، مجوزهای اجرای کار در شب اخذ شود تا هم از لحاظ ایمنی و بیمه و هم از لحاظ پرداخت‌ها مشکلی پیش نیاید.
      پس از اخذ مجوز، سه حالت برای اجرای کار در شب پیش خواهد آمد.
      ۱- پیمانکار برای جبران تاخیرات خود اقدام به اجرای کار در شب نماید. در این حالت هیچ اضافه پرداختی انجام نخواهد شد.
      ۲- اگر مشاور تشخیص دهد که روند پیشرفت کار پیمانکار به گونه‌ای است که پروژه در مدت پیمان به اتمام نخواهد رسید، پس از کسب موافقت کارفرما به پیمانکار دستور اجرای کار در شب را می‌دهد. در این حالت نیز هیچ اضافه پرداختی انجام نمی‌شود.
      ۳- اگر با تشخیص مشاور و تایید کارفرما برای جبران تاخیراتی که ناشی از قصور پیمانکار نیست، کار در شب انجام شود. هزینه‌های اضافی در وجه پیمانکار پرداخت خواهد شد. واضح است که صرفاً بخش نیروی انسانی و ماشین‌الات مشمول این اضافه پرداخت خواهند شد. در این صورت هزینه های اضافی طبق مصوبات قانون کار پرداخت می‌شود.

      پاسخ
  9. 9

    حمزه

    واقعاً عالی بود.تشکر

    پاسخ
  10. 10

    اصغر

    باسلام
    درمحاسبه اضافه كاريها با استفاده از فهرست بهای ابنيه سال ٨٨ ضرايب بالاسرى و منطقه‌ای اعمال می‌گردد؟
    (باعنايت به توضيحات صفحه آخر فهرست بها)

    پاسخ
    1. 10.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با توجه به اینکه ضرایب منطقه‌ای و بالاسری در فهرست بهای سال ۸۸ حذف شده بود، نمی‌توان از این ضرایب استفاده کرد. در سوالتان به نوع قرارداد اشاره‌ای نشده است. در قراردادهای مترمربع با توجه به ماده ۱۲ قرارداد با تغییرات برخورد می‌شود. در قراردادهای فهرست بهایی اضافه کاری با کارهای اشاره شده در برآورد اولیه تفاوت چندانی ندارد. اضافه کاری‌ها نیز کارکرد محسوب می‌شود.
      در صفحه آخر فهرست بهای سال ۸۸ (ابنیه) به کارهای جدید اشاره شده است که با کارهای اضافی تفاوت دارد. ضوابط کار جدید در ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان آمده است.

      پاسخ
  11. 11

    مصطفی

    با سلام
    با تشکر از ارائه اطلاعات مفیدتان در نحوه اعمال ضرایب احساس میکنم در نحوه محاسبه تان برای ضرایب بالاسری عمرانی و غیرعمرانی اشتباه رخ داده است . چون در واقعیت بیمه و مالیات کسورات قرارداد می باشند نه ضرایب. شما این دو آیتمو با مجموع بالاسریای دیگه مثل سود و هزینه دفتر و… جمع کردین.اونوقت پس این درصد هزینه دفترو و کارگاه و سود مشمول درصد بیمه و مالیات نمی شوند. ولی در عمل و در قانون کل مبلغ پرداختی پیمان مشمول بیمه و مالیات هستند. پس فرمولمون واسه بالاسری کل باید اینطور بشود:
    ((۱-مجموع درصد کسورات بیمه و مالیات) × (۱-مجموع درصدهای بالاسری))/۱ . با این محاسبه ضریب بالاسری بدون کسورات بیمه و مالیات ۱/۲۴ در پروژه های عمرانی خواهد شد

    پاسخ
  12. 12

    مصطفی

    و اگر روش محاسبه من درست و منطقی باشد ضریب کل بالاسری در پروژه های غیرعمرانی باید ۱/۳۹ شود نه ۱/۴۳

    پاسخ
  13. 13

    مصطفی

    البته با احترام به شما من اگر دچار خطای محاسباتی شده ا م یا در محاسباتم چیزی رو نادیده گرفته ام خواهشمندم گوشزد کنید

    پاسخ
    1. 13.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که در متن پست اشاره شده است، این یک نمونه از آنالیز ضریب بالاسری است. به عبارت دیگر هزینه هایی مانند هزینه دفتر مرکزی، هرینه های مستمر کارگاه و .. ممکن است از پروژه‌ای به پروژهِ دیگر متفاوت باشد. در عمل نیز واضح است برخی از شرکت‌های بزرگ، هزینه‌های بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند. ضریب بالاسری به صراحت در بند ۲-۷-۲ دستورالعمل کاربرد فهرست بها، برای طرح‌های عمرانی با مناقصه ۱/۳ و برای طرح‌های عمرانی بدون مناقصه ۱/۲ در نظر گرفته شده است. با هر محاسباتی که این ضریب محاسبه شود مقداری بیش از آنچه ذکر شد، قابل اعمال نخواهد بود. قیمتی که پیمانکار برای انجام کار از آنالیز آیتم ها استخراج می‌کند، قیمت خام است و صرفاً هزینه‌های انجام کار را در بر می‌گیرد. دیگر هزینه‌های پیمانکار پس از اعمال ضرایب، وارد قیمت پیشنهادی می‌شوند. یکی از این ضرایب ضریب بالاسری بوده و برخی از این دیگر هزینه‌ها در آنالیز ضریب بالاسری آمده است. ضریب بالاسری پس از اعمال، همواره در ضریب پیشنهادی پیمانکار نمود پیدا می‌کند.
      در مورد نحوه اعمال کسورات نیز به پاسخ دیدگاه شماره ۲ یکی از کاربران در قسمت ابتدایی دیدگاه‌ها مراجعه فرمایید.

      پاسخ
      1. 13.1.1

        مصطفی

        با تشکر از راهنمایی عالیتان. اون کامنتتان را هم دیدم. پس نتیجه میگیریم بالاسریهای مفروض خود شرکت مثل سود و هزینه دفتر و … رو که روال ثابتی ندارد در هزینه هایمان ضرب کنیم تا قیمت خالص بدست بیاد. سپس کسورات قانونی رو با همون فرمول که اشاره کردید اعمال کنیم.

        پاسخ
        1. 13.1.1.1

          مدیر آموزش

          بله، در واقعیت و عمل دیگر هزینه‌های شرکت و کارگاه به صورت درصدی از هزینه اجرای کار در نظر گرفته می‌شود و در هزینه اجرای کار ضرب شده سپس کسورات به روش گفته شده اعمال می‌شود. در کل مقدار ضریب بالاسری گفته شده در فهرست بها، مقداری قراردادی و تا حدودی نزدیک به واقعیت است ولی می‌تواند به عنوان یک راهنما نیز برای در نظر گرفتن این هزینه‌ها استفاده شود.

          پاسخ
      2. 13.1.2

        مصطفی

        اون ضریب سود ۱/۲۴ رو هم با همین فرمول بدست آوردم. بالاسری ۱/۳ ضربدر ۰/۹۵۴ ( همون کسورات ۳ درصد مالیات و ۱/۶ درصد بیمه پروژه عمرانیه)

        پاسخ
  14. 14

    مصطفی

    یک مسئله: حال که قراره مالیات ۳ درصد رو از قرارداد ها حذف کنند یا بقولی حذفش کردند، پس با این حساب ضریب بالاسری مناقصه باید بجای ۱/۳ بشود ۱/۲۶ دیگه؟ (۱/۲۴ تقسیم بر ۰/۹۸۴ کسر بیمه)

    پاسخ
    1. 14.1

      مدیر آموزش

      نمی‌توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد. باید منتظر فهرست بهای جدید بود و تغییرات اعمال شده را بررسی کرد.

      پاسخ
  15. 15

    آرمین اسعدی

    سلام ممنون اطلاعات مفیدتون
    در پروژه ای که با توجه به دستور کار مصالح مصرفی تغییر کرده و به طور مثال پیمانکار بجای لوله pvc که در قرارداد تعیین شده لوله upvc تهیه کرده است.
    این تفاوت قیمت با چه ضریبی و با استناد به چه بخشنامه ای باید اعمال شود؟

    پاسخ
    1. 15.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر قراردادتان به صورت متر مربع باشد، طبق ماده ۱۲ پیمان (پیمان های تیپ قرارداد متر مربع) با تغییرات برخورد می‌شود. به فهرست بهای منضم به پیمان مراجعه خواهد شد، آیتمی که متناسب با آیتم های حذف و جایگزین شده است را پیدا کرده و مبلغ آیتم حذف شده را از مبلغ کل پیمان کسر و مبلغ آیتم اضافه شده را به مبلغ کل پیمان اضافه می‌کنند. در صورتی که این آیتم ها در فهرست بها موجود نباشد، کار جدید محسوب می‌شوند و طبق دستورالعمل فهرست بها برای آنها قیمت جدید تهیه شده و سپس حذف و اضافه انجام می‌شود. در قراردادهای متر مربع همواره ضریبی برای فهرست بهای منضم در نظر گرفته می‌شود (ضریب پیشنهادی پیمانکار) و در متن قرارد به صراحت نوشته می‌شود. در حذف و اضافه آیتم ها علاوه بر ضرایب معمول فهرست بها، این ضریب نیز اعمال می‌شود.
      در قراردادهایی که به صورت فهرست بهایی منعقد می‌شود، در دستور کار مربوطه نحوه پرداخت مشخص می‌شود. به عبارت دیگر قبل از انجام کار تکلیف بهای واحد کاری که جایگزین خواهد شد مشخص می‌شود. اگر آیتم در فهرست بها موجود باشد که به آن اشاره می‌شود در غیر اینصورت به صورت کار جدید ابلاغ می‌شود. قیمت جدیدی که برای کار جدید تصویب می‌شود، معمولاً پیوست دستور کار می‌شود.
      در مثال گفته شده، ردیف لوله پی. وی. سی در فهرست بها موجود است ولی برای لوله یو. پی. وی. سی باید قیمت جدید تهیه شود.

      پاسخ
  16. 16

    محسن

    با سلام
    مهندس ممنون میشم در موارد ذیل اظهارنظر بفرمایین:
    ۱- نحوه اعمل ضرایب به کارهای مازاد بر قرارداد و اینکه چه ضرایبی تعلق میگیرد؟
    ۲- نحوه اعمال ضریب مصالح پایکار در قرارداد سرجمع و فهرست بهایی؟
    ۳- آیا به ردیفهای مصالح پایکار عملیات مازاد هم ضریبی اعمال می شود؟
    ممنون میشیم درمورد اعمال ضرایب یکجا و بطور کامل جهت روشن شدن اذهان با مستند که بتونیم ارائه کنیم شرح بدهین اگه بشه با مثال.

    پاسخ
    1. 16.1

      مدیر آموزش

      سلام

      اعمال ضرایب به کارهای مازاد
      در قراردادهای متر مربع تمامی کارهای اضافی طبق ماده ۱۲ پیمان در قرارداد اعمال می‌شوند. در این مورد برای نحوه پرداخت و دیگر مسائل مربوط به پرداخت ها ( منجمله ضرایب) طق ماده ۱۲ به فهرست بهای منضم مراجعه می‌کنند. هر آیتمی که مناسب با دستور کار ابلاغی باشد از فهرست بها انتخاب می‌نمایند. از این مرحله به بعد این کارها عیناً مانند کارهای قراردادهای فهرست بهایی خواهند بود و کلیه ضرایب به همراه ضریب پیشنهادی پیمانکار که در قرارداد سرجمع ذکر شده است در آنها اعمال خواهد شد. برای کارهایی که ردیف مناسبی در فهرست بها ندارند، از کار جدید و تنظیم قیمت جدید استفاده می‌شود.
      در قراردادهای فهرست بهایی، کار مازاد تفاوتی با کارهای ذکر شده در قرارداد نخواهد داشت. همه ضرایبی که به کارهای قرارداد اعمال می‌شود در کارهای مازاد نیز قابل اعمال است.
      مصالح پایکار
      مصالح پایکار در قرارداهای سرجمع تفاوتی با قراردادهای فهرست بهایی ندارد و طبق دستورالعمل و پیوست‌های فهرست بهای منضم با آن برخورد می‌شود.
      مصالح پایکار کارهای مازاد نیز هیچ تفاوتی با دیگر مصالح پایکار ندارد.
      تمامی مستنداتی که برای اعمال ضرایب نیاز است، فهرست بها و متن قراردادهای تیپ سرجمع است. در این مورد توصیه می‌شود، دستورالعمل کاربرد فهرست بها و پیوست های آن کامل مطالعه شود.

      پاسخ
  17. 17

    جعفری

    سلام ببخشید قرار داد کاری ما به یک سال قبلتر انجام دادن با درصد اختلاف
    آیا برای سال جدید تعدیل میخورد
    تو قرار داد قید شده که هیچ گونه تعدیلی به قرار داد اضافه نمود

    پاسخ
    1. 17.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در این گونه موارد صرفاً به قرارداد مراجعه می‌شود. اگر در قرارداد ذکر شود که تعدیلی تعلق نمی‌گیرد، نمی‌توان به هیچ وجه تعدیل نمود. مگر در شرایط خاص که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای کلیه قراردادهای یک دوره با ابلاغ دستورالعمل تعدیل یا مابه التفات تعلق می‌گیرد. از این گونه دستورالعمل ها می‌توان به دستورالعمل جبران آثار اصلاح قيمت حامل هاي انرژي با اعمال قانون هدفمندكردن يارانه ها یا دستورالعمل جبران آثار ناشي از افزايش قيمت ارز اشاره کرد.

      پاسخ
  18. 18

    زهرا ب

    با سلام
    در رابطه با محاسبه مرخصی و سنوات نیروی انسانی مستقر در پروژه ها آیا ضریب منطقه ویژگی … جزو پایه حقوق محسوب می‌شود و باید با این ضریب تسویه شوند؟
    لطفا در صورت در دسترس بودن بخشنامه در این مورد، اعلام فرمایید.

    پاسخ
    1. 18.1

      مدیر آموزش

      سلام
      این ضرایب منطقه‌ای صرفاً برای قراردادهای فهرست بهایی به کار می‌رود و فقط در آنالیز بها یا مبلغ کل کارکرد تاثیر دارد. برای نیروی انسانی مستقر در کارگاه، دستورالعمل نحوه انتخاب عوامل و تعيين حق‌الزحمه خدمات نظارت كارگاهی مشاوران، مورد استفاده خواهد بود. این دستورالعمل ها برای نیروی انسانی مشاور که به صورت ناظر در پروژه مستقر هستند کاربرد خواهد داشت. گرچه برخی پیمانکاران نیز از این دستورالعمل ها استفاده می‌کنند ولی در کل برای نیروی انسانی پیمانکار تقریباً هیچ دستورالعمل یا بخشنامه مستقلی وجود ندارد.

      پاسخ
  19. 19

    firoz

    باسلام
    لطفا”بفرمایید در محلهایی که خاکبرداری و لوله گذاری با عمقهای ۶متر الی ۱۲مترویا بیشتر انجام میگیرد آیا ضریبی مثل ضریب طبقات یا ارتفاع ویا ضریبی دیگر بجز بالاسری و منطقه ای تعلق میگیرد یا نه ممنون میشم اگه جواب را برام ایمیل بفرمایید .

    پاسخ
    1. 19.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در این مورد ضریبی برای سختی کار در عمق غیر عادی وجود ندارد ولی بر اساس فهرست بهای ابنیه و راه و باند برای عملیات خاکی که به منظور کانال کنی و پی کنی با عمق بیش از ۲ متر انجام می‌شود، اضافه بها در نظر گرفته شده است. برای اعمال این اضافه بها، حجم خاکبرداریِ واقع در عمق ۲ تا ۳ متری یکبار، در عمق ۳ تا ۴ متری دو بار، در عمق ۴ تا ۵ متری ۳ بار محسوب می‌شود. برای اعماق بیش از این نیز به همان ترتیب عمل می‌شود.

      پاسخ
  20. 20

    مینایی

    باسلام وتشکر ،میخواستم بپرسم ضرایب بالاسری وتجهیز کارگاه ومنطقه ای در کارهای ابنیه که به صورت استعلامی انجام می شوندومبلغ پیمان درحد مناقصه نیست هم تعلق میگیرندیاخیر .چون به نظر ضرایب به کارهای مناقصه ای وبزرگ تعلق میگیرند.لطفادراین زمینه ارشادبفرمایید

    پاسخ
    1. 20.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در کارهای پیمانکاری که به صورت استعلام قیمت انجام می‌شود و تشریفات مناقصه وجود ندارد، معمولاً کارفرما ها زیاد در قید و بند ضرایب و دیگر مسائل فهرست بها نیستند. اگر توجه داشته باشید استعلام بها بر اساس فهرست بهای خاصی صورت نمی‌گیرد، به عبارت دیگر کارفرما آیتم های مورد نیاز برای اجرای کار را لیست نموده و موضوع و چگونگی انجام کار و نحوه پرداخت و … را با توجه به شرایط سازمان یا اداره خود اعلام می‌کند. لذا تقریباً برای کارهای استعلامی فهرست بهایی ضمیمه نمی‌شود. در این صورت واضح است که هیچ کدام از محتویات و مستندات موجود در فهرست بها منجمله ضرایب، در کار دخیل نخواهند بود.

      پاسخ
  21. 21

    علی

    با سلام
    آیا در قراردادهای فهرست بهایی میبایست هم ضریب هرفصل وهم ضریب پیمان ضرب شوند؟

    پاسخ
    1. 21.1

      مدیر آموزش

      سلام
      نه، همانطوری که در پاسخ دیدگاه شماره ۳ گفته شد، ضرایب مربوط به یک قرارداد یا محاسباتی هستند یا از طریق بخشنامه اعلام می‌شوند. تمامی ضرایب محاسباتی از قبیل ضریب طبقات، در متن قرارداد صراحتاً نوشته می‌شود. ضریب پیمان نیز در برگ پیشنهاد قیمت ذکر شده است و این ضریب نیز صراحتاً در قرارداد آورده می‌شود. اگر در متن قراردادی ضریب پیشنهاد قیمت به صورت تفکیک شده برای هر فصل نوشته شود (نه اینکه بصورت جدول مبالغ و ضرایب پیشنهادی جزء ضمیمه قرارداد شود) می‌توان این ضریب را به صورت فصلی اعمال کرد. در غیر اینصورت ضریب پیشنهادی به صورت کلی باید اعمال شود. به عبارت دیگر ضریب پیمان یا به صورت فصلی ضرب خواهد شد یا به صورت کلی. همزمان نمی‌توان هر دو ضریب را اعمال کرد.

      پاسخ
  22. 22

    فرين

    با سلام
    اگر در هنگام برگزاری مناقصات و گشايش پاکتهای مالی، کارفرما برآورد خود را اعلام ننموده باشد و پس از انعقاد قرارداد اين برآورد را اعلام نمايد (که در حال حاضر آن را با اضافه کاری ها محاسبه نموده است که اين امر باعث افزايش رقم برآوردی وی نسبت به رقم پيشنهادی پيمانکار و درنتيجه کاهش ضريب پيمان شده است)، لطفا راهنمايی فرماييد چه بخشنامه ای در اين خصوص قابل استفاده و استناد است و مبنای محاسبه ضريب پيمان چه خواهد بود؟

    پاسخ
    1. 22.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بعضاً در برگزاری مناقصه از طرف کارفرما، برآورد اولیه برای انجام کار تهیه نمی‌شود. در این صورت پیمانکار طبق نقشه ها نسبت به برآورد پروژه اقدام می‌نماید و قیمت پیشنهادی خود را برای انجام کار طبق نقشه ها و دیگر اسناد فنی موجود در اسناد مناقصه ارائه می‌دهد. اگر پس از بازگشایی پاکتها، کارفرما مبلغ کل و ضریب پیمان پیشنهادی پیمانکار را قبول نماید و طبق آن قرارداد را منعقد نماید، یعنی برآورد اولیه انجام شده توسط پیمانکار را نیز قبول کرده است و لذا ضریب پیشنهادی نیز مورد قبول واقع شده است. در ادامه ماجرا و در حین اجرای کار سه حالت پیش خواهد آمد.
      حالت اول اینکه نقشه ها و اسناد فنی پاسخگوی انجام مناسب کار نخواهند بود. در این صورت باید نقشه ها و این اسناد تغییر داده شود و کارهای اضافه یا کم شده با دستورکار مناسب به پیمانکار ابلاغ شود، این حذف یا اضافه کار با دستورکار، تاثیری در برآورد اولیه پیمانکار و در نتیجه در ضریب پیمان نخواهد داشت. و به مانند دیگر قراردادها که مرسوم است و کاری اضافه یا کم می‌شود با آن برخورد خواهد شد.
      حالت دوم این است که پیمانکار در برآورد اولیه اشتباه کرده باشد و این برآورد متناسب با نقشه ها و اسناد فنی نباشد، در این صورت پیمانکار موظف به قبول برآورد جدید انجام شده خواهد بود ولی مبلغ کل پیشنهادی ثابت خواهد بود که در نتیجه با تغییر برآورد اولیه ضریب پیمان تغییر خواهد کرد. پیمانکار حق اعتراضی در این مورد نخواهد داشت و موظف است پیمان را با مبلغ کل پیشنهادی به اتمام برساند.
      حالت سوم ترکیبی از حالت اول و دوم خواهد بود. در این صورت ابتدا به مانند حالت دوم برآورد اولیه جدید متناسب با نقشه ها و اسناد فنی تهیه خواهد شد و سپس کارهای دیگر برای تکمیل کار که در نقشه ها وجود ندارد با دستور کار به پیمانکار ابلاغ خواهد شد.

      پاسخ
      1. 22.1.1

        فرين

        سپاسگزارم

        پاسخ
  23. 23

    مجید

    بفرمائید چرا مالیات در هزینه بالاسری دیده نشده است . آیا پیمانکار از محل سودش باید پرداخت کند .

    پاسخ
    1. 23.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در این مورد می‌توان دو نوع مرسوم مالیات را بررسی کرد. مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد.
      مالیات بر ارزش افزوده بر عهده کارفرما است و در برخی از موارد اگر پیمانکار گواهی ثبت نام در سیستم ارزش افزوده ارائه نماید، کارفرما مبلغ این مالیات را در وجه پیمانکار پرداخت می‌کند و در انتهای کار از پیمانکار مفاصا حساب مطالبه می‌نماید. در این مورد لحاظ کردن مالیات در آنالیز هزینه‌های بالاسری نامعقول به نظر می‌رسد.
      در آنالیز هزینه های بالاسری ۱ درصد برای مالیات بر درآمد در نظر گرفته شده است. این مقدار ۱ درصد از کل مبلغ قرارداد را شامل می‌شود.

      پاسخ
  24. 24

    حسین

    سلام با تشکر از اینکه نسبت به سوالات حساس و بسیار دقیق پاسخگو هستید من سوالم اینه یه ضریب در بحث مابهالتفاوت قیر هست عدد ۱٫۱۴ به فرمول مشهور مابه التفاوت قیر اعمال می شود خواستم بدانم این عدد چگونه بدست امده است .

    پاسخ
    1. 24.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر به فرمول های مربوط به مابه التفاوت سیمان و فولاد هم توجه بفرمایید با چنین ضرایبی مواجه خواهید شد. همانطوری که در بخشنامه شماره ۱۰۱/۱۵۳۶۲۰ مورخه ۱۳۸۳/۰۸/۲۳ آمده است، این ضرایب برای جبران کسور قانونی و تعدیل متعارف سالیانه است. بعضاً ضریبی که در فرمول دیده می‌شود حاصل ضرب چندین ضریب دیگر است. در بخشنامه مابه التفاوت سیمان و فولاد دو ضریب جداگانه در نظر گرفته شده است ولی در بخشنامه مابه التفات قیر فقط یک ضریب آمده است. و تعدیل سالیانه هم در نظر گرفته نشده است.

      پاسخ
  25. 25

    امین

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون
    دو سوال در مورد قرارداد های سرجمع داشتم
    ۱ در صورت وضعیت های موقت چه ضرایبی باید اعمال شود و ترتیب اعمال آنها به صورت عرف چطور خواهد بود؟
    ۲ کارایی ضرایب B و C منظور شده در قراردادهای سرجمع دقیقا در چه مواردی هستش؟

    پاسخ
    1. 25.1

      مدیر آموزش

      سلام
      صورت وضعیت های سرجمع داری دو بخش هستند. بخش اول که براساس ساختار شکست تنظیم می‌شود و صرفاً براساس پیشرفت کار درصدهای مربوط به هر ردیف نوشته می‌شود. در این بخش ضریبی اعمال نخواهد شد. بخش دوم مربوط به تغییرات و کارهای انجام شده براساس ماده ۱۲ پیمان و مصالح پایکار است. در بخش دوم ضرایب فهرست بها قابل اعمال است. ضریب پیشنهادی پیمانکار نیز که در متن قرار داد آمده است در این بخش اعمال خواهد شد. ترتیب اعمال این ضرایب در پیمان سرجمع هیچ تفاوتی با ترتیب اعمال آنها در پیمان‌های فهرست بهایی ندارد. ولی معمولا در پیمان‌های سرجمع تجهیز کارگاه به صورت مقطوع است و طبق بند بخشنامه مربوطه پرداخت می‌شود. ۵۰% تجهیز کارگاه متناسب با پیشرفت کار و ۵۰ % مابقی با پیشرفت خود تجهیزات کارگاه پرداخت خواهد شد.
      همانطوری که مستحضرید هر پروژه ای یک برآورد اولیه دارد. در برآورد اولیه همواره از ردیف‌های فهرست بها کمک گرفته می‌شود. به عبارت دیگر فهرست‌بها معیاری برای برآورد اولیه است. فهرست بهای هر سال با استفاده از شاخص های سه ماهه چهارم سال قبل نوشته می‌شود. به همین دلیل بعضاً قیمت‌های واحد موجود در فهرست بها دور از واقعیت هستند و از اینرو نیاز به بروزآوری دارند. ضرایب B و C که به ضرایب بهنگام نیز معروفند برای بروزرسانی قیمت ها به کار گرفته می‌شوند. در محاسبه این ضرایب از شاخص های سه ماهه استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر در برآورد پروژه ای از فهرست بهای سال ۹۵ استفاده شود و تاریخ برگزاری مناقصه اسفند ماه سال ۹۵ باشد، قیمت های واحد مورد استفاده برای برآورد، تقریبا یکسال عقب تر از قیمت روز خواهد بود. در این مورد ضرایب B و C با استفاده از شاخص های سال ۹۵ محاسبه شده و در برآورد اولیه به کار گرفته می‌شود. این ضرایب به صورت رشته‌ای محاسبه شده و به صورت رشته‌ای نیز اعمال می‌شود.

      پاسخ
  26. 26

    امین

    ممنون از پاسخ شما
    پس در بخش ماده ۱۲ ضرایب
    پیمان
    منطقه ای
    بالاسری
    وارد خواهد شد
    و درتعدیل قراداد های سرجمع از ضرایب b وc منظور شده در متن قرارداد در فرمول مربوط استفاده میشه
    ممنون میشم اگه اشتباه میکنم راهنمایی کنید
    ممنون از سایت خوبتون وخسته نباشید برای تمام زحماتتون

    پاسخ
    1. 26.1

      مدیر آموزش

      بله در تغییرات انجام شده طبق ماده ۱۲ پیمان این ضرایب اعمال خواهند شد. قراردادهای سرجمع تعدیل ندارند. آنچه که در پاسخ بالا گفته شد مربوط به برآورد اولیه است. قیمت کل پیشنهادی پیمانکار برای اجرای پروژه، در این نوع قراردادها سرجمع است. قرارداد های سرجمع معمولاً دارای بخش‌های ساختمان، دیوار و محوطه سازی هستند. (امکان دارد در یک پروژه چندین ساختمان وجود داشته باشد و اصلا دیواری وجود نداشته باشد.) این قیمت پیشنهادی، دراین قراردادها براساس مترمربع ساختمان، متر طول دیوار و متر مربع محوطه سازی ارائه می‌شود. برای انجام کار براساس قرارداد هیچ تعدیلی صورت نمی‌گیرد. اگر تغییری در نقشه‌ها یا مصالح مصرفی و … صورت پذیرد که مطابق با ماده ۱۲ پیمان باشد، طبق ماده ۱۲ با آن برخورد خواهد شد. ضرایب B و C فقط در برآورد اولیه کاربرد دارند. پس از برگزاری مناقصه نیز این ضرایب تقریباً هیچ کاربردی نداشته و اگر در بخشی از کار نیاز مجدد به برآورد اولیه باشد می‌توان از ضرایب B و C استفاده کرد.

      پاسخ
  27. 27

    امین

    درود فراوان
    در قراردادهای سر جمع آیا میتوان به ساختار شکست منظم به قرارداد
    به صورت خاص درصد های نوشته شده برای چند آیتم که با براورد تناقض دارد اعتراض کرد و ساختار شکست پیشنهادی پیمانکار را پیشنهاد داد

    مصالح پای کار در سرجمع ضرایب بالاسری و منطقه ای و ۰۷ و پیمان را میگیرد؟

    پاسخ
    1. 27.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اسنادی به مانند ساختار شکست که توسط کارفرما و پیمانکار امضاء و به عبارت دیگر تایید می‌شوند، بخشی از اسناد غیر قابل تغییر قرارداد هستند. اگر اشتباه فاحشی در اسناد قرارداد وجود نداشته باشد، معمولاً نمی‌توان تغییری در آنها ایجاد کرد. برآورد اولیه همانطوری که از اسمش برمی‌آید، صرفاً برای برگزاری مناقصه و داشتن برآوردی کلی از پروژه تنظیم می‌شود و احتمال دارد دارای نواقصی باشد یا مغایرت‌هایی با دیگر اسناد داشته باشد. در قراردادهای سرجمع قیمت پیشنهادی کل، ملاک پرداخت‌های کارفرما خواهد بود. ولی نحوه پرداخت با ساختار شکست کار تنظیم می‌شود. در این میان اگر ساختار شکست مشکلی داشته باشد، و به عبارت دیگر با برآورد اولیه یا بهای واقعی اجرای عملیات در تناقض باشد، صرفاً زمانهای پرداخت قیمت پیشنهادی تغییر می‌کند ولی کل مبلغ پیشنهادی پیمانکار برای اجرای پروژه، در انتهای کار و پس از تحویل، تسویه کامل خواهد شد. تنها مشکل! این خواهد بود که پیمانکار در برخی از بازه‌های زمانی و یا به زبان ساده تر در برخی صورت وضعیت ها مبلغی کمتر از آنچه که هزینه کرده است را دریافت خواهد کرد. ولی همانطوری که گفته شد در ادامه برای صورت وضعیت هایی دیگر مبلغی به مراتب بیشتر از هزینه ها و سود مورد انتظار دریافت می‌کند. در کل و در پایان کار پیمانکار چیزی کمتر از آنچه که خود پیشنهاد داده است دریافت نمی‌کند.
      نحوه پرداخت برای مصالح پای در کار قراردادهای سرجمع به مانند مصالح پای کار در قراردادهای فهرست بهایی بوده و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

      پاسخ
      1. 27.1.1

        پژمان

        با سلام متاسفانه اشکالی که پیش خواهد آمد در زمان خاتمه یا برکناری پیمانکار(فسخ قرارداد) رخ خواهد داد که پیمانکار میتواند تقاضای مبلغی بسیار بیشتر از مبلغ واقعی را داشته باشد و یا اصلا دریافت نموده باشد واین امر سبب دعاوی طرفین خواهد شد لطفا راهنمایی فرمایید.

        پاسخ
        1. 27.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          این مشکل در زمان فسخ یا خاتمه قبل از اتمام پروژه همواره وجود دارد که پرداخت ها متناسب با کارکرد نیست. در این گونه موارد اغلب با صلح طرفین و توافق بر مبلغی منصفانه پیمان خاتمه می یابد.

          پاسخ
  28. 28

    علی نجفی

    با سلام و تبریک عید سعید باستانی نوروز
    احتراما” اینجانب در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب – مهندسی و ساختمان شاغل هستم از آنجایی که پروژه های شرکت نفت غیر عمرانی بوده و
    درفهرست بهای سال ۹۶ ضریب بالاسری ۱٫۴۱ اعلام شده است آیا شامل ضریب مابه التفاوت بیمه های غیر عمرانی ( ۱٫۰۷۸ ) نیز می شود . در فهارس بهای سال ۹۶ مبهم توضیح داده شده است . همچنین بخشنامه جدید اعلام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخصوص اینکه اقلام ستاره دار نباید بیشتر از ۳۰ درصد باشند , آیا شامل پروژه های شرکت نفت نیز می شود ؟ در صورتیکه پاسخ مثبت باشد به علت خاص بودن پروژه های نفت باعث مشکلات بعدی و تاخیر در تشریفات مناقصه و روند بهره برداری از پروژه ها خواهد شد .

    با تشکر

    پاسخ
    1. 28.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب بالاسری برای طرح‌های غیر عمرانی از قبل هم ۱/۴۱ بود ولی در فهرست بهای سالهای قبل به آن اشاره‌ای نشده است. تفاوت مقدار ضریب بالاسری طرح های غیر عمرانی با طرح های عمرانی صرفاً مربوط به کسورات قانونی متفاوت این دو نوع طرح است. حق بیمه برای طرح های غیر عمرانی ۷/۸ درصد و برای طرح های عمرانی ۱/۶ درصد است. اگر در نمونه آنالیز ضریب بالاسری دقت بفرمایید، این امر کاملاً مشهود است. طبق توضیح شماره ۲ از پیوست شماره ۳ فهرست بها، در طرح های عمرانی، چون هزینه های بیمه سهم کارفرما، بیمه بیکاری نیروی انسانی کارگاه، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین هزینه عوارض شهرداری (برای پیمانهای مشمول)، توسط دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبار طرح پرداخت می‌شود، هزینه‌ای از بابت آن ها در هزینه‌های بالاسری منظور نمی‌شود.
      معمولاً بخشنامه‌ها مخاطبین خاص خود را دارند. در دستورالعمل شماره ۳۴۰۰۱ که در مورخه ۹۵/۲/۱۲ منتشرشده و مربوط به نحوه تهيه و تصويب رديف های ستاره دار است، کلیه دستگاه های اجرایی مخاطب آن هستند. شرکت نفت نیز به عنوان یک دستگاه اجرایی مستثنی از این بخشنامه نخواهد بود. ولی ذکر این نکته ضروری است که اگر سازمان یا دستگاهی با فهرستی غیر از آنچه که توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی منتشر شده است، اقدام به برگزاری مناقصه نماید، بخشنامه فوق الذکر برای آن موضوعیت نخواهد داشت. به عبارت دیگر طبق بند ۱ بخشنامه، ردیف های ستاره دار منحصراً برای کارهایی که برآورد آن ها براساس قیمت‌های پایه ابلاغی توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، تهیه می‌شود، موضوعیت دارد. علاوه بر این محدودیت مورد اشاره برای مقدار آیتم های ستاره دار در بند ۲-۶ دستورالعمل کاربرد فهرست بها توضیح داده شده است. دراین بند اشاره نشده‌است که در پروژه ای آیتم های ستاره دار نمی‌تواند بیشتر از ۳۰ درصد باشد. متن کامل بند مذکور به شکل زیر است.
      در کارهایی که از طریق مناقصه عمومی واگذار می شود، چنانچه جمع مبلغ برآورد ردیف های ستاره دار ، نسبت به جمع مبلغ برآورد ردیف های فهرست بها (پایه و غیرپایه ) بدون اعمال هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، در این رشته، بیشتر از سی ( ۳۰ ) درصد باشد، لازم است دستگاه اجرایی قبل از انجام مناقصه، شرح و بهای واحد تمامی ردیف های ستاره دار در آن رشته را، پس از تصویب، همراه با تجزیه قیمت مربوط، به دبیرخانه شورای عالی فنی، در سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال دارد تا پس از رسیدگی و تصویب توسط شورای عالی فنی (بر اساس دستورالعمل نحوه تهیه و تصویب ردیف های ستاره دار)، ملاك عمل قرار گیرد. در کارهایی که از طریق مناقصه محدو د یا ترك تشریفات مناقصه واگذار می‌شوند، سقف یاد شده به ترتیب پانزده ( ۱۵ ) و ده ( ۱۰ ) درصد خواهد بود.

      پاسخ
  29. 29

    امین

    درود مجدد
    در قرارداد پروژه ای به صورت سر جمع
    ذکر شده که در موارد مربوط به ماده ۱۲ پرداخت با در نظر گرفتن ضرایب مربوط و پس از در نظر گرفتن ضریب پیمان و ضریب شاخص رشته ای قابل پرداخت است
    یعنی با توضیحاتی که داده شده به این شکل در بخش ماده ۱۲ عمل میشه
    مبلغ ماده ۱۲ با توجه به فهرست مربوطه
    ضرب در
    ضریب بالا سری
    ضریب منطقه ای
    ضریب طبقات
    ضریب پیمان
    ضریب شاخص رشته ای؟؟؟؟؟؟؟

    سوال : ضریب شاخص رشته ای باید از کجا بیاد(لازم به ذکره که در قرارداد چیزی نیست تا جایی که من دیدم)؟

    لطفا راهنمایی کنید
    و اگر ضرایب رو درست نگفتم اصلاح کنید ممنون

    پاسخ
    1. 29.1

      مدیر آموزش

      سلام
      متن ماده ۱۲ قراردادهای سرجمع بدین صورت است. برای خوانایی مناسب، این ماده به چندین بخش تقسیم شده است.
      ۱- در صورتی كه بعد از انعقاد پیمان و در حین اجرای كار، تغییراتی در مشخصات فنی (ازجمله تغییر نوع مصالح) و یا نقشه‌های اجرایی از طرف كارفرما به پیمانكار ابلاغ گردد و این تغییرات، نوع مصالح و یا حجم عملیات كار را نسبت به نقشه‌های اولیه تغییر دهد، پیمانكار مكلف به انجام كار با نرخهای پیمان خواهد بود.
      ۲- در صورتی كه تغییری در متراژ كارهای مندرج در بند الف ماده ١١ ایجاد شود، بهای این تغییرات بر مبنای نرخ تعیین شده محاسبه می‌شود
      ۳- در صورتی كه تغییر مربوط به جزییات كار باشد، طبق بهای واحد ردیف‌های فهرست‌های منضم به پیمان، با اعمال شاخص‌های رشته‌ای به‌كار رفته در برآورد طبق دستورالعمل مربوط و اعمال ضریب پیشنهادی پیمانكار به حساب پیمانكار منظور می‌شود.
      ۴- قیمت كارهای جدید ابلاغی كه بهای واحد آنها در فهرست‌بهای منضم به پیمان موجود نیست با استفاده از نرخ واقعی زمان و محل اجرا و صرفاً با اعمال ضریب ۱/۲۵ تعیین می‌شود. سقف مبلغ این كارها حداكثر ١٠ درصد مبلغ اولیه پیمان است. مبلغ مربوط به افزایش و كاهش در اثر تغییرات، تابع ماده ٢٩ شرایط عمومی پیمان است.

      چنانچه از متن فوق‌الذکر برمی‌آید، برای کارهایی که به دلیل تغییرات در جزییات، بعداً به قرارداد اضافه یا از آن کم می‌شوند، پرداخت ها یا کسورات بدین شکل محاسبه می‌شود.
      ابتدا ردیف مناسب این کارها از فهرست بهای منظم انتخاب شده و سپس با استفاده از ضرایب بهنگام، بهای واحد آنها به روزرسانی می‌شود. در ادامه نیز فقط ضریب پیشنهادی پیمانکار به آن اعمال خواهد شد. متراژ واقعی کار، در کارگاه اندازه گیری و صورتجلسه می‌شود. کل مبلغ پرداختی یا کسر شده، برابر است با مقادیر موجود در صورتجلسه تغییرات، ضرب در بهای واحد محاسبه شده به روش فوق. ضروری است در صورتجلسه ذکر شده، مقادیر برای ردیف های انتخابی از فهرست بها تنظیم شوند و هیچ ردیفی بدون مقدار یا هیچ مقداری بدون ردیف نباشد.

      طبق تبصره ۳ ماده ۵ از پيوست بخشنامه پيمان اجرای كارهای ساختمانی به صورت سرجمع، منظور از شاخص، شاخص‌های رشته‌ای ساختمان (ابنيه، تاسيسات برقي و تاسيسات مكانيكي) پيوست ٣ ابلاغي در دوره سه ماهه مورد نظر برای مناقصه‌گزاری است. شاخص ها به صورت سه ماهانه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتشر می‌شود. در این مورد باید شاخصِ مربوط به سه ماهه برگزاری مناقصه، از بخشنامه مربوطه استخراج شود.

      پاسخ
  30. 30

    پیام

    با سلام و عرض ادب
    در بعضی از مناقصات که باید برحسب موارد ذکر شده از سوی کارفرما در فرم های مناقصه مثلا به صورت دستمزدی پیشنهاد داد معمولا قید می شود تعدیل یا صعوبت کار و ضریب سختی و ضریب ارتفاع و… تعلق نمی گیرید و پیمانکار موطف است این شرایب و کسورات قانونی را در قیمت پیشنهادی ببیند ! در این نوع مناقصات باید قیمت آیتم های پروژه را به چه صورتی ارایه کرد منظورم اینکه مثلا ۱۰۰ ایتم کاری کارف ما ارایه کرده و در آخر قیمت بر حسب متر مربع را ملاک می گیرد هزینه ای تجهیز و برچیدن کارگاه و ….. به چه نحوی باید اعمال کرد؟

    پاسخ
    1. 30.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در هر نوع مناقصه‌ای آیتم های کاری باید آنالیز شوند. آنالیز از چندین بخش و مرحله تشکیل شده است. در هر آنالیز چهار عامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. مصالح، نیروی انسانی، ماشین آلات و حمل. در این بررسی همواره قیمت تمام شده کار در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر هزینه‌ای که پیمانکار مستقیماً برای خرید مصالح یا نیروی انسانی و ماشین آلات پرداخت می‌کند در محاسبات وارد می‌شود. برای مورد اشاره شده صرفاً بخش نیروی انسانی و ماشین آلات بررسی خواهد شد. برای آنالیز ابتدا یک واحد از هر آیتم بررسی شده و در انتها به حجم کل آن ضرب می‌شود. مجموع مبلغ کل هر یک از آیتم ها، مبلغ کل حاصل از آنالیز است.برای آنالیز در ابتدای امر برای اجرای یک واحد از هر آیتم، مقدار هر یک از عوامل محاسبه می‌شود. در ادامه بهای واحد پرداختی به هریک از عوامل دخیل در انجام آیتم مشخص شده و در مقدار ضرب می‌شود. بدین ترتیب بهای واحد اجرای آیتمِ مورد بحث مشخص می‌شود. این بهای واحد تمام هزینه‌ای است که به عوامل اجرای آیتم پرداخت خواهد شد. بهای واحد مشخص شده برای هر یک از عوامل باید به درستی محاسبه شود و تمامی صعوبت، سختی و … را در نظر گرفته باشد. از اینرو مساله صعوبت، سختی و … مرتفع خواهد شد. تجهیز کارگاه یا دارای موارد و آیتم های مشخصی است که به راحتی می‌توان هزینه های آن را به مبلغ کل به دست آمده در این مرحله اضافه کرد یا اینکه ابهاماتی دارد و به طور قطع مبلغ واقعی آن قابل محاسبه نیست، که در این مورد می‌توان به صورت ضریبی از مبلغ کل این مرحله در نظر گرفت. این ضریب معمولا ۲ تا ۴ درصد مبلغ ذکر شده است. در مرحله بعد پیمانکار کسورات قانونی و سود پیمانکاری را وارد ماجرا خواهد کرد. پیمانکار باید با توجه به نوع قرارداد که در این مورد دستمزدی است، کسورات را محاسبه نماید. برای اعمال کسورات هزینه تمام شده در مرحله قبل، بر یک منها کسورات تقسیم می‌شود. سپس ضریبی معقول برای سود در نظر گرفته شده و به مبلغ حاصل از اعمال کسورات ضرب می‌شود. بدین ترتیب هم شرایط کار هم تجهیز کارگاه و هم کسورات و سود در نظر گرفته شده است.

      پاسخ
  31. 31

    طوسی

    با سلام
    در مورد قرارداد دستمزدی ، ضریب بالاسری چگونه تعیین میشود؟ باتشکر

    پاسخ
    1. 31.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تفاوت قرارداد دستمزدی و قرارداد با مصالح در حق بیمه است. مابه التفاوت دو حق بیمه در ضریب بالاسری اعمال می‌شود. حق بیمه کارهای دستمزدی ۱۵ درصد بعلاوه یک نهم ۱۵ درصد و به عبارت دیگر ۱۶/۶۶ درصد مبلغ قرارداد بوده و حق بیمه کارهای با مصالح (طرح های غیر عمرانی) ۷ درصد بعلاه یک نهم ۷ درصد (۷/۸ درصد) کل مبلغ قرارداد است. به جای ۷/۸ در نمونه بالا مقدار ۱۶/۶۶ را گذاشته و مجدداً ضریب را محاسبه کنید.

      پاسخ
  32. 32

    طیبه

    سلام. ایا در مقدار پلوس و مینوس محدودیت وجود دارد؟ طبق چه قانونی

    پاسخ
    1. 32.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با ابلاغ قانون برگزاری مناقصات محدودیتی برای ضریب پیشهادی پیمانکار مطرح نبوده و ارزیابی فنی بازرگانی و ارزیابی مالی ( مواد ۱۹ و ۲۰ قانون ) تنها فرآیندهای قانونی در این مورد هستند. براساس بند ب ماده ۲۰ قانون برگزاری مناقصات و تبصره بند الف ماده ۱۰ آیین نامه نظام مستندسازی و اطلاع رسانی مناقصات، کمیسیون مناقصه می‌تواند بررسی فنی بازرگانی و مالی مناقصه‌گر را به کمیته فنی بازرگانی ارجاع نماید. محدودیت تناسب قیمت پیشنهادی، تنها محدودیت برای ضریب پیشنهادی پیمانکار است. برای ارزیابی مناسب ترین قیمت پیشنهادی، بخشنامه شماره ۹۴/۱۵۸۷۶۴ مورخه ۹۴/۰۷/۱۳ ملاک عمل دستگاه مناقصه گزار خواهد بود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالب زیر را مطالعه نمایید.
      کلیات و تعاریف در آیین نامه اجرایی ارزیابی کیفی مناقصه گران
      فرآیندها و روش‌های ارزیابی کیفی مناقصه‌گران
      ارزیابی کیفی پیمانکاران
      ارزیابی کیفی تأمین‌کنندگان

      پاسخ
  33. 33

    S.JavadSafari@gmail

    با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر از راهنمایی های مفید و کاربردی جنابعالی . دو سوال از محضرتون داشتم:

    ۱٫ مستحضرید که در طرح ها عمرانی ضریب بالاسری در مناقصات ۱٫۳۰ هست که آنالیز هزینه ها رو هم درج فرمودین. حال اگر پروژه ای در طرح عمرانی با ترک تشریفات واگذار بشه این ضریب ۱٫۲۰ هست. در کدام قسمت این آنالیز بایستی تغییر اعمال بشه که ضریب ۱٫۲۰ بدست بیاد.

    ۲٫ اگه طرح غیر عمرانی باشه و مناقصه برگزار بشه ضریب بالاسری ۱٫۴۳ هست که آنالیز هزینه های این ضریب رو هم در بالا فرمودین . اگه پروژه ای در طرح غیر عمرانی با ترک تشریفات واگذار بشه این ضریب چند میشه و در کدام قسمت آنالیز فوق باید تغییر اعمال بشه تا به این عدد(در صورت مغایر بودن با ۱٫۴۳) رسید؟
    بازهم از زحماتتون قدردانی می کنم و ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ
  34. 34

    تینا

    با سلام
    من یه سوال داشتم از خدمتتون،یک مناقصه هست مربوط به جاده سازی برای شرکت انتقال گاز،قیمت کل این پروژه ۱۸میلیارد ریال هست و قیمت خالص براوردی ایتم های پروژه بدون در نظر گرفتن ضرایب و میزان تجهیز کارگاه حدود ۱۰میلیارد ریال.ولی توی اسناد پروژه ذکر نشده که نوع ضرایب به کار رفته و مقدارشون و مبلغی که برای تجهیز و یا تسهیلات در نظر گرفته شده چه مقدار هست,یعنی من نمیدونم چطوری این قیمت به ۱۸ میلیارد ریال رسیده
    الان من برای انالیز این پروژه چکاری باید انجام بدم؟ضرایب مورد نیاز و مقدارشون رو از کجا بدست بیارم؟
    ممنون

    پاسخ
    1. 34.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بعضی از ضرایب هر پروژه بسته به شرایط و منطقه کار تعریف می‌شود. برخی از ضرایب نیز برای اکثر پروژه ها یکسان است. ضریب منطقه با توجه به منطقه اجرای پروژ و بخشنامه مربوطه بدست خواهد آمد. با توجه به نوع پروژه (عمرانی یا غیر عمران، با برگزاری مناقصه یا ترک تشریفات و …) ضریب بالاسری تعیین می‌شود. نحوه انتخاب ضریب بالاسری در بخش دستورالعمل کاربرد فهرست بها آمده است.
      در مورد تجهیز و برچیدن کارگاه نیز باید در نظر داشته باشید که، مبلغ تجهیز و برچیدن یا به صورت مقطوع است یا به صورت درصدی از مبلغ کل (۳ تا ۶ درصد بسته به شرایط). در هر صورت نحوه محاسبه مبلغ تجهیز و برچیدن، صراحتاً در متن اسناد مناقصه آمده است.
      باید توجه داشته باشید فقط رسیدن به براورد اولیه کافی نیست. پروژه باید انالیز شود و قیمت واقعی انجام کار در محل در نظر گرفته شود. این مورد در پاسخ به دیدگاه شماره ۲ شرح داده شده است.

      پاسخ
  35. 35

    تینا

    سلام .خسته نباشید یه سوال داشتم از خدمتتون:
    جهت آنالیز ایتم های ستاره دار ،از اونجایی که در تکسا ایتم های ستاره دار انالیز نمیشوند و خودمون باید انالیزش رو بهش اضافه کنیم،از کجا بدونیم که ایتم هایی که جهت انالیز اضافه کردیم درست هست یا نه؟
    و این که این ایتم ها رو ازکجا بیاریم اصلا؟

    پاسخ
    1. 35.1

      مدیر آموزش

      سلام
      آیتم هایی که توسط نرم آفزارها آنالیز می‌شوند در حقیقت نتیجه تجربه و کار عملی است. تفاوت آیتم های ستاره دار و دیگر آیتم در این است که آیتم های غیر ستاره دار (پایه) توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت مدون و منظم تنظیم و منتشر می‌شود. ولی در کل هیچ قاعده و قانون خاصی برای آنالیز یک آیتم وجود ندارد. در آنالیز آیتم های ستاره دار بهترین کار استفاده از تجربیات عملی است. باید بدانید دقیقا برای آنجام یک آیتم از هر عامل چه مقداری نیاز خواهد شد. فرض کنید بتن ریزی یک آیتم ستاره دار است. برای ساخت و اجرای یک متر مکعب بتن، مصالح، نیروی انسانی، و ماشین آلات مورد نیاز را باید بدانید. برای پیدا کردن مصالح مورد نیاز از طرح اختلاط استفاده می‌شود. مثلا برای ساخت یک متر مکعب بتن ۳۵۰ کیلوگرم سیمان، ۱۷۵ لیتر آب، ۱۰۰۰ کیلوگرم ماسه و ۹۵۰ کیلوگرم شن نیاز خواهد بود. یک اکیپ بتن ریزی (شامل ۳ نفر کارگر ساده و ۲ نفر کارگر ماهر و یک بنا) روزانه (به ازای هشت ساعت کار) ۱۵۰ متر مکعب بتن ریزی انجام خواهند داد. پس ۸/۱۵۰×۳ نفر ساعت (۰/۱۶ نفر ساعت) برای اجرای یک متر مکعب بتن، کارگر ساده نیاز خواهد بود. بدین ترتیب ۰/۱۰۶۶۶ نفر ساعت کارگر ماهر و ۰٫۰۵۳۳۳ نفر ساعت بنا نیاز خواهد بود. برای اجرای این بتن تعدادی میکسر و یک دستگاه پمپ بتن نیز نیاز خواهد بود که به روش فوق می‌توان مقدار هریک از عوامل بعدی را نیز بدست آورد. به احتمال زیاد این مقادیر و عوامل، با آنچه که در نرم افزارها آمده، متفاوت است. به دلیل شرایط خاص هر آیتم در هر منطقه، آنالیزهای متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد.
      لذا مشاهده می‌ شود در نظر داشتن شرایط هر پروژه عامل مهمی برای آنالیز آیتم ها خواهد بود.

      پاسخ
  36. 36

    رحیم

    با عرض سلام و خسته نباشید،
    آیا اعدادی که به عنوان آنالیز ضریب بالاسری در نظر گرفته شده اند مانند سود ۸٫۸۷ در طرح های غیر عمرانی و یا ۲٫۵ برای هزینه دفتر مرکزی مرجعی دارند؟
    مثلا نشریه یا دستورالعمل و …
    یا اعداد تجربی هستند؟
    ممنون

    پاسخ
    1. 36.1

      مدیر آموزش

      سلام
      این یک نمونه فرضی آنالیز است. اعدادی که به عنوان ضرایب بالاسری از طرف سازمانهای مربوطه منتشر می‌شود، (در یک بخشنامه) ثابت بوده و آنالیز مربوطه نیز منتشر نمی‌شود. (ممکن است در بخشنامه های جدید ضرایب تغییر کنند. همانطوری که ضریب بالاسری کارهای غیر عمرانی در فهرست بهای ۹۶ از ۱/۴۳ به ۱/۴۱ تغییر پیدا کرده است.) لذا این آنالیزهای نمونه مرجع خاصی ندارند. تعدادی از این اعداد از تجربه بدست آمده و بقیه با معکوس کرن ضریب بالاسری.

      پاسخ
  37. 37

    تینا

    با سلام و خسته نباشید:
    در آنالیزی که با نرم افزار تکسا انجام دادم قیمت پیشنهادی در بخش نامه۴۹۵۱با قیمت پیشنهادی در بخشنامه ۷۶۵۷۴در حد چند ریال متفاوت هست آیا این اتفاق مشکلی داره یا خیر و اگر داره علتش چی هست؟
    ممنون

    پاسخ
    1. 37.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بخشنامه های گفته شده صرفاً نحوه ارائه پیشنهاد قیمت و تجزیه بها را نشان می‌دهد. هیچ ضریب یا عدد خاصی در این بخشنامه ها نیامده است. بنابراین قاعدتاً نباید اختلافی در محاسبات انجام شده وجود داشته باشد. تفاوت موجود در مورد شما می‌تواند ناشی از گرد کردن اعداد اعشاری باشد. در انالیز قیمت باید مقدار عوامل صحیح باشد و با عوامل موجود در آنالیز کارفرما متفاوت نباشد. بهای پیشنهادی پیمانکار برای هر آیتم میتواند متفاوت بوده و در نتیجه تفاوت ریالی دو آنالیز زیاد مورد بحث نخواهد بود.

      پاسخ
  38. 38

    نیما

    با عرض سلام و خسته نباشید
    برای برآورد یک پروژه به صورت سر جمع که از فهرست های ابنیه، تاسیسات مکانیکی و برقی در برآورد آن استفاده می شود، تجهیز کارگاه را چگونه اعمال میکنند؟
    آیا به صورت رشته ای برای هر رشته اعمال میشود و سپس برآورد آن رشته بهنگام میشود و درنهایت برآورد بهنگام شده هر سه رشته با یکدیگر جمع میشوند؟
    یا به صورت کلی و مقطوع اعلام میشود؟
    و اگر به صورت مقطوع اعلام شود، چگونه باید در متن قرارداد ذکر گردد؟ با توجه به اینکه در قراردادهای تیپ سر جمع باید مبلغ کل قرارداد به صورت تفکیک شده بر اساس متراژ کار در جدول ها وارد شوند.

    پاسخ
    1. 38.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تجهیز و برچیدن کارگاه در قراردادهای سرجمع در ساختار شکست به صورت درصدی از کل پروژه نوشته می‌شود. روش محاسبه مبلغ تجهیز و برچیدن تقریباً سلیقه ای است ولی در حالت کلی ۳ تا ۶ درصد از کل پروژه را در برمی‌گیرد. معمولاً در پروژه های سرجمع ریز تجهیز و برچیدن کارگاه (به مانند آنچه که در برخی از پروژه های فهرست بهایی آورده می‌شود) نیست. در برآورد پروژه های سرجمع فقط آیتم های فصول آورده شده و به هنگام سازه می‌شود. چون تجهیز و برچیدن به صورت درصدی از کل پروژه خواهد بود اگر در ابتدا آیتم ها به دقت متره و برآورد شوند، نیازی به برآورد و بهنگام سازی تجهیز نخواهد بود.

      پاسخ
  39. 39

    م - احمدی

    با سلام – رشد فهرست بهاء ابنیه – تاسیسات برقی و مکانیکی سال های مختلف چقدر بوده – مثلا رشد فهرست بهائ ۹۶ به ۹۵ یا رشد فهرست بها۹۵ به ۹۴ . ایا منبع و یا جایی که بتوان رشد را بدست اورد هست ؟ و یا دوستان کسی مقدار رشد را دارد ؟

    پاسخ
    1. 39.1

      مدیر آموزش

      سلام در دو فایل زیر مقایسه فهرست بهای ابنیه در سالهای ۹۴ با ۹۵ و ۹۵ با ۹۶ انجام شده است.
      مقایسه ۹۵ با ۹۶
      مقایسه ۹۴ با ۹۵

      پاسخ
      1. 39.1.1

        م احمدی

        سلام با تشکر از لطف شما – مقایسه ۹۳ به ۹۴ رو دارید؟

        پاسخ
        1. 39.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          متاسفانه این فایل در اختیار عمران سافت نیست. ولی میتوانید مقایسه مربوط به سال ۹۲ با ۹۳ را دانلود نمایید.
          مقایسه ۹۲ با ۹۳

          پاسخ
  40. 40

    احسان

    با سلام.پروژه ساختمانی با فهرست ۹۵ بسته شده .در این قرارداد بیش از ۵۰ درصد مبلغ قراداد، آیتمهای ستاره دار خواهد بود.پروژه ۷ درصد مینوس و فهرست منظم به پیمان دارای ضرایب جزء می باشند.ضریب بالاسری پیمان هم ۱٫۴۳ است.آیا صورت وضعیت حتما و قانونا باید با ضرایب جزء محاسبه شود.آیا ضریب مینوس۰٫۹۳ و نیز بالاسری ۱٫۴۳به آیتمهای جدید هم اضافه می شود؟

    پاسخ
    1. 40.1

      مدیر آموزش

      سلام
      قراردادی که فهرست بهای منظم به آن سال ۹۵ است، تمامی ضرایب را خواهد داشت. ضریب منطقه، ضریب طبقات، ضریب ارتفاع(در صورت شمول)، ضریب بالاسری و ضریب پیمان در تنظیم صورت وضعیت اعمال خواهد شد، آیتم ستاره دار با آیتم پایه هیچ تفاوتی در این زمینه نخواهد داشت. تنها موردی که باید مدنظر داشته باشید نحوه تعیین بهای واحد آیتم های ستاره دار است. با مراجعه به متن کلیات و دستورالعمل کاربرد فهرست بها، شرایط تعیین و تصویب بهای واحد آیتم های ستاره دار و نیز محدودیت مقدار این آیتم ها را مشاهده خواهید کرد.
      در بند ۶-۲ دستورالعمل کاربرد، سقف آیتم های ستاره دار در انواع مناقصات و نحوه تصویب آن آمده است. بند ۷-۲ نیز نحوه اعمال ضرایب را شرح میدهد.
      در پیوست شماره ۵ فهرست بهای سال ۹۶ برای کارهای جدید و نحوه اعمال ضرایب آن توضیحات جدیدی اضافه شده است.

      ۱- چنانچه در فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان (برآورد هزینه اجرای کار) برای کار جدید ابلاغی ، قیمت واحد یا مقدار پیش بینی نشده‌باشد برای تعیین قیمت جدید مطابق بند ج ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان عمل می‌شود.
      ۲- در صورتی که برای کار جدید ابلاغی در فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان قیمت واحد و مقدار پیش بینی شده‌باشد ویا روش تعیین قیمت واحد آن در مقدمه فصل ها تصریح شده باشد، برای پرداخت قیمت جدید عیناً از همان قیمت با اعمال تمام ضریب های مندرج درپیمان (مانند هزینه های بالاسری، ضریب پیشنهادی پیمانکار و برحسب مورد سایر ضریب های مربوط) استفاده می‌شود و حداکثر جمع مبلغ مربوط به این ردیف ها با در نظر گرفتن افزایش مقادیر کار مطابق بند الف ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان تا ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان است.

      پاسخ
  41. 41

    ياسر

    با سلام
    در يك ساختمان چند طبقه ضريب طبقات برابر ۲ ميشود؟
    در صورتي كه طبقات روي زمين و زير زمين برابر فرض شود و يا كليه طبقات فقط روي زمين باشند

    پاسخ
    1. 41.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در یک ساختمان ۲۰۰ طبقه که مساحت همه طبقات آن مساوی هم است، ضریب طبقات برابر ۲ خواهد بود! می‌توان هر ترکیبی از این ۲۰۰ طبقه را در زیر زمین یا بالای زمین در نظر گرفت.

      پاسخ
  42. 42

    امير

    ضريب ارتفاع براي يك پروژه كه شامل سوله بارتفاع در وسط دهانه ۱۰ متر وكنار۸متر و داراي يك ساختمان جنبي بارتفاع ۳٫۵ متر چگونه محاسبه مشه ؟
    ضريب ارتفاع فقط براي ديوار و سقف سوله در نظر گرفته ميشه( فصل ۹ و ۱۶ فهرست ابنيه ) يا به كل پروژه اعمال ميشه ؟
    ممنون

    پاسخ
  43. 43

    **

    با سلام و خسته نباشید
    جهت مطلع شدن از قیمت های روز برخی مصالح برای مثال قیر۶۰۷۰از پالایشگاه آبادان،برای استفاده در آنالیز آیا می توان به قیمت های گفته شده در اینترنت استناد کرد؟
    چون در مثال مذکور قیمت پیشنهاد شده در نرم افزار تفاوت زیادی با قیمت سرچ شده در اینترنت وجود دارد.در این شرایط جهت پیشنهاد قیمت کدام قیمت باید مد نظر قرار بگیرد؟

    پاسخ
    1. 43.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ملاک برای آنالیز بها قیمت بازار است. برخی از مصالح و مواد در بورس موجود هستند که صرفاً باید از قیمتهای اعلام شده در بورس استفاده کرد. در این مورد ملاک پرداخت توسط کارفرما نیز مراجع رسمی مانند بورس خواهد بود. برخی از مصالح و مواد نیز قیمت رسمی ندارند ولی در هر صورت به هنگام آنالیز و پیشنهاد قیمت همواره باید از قیمت های بازار استفاده کنید. این قیمت های غیر رسمی را به طرق مختلف می‌توانید کسب نمایید، اگر از اینترنت استفاده می‌کنید، حتماً از صحت اطلاعات و نیز به روز بودن آنها اطمینان حاصل نمایید. معمولاً قیمت های موجود در نرم افزار به روز نیستند. اگر دقت کرده باشید نرم افزار بهای آنالیز هر ایتم را برابر با قیمت مندرج در فهرست بها محاسبه می‌کند. به عبارت دیگر آنالیز نرم افزار، برآورد قیمت براساس فهرست بها را به شما ارائه خواهد کرد. به عنوان مثال اگر پیشنهاد قیمت با فهرست بهای سال ۹۶ صورت می‌گیرد، نرم افزار در آنالیز از قیمت های سه ماهه چهارم سال ۹۵ استفاده می‌کند که به طبع با قیمت روز تفاوت هایی خواهد داشت.

      پاسخ
  44. 44

    علی

    با سلام
    برآورد قیمت های جدید (مثلا استفاده از رنگ نانو )که در قرارداد نبوده و اجرای آن در سال ۹۶ به پیمانکار ابلاغ شده در حالی که قرارداد با فهرست ۹۵ بسته شده چگونه است ؟آیا باید با قیمتهای سال ۹۶ باشد یا ۹۵؟آیا تمام ضرایب را هم شامل می شود؟ضمنا به این قرارداد تعدیل هم تعلق نمی گیرد.

    پاسخ
    1. 44.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر فرارداد با فهرست بهای سال ۹۵ بسته شود در تمامی مراحل صرفا باید از این فهرست بها استفاده کرد، نمیتوانید برای برآورد قیمت کارهای جدید از دیگر فهارس بها استفاده کنید. اگر کاری در سال ۹۶ ابلاغ شده است، برآورد قیمت کارهای جدید با توجه به قیمتهای موجود در بازار در تاریخ ابلاغ محاسبه میشود. قیمت محاسبه شده مانند دیگر قیمت های موجود در فهرست بها خواهد بود و تمامی ضرایب به آن اعمال خواهد شد.
      اگر قرارداد تعدیل داشته باشد باید قیمت محاسبه شده برای کار جدید به صورت معکوس تعدیل شده و سپس در صورت وضعیت ها نوشته شود، در صورتیکه قرارداد فاقد تعدیل باشد نیازی به تعدیل معکوس وجود ندارد.

      پاسخ
  45. 45

    پژمان

    با سلام خدمت شما سوالی که از محضرتون دارم در مورد اشتباه در درج مبلغ صحیح فهرست بها منضم به پیمان می باشد چنانچه مبلغ درج شده در برخی ردیفهای فهرست بها مندرج در پیمان با مقادیر مندرج در فهرست بها پایه منتشره سازمان متفاوت باشند(برخی بیشتر و برخی کمتر) و پیمان نیز واگذار شده باشد آیا امکان اصلاح آن وجود دارد یا پیمانکار موظف به اجرای کار با همان قیمت مندرج در کتابچه پیمان می باشد. با تشکر

    پاسخ
    1. 45.1

      مدیر آموزش

      سلام
      معیار اصلی فهرست بها است، همان فهرست بهای منتشره از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی. در هر سند و مدرکی امکان اشتباه وجود دارد، در صورت وضعیت قطعی قابل اصلاح است. حتی در تنظیم صورتحساب نیز میتوان اصلاحات را انجام داد.

      پاسخ
      1. 45.1.1

        پژمان

        با سلام وقتی پیمانی منعقد میشود ملاک مفاد مندرج درپیمان میباشد. این فرمایش شما چنانچه مورد به ضرر پیمانکار گردد میتواند دعوی حقوقی در پی داشته باشد و چنانچه به ضرر کارفرما گردد حسابرس میتواند اعلام ایراد نماید لذا لطفا بفرمایید به چه حکم قانونی یا حقوقی این ادله شما را میتوان اثبات نمود؟

        پاسخ
        1. 45.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          تفاسیر و تعاریف از پیمان، قرارداد و موافقت نامه مختلف است. به احتمال زیاد منظور شما از پیمان همان قرارداد است. اگر در تعریف پیمان دقت نمایید، ضمائم قرارداد هم به همان اندازه مندرجات قرارداد اهمیت دارد، ولی اولویت هم در بین این ضمائم مهم است. به عنوان مثال نقشه های معماری بر نقشه های سازه اولویت دارند. ولی برخی از ضمائم قابل تغییر یا دستکاری نیستند. اگر کارفرما عمدا بهای واحد یا برخی دیگر از قسمتهای فهرست بها را به نفع خود تغییر دهد تخلف کرده و قابل پیگرد است. میتوانید این امر لا از نظام فنی و اجرایی سوال نمایید. در اسنادی مانند فهرست بها به هیچ عنوان نمیتوان مقادیر و مندرجات موجود را کم یا زیاد کرد. تنها میتوان آیتم هایی را بصورت ستاره دار اضافه نمود.

          پاسخ
  46. 46

    بابک شکوفی ناو

    در رابطه با قالب خاص سوالی داشتم….در این نوع قالب ها که معمولا در پلها بکار برده میشود در بخشهای انحنا دار قالب ….مابه التفاوت انحنا ودر بخشهای صاف این مابه اتفاوت داده نمیشود در صورتی که بدلیل صعوبت تمام پنل های آن چه صاف و چه انحنادار به یک میزان هزینه برند….از چه راهی بایستی مشاور را مجاب به دریافت این صعوبت و مابه التفادت نماییم؟

    پاسخ
    1. 46.1

      مدیر آموزش

      سلام
      از سوالتان اینگونه استنباط می‌شود که قرارداد فهرست بهایی تنظیم شده است. به اینگونه قرارداد ها چیزی به غیر از آنچه که در فهرست بها در نظر گرفته شده است تعلق نخواهد گرفت. به عبارت دیگر مشاور اختیاری در این زمینه برای در نظر گرفتن اضافه پرداخت ندارد و نمی‌تواند کارفرما را مجاب به چنین پرداختی نماید. معمولاً در قراردادهای فهرست بهایی، اگر بهای واحد آیتم های موجود در فهرست بها کمتر از بهای تمام شده کار باشد، مابه التفاوت در ضریب پیشنهادی دیده می‌شود.

      اگر ضریب پیشنهادی این فصل بیش از ضریب پیشنهادی کل است و اگر تغییرات در مقادیر این فصل بیش از ۲۵ درصد مقادیر برآورد اولیه نباشد می‌توانید از ضریب پیشنهادی فصلی استفاده نمایید تا اندکی کمک حال هزینه های اضافی باشد.
      در تبصره ذیل بند (۵-۲) بخشنامه شماره ۱۰۰/۷۶۵۷۴ مورخ ۱۳۸۷/۰۸/۱۹ ، سقف مبلغ ناشی از افزایش یا کاهش مقادیر ردیف هایی که ضریب پیشنهادی فصل مربوط بیشتر از ضریب پیشنهادی کل باشد، حداکثر تا ۲۵ درصد مبلغ مذکور مجاز است. برای افزایش مقادیر این ردیفها، بیش از سقف یاد شده، ضریب پیشنهادی کل ملاک عمل است.

      پاسخ
  47. 47

    بابک

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از مطلب منتشر شده لطفا آنالیز ضریب بالاسری ۱/۲ ترک تشریفات نیز ارایه گردد.

    پاسخ
    1. 47.1

      مدیر آموزش

      سلام
      آناليز ضريب بالاسری طرح هاي عمراني به روش ترك مناقصه

      بيمه طرحهای عمرانی در تعهد پيمانكار ۱٫۶
      سود قابل حصول در اين نوع پيمان ۴٫۲۲
      ماليات ( براساس سود ناخالص ) ۱٫۴۱
      هزينه ضمانت نامه ۱٫۶۲
      هزينه های دفتر مركزی ۲٫۵۰
      هزينه مستمر كارگاه ، تهيه مدارك فني و تحويل كار ۵٫۳۳
      جمع ۱۶٫۶۸
      جمع کل هزینه های بالا ۱۶٫۶۸ درصد است. ضریب بالاسری با تقسیم۱۰۰ بر ۱۰۰ منهای ۱۶٫۶۸ درصد بدست می‌آید.
      ضریب=(۱۶٫۶۸-۱۰۰)/۱۰۰

      پاسخ
      1. 47.1.1

        مرتضی

        سلام در طرح های غیر عمرانی اگر مجموع آیتم های ستاره دار بالای ۳۰ در صد باشد ، آیا به جهت براورد تایید نفر اول مجموعه کافیست ؟

        پاسخ
  48. 48

    امیر

    با سلام
    ضمن تشکر از پاسخگویی
    در تهیه براورد مدارک پیمان برای مناقصه بر اساس فهرست پایه ابنیه و صنعت نفت سال ۹۶ ، ایا باید ضریب اصلاحی بیمه (۱٫۰۶۹)را در نظر گرفت یا خیر؟

    پاسخ
    1. 48.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همه ضرایب در فهرست بها گنجانده شده است. کسوراتی مانند بیمه و مالیات که به پیمان تعلق می‌گیرد، بسته به نوع پروژه متفاوت خواهد بود. در این موارد به آخرین بخشنامه های سازمانهای مربوطه مراجعه نمایید. حق بیمه تمامی انواع پیمان ها به وضوح در این بخشنامه ها آمده است. اگر طبق گفته شما اصلاحیه ای از طرف سازمان ذیربط صادر شده باشد و با شرایط پیمان شما همخوانی داشته باشد، حتماً باید مفاد آن اصلاحیه هم در نظر گرفته شود. در مورد شما اطمینان از تطابق شرایط پیمان با اصلاحیه مذکور کارگشای راهتان خواهد بود.
      در ضمن کسورات بیمه و مالیات همانند ضرایب فهرست بها به برآورد اعمال نمی‌شوند. جهت اعمال کسورات باید بهای تمام شده را بر یک منهای کسورات (بر حسب درصد) تقسیم نمایید.
      برای آشنایی با دیگر کسورات به کسورات قراردادهای عمرانی مراجعه نمایید.

      پاسخ
  49. 49

    mahdi

    با سلام اگه کارفرما روی بعضی آیتمهای پیمانکار خط بکشه و صورت وضعیت را پرداخت کنه و این صورت وضعیت قطعی باشه. و پیمانکار مبلغ را دریافت کنه. بعدا پیمانکار می تونه ادعایی داشته باشه

    پاسخ
    1. 49.1

      مدیر آموزش

      سلام
      پس از تایید شدن صورت وضعیت قطعی صورتحساب صادر خواهد شد. قبل از صورت وضعیت قطعی و صورت حساب تمامی صورت وضعیت های موقت قابل اعتراض و پیگیری مجدد است. پیمانکار می‌تواند در مورد مقادیر و مبالغ تایید شده در صورت وضعیت های موقت اعتراض نماید.

      پاسخ
  50. 50

    سلام

    سلام.ضریب بالاسری در کارهای دستمزدی وقیمتمقطوع به چه صورت هست. ممنون

    پاسخ
    1. 50.1

      مدیر آموزش

      سلام
      برای کارهای غیرعمرانی دستمزدی یعنی کارهایی که مصالح آن توسط کارفرما تامین می‌شود، ضریب بالاسری ۱/۶۲ خواهد بود. مقطوع بودن قیمت کار، مقدار ضریب بالاسری را تعیین نمی‌کند، یک کار با قیمت مقطوع می‌تواند عمرانی، غیر عمرانی، دستمزدی یا با مصالح باشد.

      یک نمونه آنالیز ضریب بالاسری کارهای دستمزدی به شرح زیر است.

      بيمه طرحهاي غيرعمراني دستمزدي ۱۶/۶۷ درصد
      سود خالص ۹ درصد
      ماليات ( براساس سود ناخالص ) ۳ درصد
      هزينه ضمانت نامه ۱/۱۵ درصد
      هزينه هاي دفتر مركزي ۲/۵ درصد
      هزينه مستمر كارگاه ۵/۳۳ درصد
      ماليات ارزش افزوده ۰/۳ درصد
      هزينه وجوه نقد كسور بيمه نزد كارفرما ۰/۳۴ درصد
      جمع ۳۸/۲۹ درصد

      جمع کل هزینه های بالا ۳۸/۲۹ درصد است. ضریب بالاسری با تقسیم۱۰۰ بر ۱۰۰ منهای ۳۸/۲۹ بدست می‌آید.
      ۱/۶۲=(۱۰۰-۳۸/۲۹)/۱۰۰

      پاسخ
  51. 51

    کریم علائی

    سلام
    خسته نباشید
    تشکر بابت مطالب بسیار مهمی که برای استفاده عموم گذاشتین
    – آنالیز ضرایب برای برق کشی یک ساختمان چهار طبقه ( در مجموع شش طبقه هر طبقه ۲۰۰۰ متر مربع ) بصورت دستمزدی ( تأمین ابزار آلات بعهده پیمانکار ) واقع در جزیره کیش به چه نحوه ؟
    – دو باره کاری ها چگونه محاسبه میشه ؟ ( با چه ضریبی )
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. 51.1

      مدیر آموزش

      سلام
      محل پروژه (که در اینجا جزیره کیش است) فقط در ضریب منطقه تاثیر گذار است که به راحتی میتوان این ضریب را از بخشنامه مربوطه استخراج نمود.
      برای دوباره کاری ها باید صورتجلسه تنظیم شود که در آن برای هر نوع عملیاتی، ردیف های فهرست بها و مقادیر انجام شده برای آن ها به صراحت نوشته شود. پس از تنظیم صورتجلسه و تایید توسط کارفرما یا مشاور، کارهای انجام شده در دوباره کاری ها دقیقاً به مانند ردیف های معمولی و با همان ضرایب قابل پرداخت خواهد بود.
      ضریب بالاسری برای کارهای دستمزدی ۱/۶۲ است که در پاسخ به یکی از دیدگاه های بالا آنالیز آن آمده است.

      پاسخ
  52. 52

    عماد

    در بند ۵ بخشنامه شماره ۹۶/۱۲۳۲۵۷۹ مورخ ۹۶/۰۳/۳۱ ، گفته شده اگر پیمانکار تمایل به تخفیف دادن در ضریب بالاسری داشته باشد ، حداکثرمیزان قابل قبول کاهش یا تخفیف ۱۰ درصد ضریب بالاسری میباشد، منظور اینست که ضریب بالاسری حد اقل ۱/۲۷ میشود یا ۱/۱۷ کدامیک ؟

    پاسخ
    1. 52.1

      مدیر آموزش

      سلام
      هریک از انواع پیمان‌ها ضریب بالاسری مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال پیمان‌های با مصالحی که تحت عنوان طرح های غیر عمرانی و با مناقصه واگذار می‌شوند، با توجه به فهرست بهای سال ۹۶ ضریب بالاسری ۱/۴۱ را دارند (قبلاَ این ضریب ۱/۴۳ بود). اگر پیمانکار بخواهد طبق بخشنامه فوق الذکر تخفیفی برای این ضریب در نظر بگیرد، حداقل مقدار آن ۱/۳۱ خواهد بود. برای دیگر پیمان‌ها هم به همین منوال می‌توان عمل نمود.

      پاسخ
  53. 53

    احمد صبور

    با سلام و خسته نباشید.
    در مورد پروژ هایی که برخی از کارهای ان در شب انجام میشود . و کارفرما نیز موافقت دارد . میخواهیم انالیز اضافه بها کار درشب ( از بابت ضریبی که شامل دستمزد کار درشب است ) بنویسیم .
    آیا مستندات قانونی برای اینکار وجود دارد (در فهرست بها ء ) در صورت وجود راهنمایی فرمایید .
    ممنون

    پاسخ
    1. 53.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق ماده ۲۵ نشریه شماره ۴۳۱۱ (شرایط عمومی پیمان) اگر در برنامه زمانبندی تفصیلی، کار در شب پیش بینی نشده باشد، باید حتماً در زمان اجرا، مجوزهای اجرای کار در شب اخذ شود تا هم از لحاظ ایمنی و بیمه و هم از لحاظ پرداخت‌ها مشکلی پیش نیاید.
      پس از اخذ مجوز، سه حالت برای اجرای کار در شب پیش خواهد آمد.
      ۱- پیمانکار برای جبران تاخیرات خود اقدام به اجرای کار در شب نماید. در این حالت هیچ اضافه پرداختی انجام نخواهد شد.
      ۲- اگر مشاور تشخیص دهد که روند پیشرفت کار پیمانکار به گونه‌ای است که پروژه در مدت پیمان به اتمام نخواهد رسید، پس از کسب موافقت کارفرما به پیمانکار دستور اجرای کار در شب را می‌دهد. در این حالت نیز هیچ اضافه پرداختی انجام نمی‌شود.
      ۳- اگر با تشخیص مشاور و تایید کارفرما برای جبران تاخیراتی که ناشی از قصور پیمانکار نیست، کار در شب انجام شود. هزینه‌های اضافی در وجه پیمانکار پرداخت خواهد شد. واضح است که صرفاً بخش نیروی انسانی و ماشین‌الات مشمول این اضافه پرداخت خواهند شد. در این صورت هزینه های اضافی طبق مصوبات قانون کار پرداخت می‌شود.

      پاسخ
  54. 54

    علی

    با سلام
    ضریب منطقه ای در چه نوع قراردادهایی تعلق نمی گیرد؟؟؟
    آیا در قراردادهای خرید یا در قراردادهایی که شامل تهیه بالاست می باشد، ضریب منطقه ای باید اعمال شود؟؟

    پاسخ
    1. 54.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تمامی قراردادهایی که براساس فهرست بها منعقد می‌شوند مشمول اعمال ضرایب منطقه‌ای هستند. در بخشنامه ضرایب منطقه‌ای فقط برای فهارس بهای منتشره از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضرایب آمده است. اگر قراردادی با معیاری غیر از فهرست بها منعقد شود و ضریب منطقه‌ای از سوی کارفرما داده شود، این ضرایب از بخشنامه فوق الذکر قابل استخراج نخواهد بود.

      پاسخ
  55. 55

    فرشاد

    باسلام:
    شاخص مبنای تعدیل قراردادمنعقدشده سه ماهه چهارم ۹۲ میباشد.که درسه ماهه چهارم ۹۴فصل۷ شاهد۲۰درصد کاهش ضریب تعدیل بوده ایم.آیامی توان جهت جلوگیری ازتعدیل منفی ،مصالح پایکاررادرتعدیل حذف نمود؟باتشکر

    پاسخ
    1. 55.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تعدیل را به صورت کلی در نظر بگیرید. در صورت وضعیت قطعی تعدیل اصولاً نباید مصالح پایکاری وجود داشته باشد. هرچند در برخی از تعدیل ها مصالح پایکار تعدیل منفی دارند ولی در نهایت با حذف این مصالح، مبلغی از بابت تعدیل منفیِ مصالح پایکار، از بستانکاری پیمانکار کسر نخواهد شد.
      صورت وضعیت تعدیل با صورت وضعیت کارکرد (که مصالح پایکار نیز بخشی از آن است) باید همخوانی داشته باشد. حذف مصالح پایکار برای جلوگیری از منفی شدن تعدیل آن قانونی نیست. ولی همانطوری که ذکر شد در صورت وضعیت قطعی تعدیل مصالح پایکار به صورت خودکار حذف خواهند شد و دغدغه ای از این بابت نباید وجود داشته باشد.

      پاسخ
  56. 56

    ب-ح

    با سلام
    آیا برای محاسبه ضریب بهنگام برای اضافه کاریها و کاهش کاریها در قرارداد سرجمع مقدار D تا نصف مدت پیمان می باشد یا تاخیرات مجاز به مدت پیمان اضافه می شود.

    پاسخ
    1. 56.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در بخشنامه جدید اجرای کارها به صورت سرجمع، این ضرایب برای بهنگام سازی حذف شده است ولی برای عملیات اجرایی تعدیل در نظر گرفته شده است.

      پاسخ
  57. 57

    الهی

    با سلام
    در یک پروژه سد سازی که فهرست آن خاص می باشد(سال ۸۳)، آیتمی به شرح زیر در فهرست بها وجود دارد: “اضافه بها به رديف ۳۵۰۴۰۵۰۰ در صورتيكه زاويه حفاري نسبت به شاقول تا ۵۰ درجه باشد به ازاي هر ۱۰ درجه افزايش زاويه نسبت به شاقول، براي ۱۰ درجه اول يكبار و ۱۰ درجه دوم ۲ بار و به همين ترتيب براي درجات بيشتر”.
    در صورتیکه زاویه حفاری در تونل نسبت به شاقول ۳۰ درجه باشد (به عنوان مثال)، تعداد اضافه بهای قابل پرداخت با کدام یک از روش های زیر محاسبه می شود:
    ۱-روش اعمال شده توسط مشاور: برای ۱۰ درجه های اول، دوم و سوم هر کدام یک بار که مجموعا برای ۳۰ درجه، ۳ بار اضافه بها پرداخت می شود.
    ۲-روش ادعائی پیمانکار: برای ۱۰ درجه اول به تنهائی ۱ بار، ۱۰ درجه دوم به تنهائی دو بار و ۱۰ درجه سوم به تنهائی ۳ بار که مجموعا برای ۳۰ درجه ۶=۳+۲+۱ بار اضافه بها پرداخت می شود.
    سپاسگزارم

    پاسخ
    1. 57.1

      مدیر آموزش

      سلام
      روش پیمانکار صحیح است. اگر به فهرست بهای ابنیه رجوع کنید اضافه بهایی شبیه به این در مورد خاک برداری، پی کنی، گودبرداری و کانال کنی با ماشین آمده است. در اضافه بهای مذکور نیز برای خاکبرداری برای اعماق بیش از دو متر این گونه آمده است.
      اضافه بها به ردیف های ٠٢٠١٠٢ تا ٠٢٠١٠۴ ، هرگاه عمق پی کنی، گودبرداری و کانال کنی بیش از ٢ متر باشد، برای حجم واقع بین ٢ تا ۴ متر، یک بار و برای حجم واقع بین ۴ تا ۶ متر، دو بار و به همین ترتیب برای عمق های بیشتر.
      پرواضح است که در تمامی عملیات خاکی به مانند آنچه که پیمانکار در این مورد ادعا دارد عمل می‌شود.

      پاسخ
      1. 57.1.1

        الهی

        ممنون از پاسخگوئی به موقع و سریع شما
        یکی از دلائل پیمانکار برای اثبات ادعای خود نیز دقیقا همین مسئله ای بوده که شما فرمودین. منتها توجیه مشاور برای رد آن اینگونه بوده است که: در عملیات خاکبرداری، عمق های قبل از عمق مورد نظر نیز خاکبرداری شده است و سپس به این عمق می رسیم ولی در بحث حفاری، شما (پیمانکار) مستقیما دستگاه را در زاویه ۳۰ درجه تنظیم نموده اید و زوایای قبل از آن حفاری نشده است!!!!!!!!

        پاسخ
        1. 57.1.1.1

          مدیر آموزش

          از متن این اضافه بها ” اضافه بها به رديف ۳۵۰۴۰۵۰۰ در صورتيكه زاويه حفاري نسبت به شاقول تا ۵۰ درجه باشد به ازاي هر ۱۰ درجه افزايش زاويه نسبت به شاقول، براي ۱۰ درجه اول يكبار و ۱۰ درجه دوم ۲ بار و به همين ترتيب براي درجات بيشتر ” فقط همان که پیمانکار ادعا دارد برداشت می‌شود. تفسیر نحوه عملیات، سختی کار، لوازم و ابزار مورد نیاز و احجام مربوط به آن بحث دیگری است که در اضافه بها مستتر است و به این راحتی که مشاور ادعا دارد استخراج نمی‌شود. در این اضافه بها به کلمه حجم اشاره ای نشده است. در صورتیکه در اضافه بهای مربوط به خاکبرداری دقیقاً کلمه حجم آمده و اضافه بها نیز به حجم مذکور اعمال می‌شود. به قسمت ” برای حجم های واقع در …” دقت فرمایید. در اضافه بهای مربوط به زاویه حفاری، کلمه زاویه آمده است و بحثی از حجم عملیات خاکی نیست، پیمانکار هم به زاویه مورد نظر، ضرایب یک، دو ،سه و چهار بار را اعمال می‌کند که صحیح است. تنها اختلافِ حجم بین حفاری عمودی یا زاویه دار قسمت مثلثی ابتدا و انتها ( ناشی از همان زاویه مورد نظر!) است. اگر مشاور ادعایی بر عدم تغییر حجم خاکبرداری دارد باید این قسمت را به نحوی از آن اضافه بها استخراج نماید. ولی در عمل در حفاری به شکل استوانه ای این حجم بخش مثلثی قابل اغماض خواهد بود، همه حجم ها با زوایای مختلف یکی خواهد بود و در نتیجه تفسیر مشاور از اضافه بهای مذکور بی معنی خواهد شد.

          پاسخ
  58. 58

    ب-ح

    ب-ح
    ۱۳/ شهریور/ ۱۳۹۶ در ۷:۰۰ ب.ظ
    با سلام
    آیا برای محاسبه ضریب بهنگام برای اضافه کاریها و کاهش کاریها در قرارداد سرجمع مقدار D تا نصف مدت پیمان می باشد یا تاخیرات مجاز به مدت پیمان اضافه می شود.

    مدیر آموزش
    ۱۷/ شهریور/ ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۶ ب.ظ
    سلام
    در بخشنامه جدید اجرای کارها به صورت سرجمع، این ضرایب برای بهنگام سازی حذف شده است ولی برای عملیات اجرایی تعدیل در نظر گرفته شده است.

    با سلام
    در بخشنامه قبلی چطور؟

    پاسخ
    1. 58.1

      مدیر آموزش

      سلام
      توجه داشته باشید که ضریب بهنگام همزمان با انعقاد قرارداد محاسبه می‌شود. اعمال تاخیرات مجاز قبل از اجرای پیمان امکان پذیر نیست. پارامتر D مورد اشاره با توجه به توضیحات بخشنامه قبلی، تعداد دوره‌های واقع بين آخرين شاخص رشته‌ای ابلاغي يا شاخص رشته‌ای دوره‌ای كه فهرست پايه مبنای برآورد براساس آن تهيه شده است، هر كدام كه مؤخر است، تا نصف زمان اجرای كار، خواهد بود. زمان اجرای کار در این توضیحات مدت اولیه پیمان است که در قرارداد آمده است.

      پاسخ
  59. 59

    تینا

    با سلام
    جهت انالیز مناقصه ای که در ایتم های عادی فهرست بها قیمت گذاری شده ولی ایتم های ستاره دار قیمت ندارتد و همچنین ضرایب به کار رفته در آن مشخص نیست چگونه باید به قیمت براورد شده کار فرما برسیم تا بتوانیم پلوس یا مینوس مورد نظر رااعمال کنیم؟

    پاسخ
    1. 59.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در بند ۳ پیوست بخشنامه شماره ۹۶/۱۲۳۲۵۷۹ مورخ ۹۶/۰۳/۳۱ آمده است که : مهندس مشاور، یا واحدهایی که مسوولیت تهیه اسناد مناقصه را بر عهدہ دارند، پس از درج مقادیر کار در فهرست بها و برآورد هزینه اجرا، اطلاعات مربوط به برآورد را در جدول های ۱ تا ۴ پیوست این دستورالعمل در محلهای پیش بینی شده به ترتیب زیر درج نمایند…
      جدیدترین بخشنامه مربوط به ارائه پیشنهاد قیمت، بخشنامه فوق الذکر است. اگر برخی از مقادیر و قیمتهای جداول بخشنامه، توسط مشاور یا کارفرما تکمیل نشود، در عمل راهی برای اعلام درصد واقعیِ مینوس یا پلوس نخواهد بود.

      پاسخ
  60. 60

    رسول

    با سلام و تشکر
    یک سوال
    آیا ضریب بالاسری نیز به قیمت جدید بدست آمده تقسیم میگردد؟
    به بیان ساده وقتی قیمت کار جدید طبق بخشنامه تعدیل سال ۸۲ سازمان به عدد حاصل از عبارت بند ۲-۱-۵-۲ تقسیم میگردد آیا این عدد بدست آمده دوباره به ضریب بالاسری نیز باید تقسیم میگرددتا به قیمت دوره سه ماهه مبنای پیمان تبدیل گردد؟
    البته فرض کنید ضریب بالاسری جزء ضریب پیمان در برآورد اولیه در اسناد مناقصه به کلیه فصول فهارس بهاء منضم به پیمان ضرب گردیده و فهارس بهاء نیز مربوط به سال ۱۳۹۵میباشد.
    با تشکر

    پاسخ
    1. 60.1

      مدیر آموزش

      سلام
      قیمت جدید با قیمت های موجود در فهرست بها، تفاوتی ندارند. تنها اگر قراردادی دارای تعدیل باشد، واضح است که یا باید تعدیل به قیمت جدید اعمال نشود. که امکان پذیر نیست کارکرد مربوط به قیمت جدید را از دیگر کارکردها جدا کرد و صورت وضعیت جداگانه‌ای برای آن نوشت. برای اینکار باید قیمت جدید را با استفاده از شاخص دوره‌ای که در آن تهیه شده است به صورت معکوس تعدیل کرد. در مورد دیگر ضرایب، قیمت جدید نیز مانند قیمت های موجود در فهرست بها است. ضریب بالاسری و دیگر ضرایب به این قیمت اعمال خواهند شد.
      نیازی نیست قیمت جدید را به قیمت سه ماهه مبنای پیمان تبدیل کنید. صرفاً اگر قرارداد دارای تعدیل است، آن را به صورت معکوس تعدیل نمایید. به عبارت دیگر دقیقا بر عکس آن چیزی که در نظر شما ست اتفاق خواهد افتاد. همه قیمت هایی که در سه ماهه مبنای پیمان هستند تعدیل شده و به قیمت سه ماهه اجرا تبدیل خواهند شد و ضرایب هم به طور کامل به آنها اعمال خواهد شد.

      پاسخ
  61. 61

    م-ح

    سلام
    ممنون بابت اطلاعت خوبی که میدین لطفا راهنمایی بفرمایید
    در صورتی که کارفرما درخواست پرداخت هزینه هایی خارج از متن قرار داد و داشته باشه و اجازه لحاظ کردن اون توی وضعیت صا در کرده باشه
    پیمانکار این هزینه ها رو در قالب چه بندی وبا چه ضریبی میتونه لحاظ کنه؟ لطفا با انالیز ضریب بفرمایید ممنون

    پاسخ
    1. 61.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اقلام فاکتوری قیمت جدید تلقی شده و تنها ضریب بالاسری به آنها تعلق می‌گیرد. این اقلام مشمول ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان هستند به عبارتی اگر بخواهید در قالب صورت وضعیت های مربط به قراردادِ ذکر شده اقدام به دریافت هزینه این اقلام بنمایید، باید محدودیت‌های مندرج در تبصره ذیل بند “ج” ماده ۲۹ را در مورد آنها رعایت نمایید. به عبارت دیگر جمع بهای قیمت‌های جدید موضوع بند “ج” ماده ۲۹ نباید از ده درصد مبلغ اولیه پیمان بیشتر شود.

      پاسخ
  62. 62

    حامد

    باسلام پروژه ای رودارم متره میکنم که طبقه ی بعدی ان دال نداردفقط تیرداردبرای قیمت قالب چه ارتفاعی روبایددرنظربگیرم،نسبت به ترازتیرها یاترازفونداسیون ارتفاع روبسنجم

    پاسخ
    1. 62.1

      مدیر آموزش

      سلام
      برای اندازه گیر ارتفاع قالب بندی همواره به اولین سطح پایین تر از عضو مراجعه کنید.
      برای قالب بندی چوبی در بند ۴ مقدمه فصل ۵ فهرست بها و برای قالب بندی فلزی در بند ۳ مقدمه فصل ۶ فهرست بها اینگونه آمده است:

      در مورد دیوار در طبقه اول روی پی، ارتفاع متوسط دیوار نسبت به رقوم روي پی که دیوار روی آن قرار می‌گیرد و در طبقات بعدی، ارتفاع متوسط دیوار نسبت به کف همان طبقه .
      در مورد تیر و دال (تاوه )، ارتفاع متوسط قرارگرفتن پاي شمع های قالب بندی تا سطح زیرین تیر و دال .

      پاسخ
  63. 63

    امین دهقانی

    با درود و خسته نباشید خدمت شما .
    ضریب بالاسری در قرارداد لام سام چگونه است

    پاسخ
    1. 63.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب بالاسری صرفاً برای قراردادهایی که بر اساس فهرست بها تنظیم می‌شوند به صورت مدون تهیه و تنظیم شده است. در قراردادهایی مانند سرجمع یا متر مربع یا دیگر انواع قراردادها، بالاسری یا دیگر ضرایب، طبق توافق کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود.

      پاسخ
    2. 63.2

      مجیذ

      باسلام.خواهشا راهنمایی فرمایید.
      اگر در پروژه ای کارهای جدید ابلاغی از سوی کارفرما به پیمانکار درعمل بیش از حد مشخص شده در قانون،مثلا بیش از پنجاه درصد کل پروژه باشد تکلیف ناظر درخصوص بررسی صورت وضعیت چیست؟
      سوال دیگه اینکه آیا غیر از ضریب بالاسری ضریب پیمان هم بایستی اعمال گردد یا خیر؟

      پاسخ
  64. 64

    ی-م

    با سلام.
    من در فهرست بهای ۹۶ که دانلود کردم در مورد ضریب ارتفاع اصلاً چیزی ننوشته بود؟ علتش چیه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    پاسخ
  65. 65

    مرتضی

    با سلام و احترام
    در صورت وضعیت موقت ایا تمام ضرایب در نظر گرفته میشود
    و اینکه بالفرض پروژه ای استارتش در سال ۸۲بوده و سال ۹۶ قسمتی از کاراشو بصورت مناقصه واگذار کرده صورت وضعیت بر اساس فهرست بها چه سالی تنظیم میشود
    فرض کنید مصالح پای کار ما ۱۰۰هست به این مصالح پایکارضریب منطقه ای و ضریب بالا سری تعلق مبگیرد یعنی ۱۰۰×۰.۷×۱.۳×۱.۱یا ضرایب دیگری نیز شامل میشود

    پاسخ
    1. 65.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بعله در صورت وضعیت موقت، تمامی ضرایب که به قرارداد تعلق می‌گیرد اعمال خواهد شد.
      اگر مناقصه ای در کار باشد طبیعی است که در ادامه آن قراردادی نیز خواهد بود. در هر قراردادی برای پرداخت کارکرد، بند و ماده ای در نظر گرفته می‌شود و فهرست بهای مورد نظر، برای تنظیم صورت وضعیت نیز در آن آورده می‌شود. صورت وضعیت هر بخش از کار، با قرارداد مربوط به خود تنظیم خواهد شد.
      همانطوریکه در پاسخ یکی از کامنت ها گفته شده است، در کل ضرایبی که می‌توان به مصالح پایکار اعمال کرد، ضریب پیشنهادی پیمانکار و ضریب بالاسری است. این ضرایب به همان طریق و با همان مقداری که به ردیف های کارکرد اعمال می‌شوند در مصالح پایکار هم اعمال خواهند شد. ضریب بالاسری برای طرح‌های عمرانی و کارهایی که با مناقصه واگذار شده‌اند ۱/۳۰ و برای کارهایی که بدون مناقصه و به صورت ترک تشریفات واگذار شده‌اند ۱/۲۰ است. در طرحهای غیر عمرانی نیز این ضریب ۱/۴۱ خواهد بود.
      ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ماهیت ضریب منطقه ای، دلیل اصلی ایجاد ضریبی به این نام، سختی اجرای فعالیت و سختی تهیه مصالح و مواد در مناطقی دور از تهران است. لذا انتظار می‌رود بخشی از ضرایب منطقه‌ای نیز به صورتی منطقی در مصالح پایکار اعمال شود. برای تهیه مصالح که در مرحله اول در مصالح پایکار نمود پیدا می‌کند، در متن فهرست بها سخنی از اعمال ضریب منطقه‌ای نیامده است. در نهایت نیز طبق متن فهرست بها ضریب ۷۰ درصد اعمال خواهد شد.

      پاسخ
  66. 66

    رامین

    با سلام خدمت شما و تشکر ویژه بخاطر مطالب ارزنده تون
    ببخشید بنده تازه وارد سیستم شرکت ها و ارتباط مستقیم با فهارس بها و متعاقباً ضرایب شده ام. لذا میخواستم در صورت امکان یه شرح مختصری از فلسفه فهارس بها و ضرایب مختلف را عنوان بفرمایین. بازم تشکر میکنم از سایت خوبتون و سپاس. یا علی

    پاسخ
  67. 67

    سلي

    باسلام.متعاقب تغيير اسناد فهرست بهاي ساختماني پروژه اي از فهارس بهاي سال ۹۵به ۹۶در زمان مناقصه.تغييرات مربوط به بخش ضرايب بالاسري درقرار داد غير عمراني اي پي سي كه بصورت مناقصه واگذار شدهمان ضريب ۱/۳ اشتباها بجاي ۱/۴۱مجددا مد نظر قرار گرفت .پيمانكار قيمت داد وبرنده شد .حالا نامه ايي نوشته ودر خواست ضريب ۱/۴۱ را كرده .با توجه به دستور كاركردبند ۲-۷-۲فهرست بهاي منضم به پيمان كه بصراحت قيد كرده ضريب بالاسري طرحهاي غير عمراني كه با مناقصه واگذار ميشوند ۱/۴۱ ميباشد چكار بايد بكنيم وجوابيه پيمانكار و كارفرمارا چه بايد داد۰ با تشكر

    پاسخ
    1. 67.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر اختلافی بین متن قرارداد و بخشنامه ها و نیز علی الخصوص فهرست بها وجود داشته باشد، بخشنامه ها و فهرست بهایی که به قرارداد منظم شده است، مقدم بر متن قرارداد است. در تمامی مواردی که اختلافی بین پیمانکار و کارفرما پیش می‌آید، مرجع، بخشنامه‌های سازمان خواهد بود. در صورت پیگیری پیمانکار، ضرایب باید از بخشنامه ها استخراج شود.
      اگر مشاور هستید باید نامه‌ای به کارفرما بنویسید و با ذکر بند بخشنامه‌ای، ضریب بالاسری را تغییر دهید و کارفرما نیز طی‌ نامه‌ای آن را به پیمانکار ابلاغ نماید. اگر کارفرما هستید نیز طی نامه ای با ذکر بند بخشنامه‌ای، ضریب بالاسری را تغییر داده به پیمانکار ابلاغ نماید، تا مستندات مناقصه کامل باشد و در بازرسی‌ها دچار مشکل نشوید.

      پاسخ
  68. 68

    یزدان

    با عرض سلام
    در چه صورتی امکان داره که به اقلام ستاره دار به جز ضریب بالاسری، ضریب پیمان رو هم اضافه کنیم؟
    اصلا چنین امکانی وجود داره یا خیر؟

    پاسخ
    1. 68.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ردیف‌های ستاره دار هیچ تفاوتی با دیگر ردیف‌های فهرست بها ندارند. برای ردیف ستاره دار صورت وضعیت جداگانه‌ای نوشته نمی‌شود. طبیعی است که به این ترتیب، ضریب پیمان (که به صورت کلی اعمال میشود) نیز خود به خود اعمال خواهد شد.

      پاسخ
  69. 69

    سلمان

    با سلام . ممنون از اطلاعات و زمانی که به پاسخگویی میزارین .( دوتا سوال داشتم )
    ۱- در مورد دریافت ارزش افزوده میشه اطلاعاتی بدین ، اینکه چه زمانی اقدام بشه و فرمول محاسبه اون چگونه است ، اسناد و مدارک چی لازم داره ؟
    ۲- مرجع خاصی برای قیمت جدید ها هست که بشه استفاده کرد .؟

    پاسخ
    1. 69.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ارزش افزوده از دو بخش مالیات و عوارض تشکیل شده است که در سال ۹۶، سه درصد از بابت عوارض و شش درصد از بابت مالیات دریافت می‌شود. هر شخص حقیق یا حقوقی ملزم به اعلام خرید و فروش خود به سازمان امور مالیاتی کشور است. گزارشات مربوط به خرید و فروش در پایان هر فصل و تا ۱۵ اولین ماه فصل بعد صورت می‌گیرد و در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهد بود. به عنوان مثال گزارش خرید و فروش فصل بهار باید تا ۱۵ تیر اعلام شود. خدماتی که پیمانکاران نیز انجام می‌دهند، خرید و فروش محسوب می‌شود. (مصالح خریداری شده، خرید و کارکرد صورت وضعیت فروش). اصل پرداخت ارزش افزوده به عهده مصرف کننده است. برای مثال اگر دانشگاهی اقدام به برگزاری مناقصه جهت اجرای ساختمانی نماید و پیمانکار پروژه را انجام داده و تحویل نماید، بهره بردار یا مصرف کننده دانشگاه بوده و پرداخت ارزش افزوده به عهده دانشگاه خواهد بود.
      فرض نمایید پیمانکاری ۱۰۰ میلیون تومان مصالح خرید کرده است. ارزش افزوده آن ۹ میلیون تومان خواهد بود. و باید در ازای دریافت فاکتور رسمی و رویت گواهی ارزش افزوده فروشنده، در وجه وی پرداخت نماید. در ادامه، این پیمانکار صورت وضعیتی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان داشته است که فروش خدمات محسوب شده و ۹ درصد ارزش افزوده آن ۱۳/۵ میلیون تومان خواهد بود. در گزارش اعلامی به سازمان امور مالیاتی کشور هم خرید و هم فروش ابراز می‌شود. پس از یررسی گزارش توسط سازمان، در صورت قبول، مابه‌التفاوت ارزش افزوده پرداختی به خرید مصالح و فروش خدمات (کارکرد صورت وضعیت) در قبض صادره به حساب بدهکاری پیمانکار منظور میشود. در این مثال این مابه التفاوت ۴/۵ میلیون تومان خواهد بود، که پیمانکار ملزم به پرداخت آن است.
      اما مبلغی که پیمانکار از بابت کارکرد دریافت می‌کند ربطی به مالیات و عوارض ارزش افزوده ندارد و کارفرما ملزم به پرداخت آن به همراه کارکرد در وجه پیمانکار خواهد بود. به عبارت دیگر پیمانکار در حین خرید و در مراحل مختلف، بخشی از ارزش افزوده کارکرد را از حساب خود پرداخت می‌نماید و در نهایت کل مبلغ ارزش افزوده (۹ درص کارکرد که علاوه بر کارکرد پرداخت می‌شود) را از کارفرما دریافت کرده و مابه التفاوت ذکر شده در بالا را به سازمان پرداخت می‌کند.
      مهلت پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده تا پایان اولین ماه بعد از هر فصل است (برای فصل بهار تا پایان تیر).
      در برخی از قراردادها قید می‌شود که کارفرما شخصاً نسبت به پرداخت این عوارض و مالیات در وجه سازمان اقدام خواهد نمود، که در این صورت قصوری از بابت پرداخت یا عدم پرداخت متوجه پیمانکار نخواهد بود.
      هر پیمانکاری برای احراز شرایط دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده باید گواهی معتیر ثبت نام در سیستم ارزش افزوده داشته باشد. هر گواهی دارای تاریخ اعتبار است. اگر پیمانکار نتواند این گواهی را به کارفرما تسلیم نماید، کارفرما می‌تواند از پرداخت مالیات و عوارض در وجه پیمانکار، استکاف نماید و عواقب آن متوجه پیمانکار خواهد بود.
      در برخی از گزارشات مشاهده می‌شود که ارزش افزوده پرداختی توسط پیمانکار (طی فاکتورهای خرید) بیش از ارزش افزوده کارکرد است. در این وضعیت سازمان به پیمانکار بدهکار خواهد بود و در مراحل بعد از عوارض و مالیات پیمانکار کسر می‌شود. این وضعیت اغلب زمانی اتفاق می افتد که پیمانکار برای مصارف آینده مصالحی را خرید نماید و در انبار خود ذخیره نماید. طبیعی است که احتمال دارد مصالح خرید شده بیش از کارکرد باشد.
      در مقدمه فهرست بها برای تعیین قیمت جدید توضیحات مفصلی ارائه شده است. مرکز آمار و قیمتهای بازار مرجع مناسبی برای این کار خواهد بود که از طرف مشاور یا کارفرما قابل بررسی و کارشناسی است.

      پاسخ
  70. 70

    یزدان

    سلام
    ممنون از پاسخ دهی و زحماتی که میکشین
    در مورد کارهای فاکتوری چطور؟ امکان اینکه به جز ضریب ۱/۳، ضریب پیمان نیز به رقم فاکتور توی صورت وضعیت اضافه بشه وجود داره یا خیر؟
    منظور از ضریب ۱/۳ در کارهای فاکتوری همون ضریب بالاسریه؟

    پاسخ
    1. 70.1

      مدیر آموزش

      سلام
      هریک از این ضرایب، فلسفه مربوط یه خود را دارند. ضریب پیمان در صورتی قابل اعمال خواهد بود که عملیاتی در ادامه کارهای پروژه انجام شود. اقلام فاکتوری به خریدهای انجام شده در پروژه اشاره دارد. طبیعی است که در این مورد، کاری یا عملیاتی صورت نمی‌گیرد. لذا به جز ضریب بالاسری ضریب دیگری به اقلام فاکتوری اعمال نخواهد شد. ولی توجه فرمایید برای جستجو، خرید، حمل و انتقال اقلام خرید شده، از طرف پرسنل پیمانکار انرژی صرف شده است و نیز پیمانکار از منابع مالی خود برای خرید استفاده کرده است. لذا اعمال ضریب بالاسری در جبران انرژی صرف شده، منابع پیمانکار و بیمه مالیات متعلقه خواهد بود.
      ضریب بالاسری برای انواع مختلف پروژه ها، مقادیر مختلفی دارد. ۱/۳ ضریب بالاسری پروژه‌هایی است که جزء طرح های عمرانی هستند. برای طرح های غیر عمرانی این ضریب ۱/۴۱ است (قبل از فهرست بهای ۹۶ این ضریب ۱/۴۳ بوده است). در پاسخ به برخی از دیدگاه‌های به صورت کامل این ضرایب توضیح داده شده است.

      پاسخ
      1. 70.1.1

        رحیم

        با سلام
        با توجه به اینکه ما در برج ۱۰سال۹۵ در یک مناقصه پروژه طرح غیر عمرانی شرکت کرده و برج ۱۲از سوی کارفرما اعلام برنده شدیم و بلافاصله ضمانتنامه حسن انجام کار رو تسلیم کارفرما نمودیم،ولی کارفرما برج۲سال۹۶اقدام به مبادله قرارداد نموده است ،حال با این تفاسیر ما میتوانیم نسبت به ضریب بالاسری که در سال ۹۶به ۱٫۴۱افزايش یافته ،اقدام کنیم؟ اگه میشه راه حلش چیه؟ در ضمن برآورد اولیه با فهرست ابنیه۹۵ بوده، ممنونم

        پاسخ
        1. 70.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          تاریخ مبادله قرارداد ملاک عمل نخواهد بود. در تمامی بخشنامه ها به تاریخ پیشنهاد قیمت اشاره شده است. در فهرست بهای سال ۹۵ ضریب بالاسری برای طرح های غیر عمرانی ۱/۴۳ بوده است و در سال ۹۶ به ۱/۴۱ کاهش یافته است.

          پاسخ
  71. 71

    عاطفه

    با سلام ضمن تشکر از مطالب مفیدتون ، سوالی دارم در زمینه حداکثر ضریب بالاسری که بر اساس بخشنامه جدید ۹۶ ، پیمانکار مجاز است ارائه دهد.
    در بخشنامه صریحا اعلام شده پیمانکار نمی تواند بیش از ۱۰ درصد ضریب بالاسری کارفرما تخفیف دهد ولی در مورد حداکثر ضریب بالاسری مجاز پیشنهادی پیمانکار ، بندی وجود ندارد. آیا پیمانکار مجاز است به عنوان مثال در کارهای عمرانی، ضریب بالاسری بیشتر از ۱٫۳ را پیشنهاد دهد؟

    پاسخ
    1. 71.1

      مدیر آموزش

      سلام
      مقادیر ضریب بالاسری در طرح های مختلف عمرانی در فهرست بها و دیگر بخشنامه ها آمده است. قبل از بخشنامه جدید نیز پیمانکار نمی‌توانست تخفیف بدهد. به عبارت دیگر ضریب بالاسری قبل از این بخشنامه غیر قابل تغییر بود و می بایست طبق بخشنامه یا فهرست بها در برآورد ها و صورت وضعیت‌ها اعمال می‌شد.
      آنالیز ضریب بالاسری برای طرح های غیر عمرانی طبق فهرست بهای ۹۶ که برابر ۱/۴۱ است به صورت زیر خواهد بود.
      ۱- مالیات ۱ درصد
      ۲- سود پیمانکار ۱۰ درصد
      ۳- هزینه های دفتر مرکزی ۲/۵ درصد
      ۴- هزینه های مستمر کارگاه ۷/۸۵ درصد
      ۵- هزینه های ضمانت نامه ها ۱/۵ درصد
      ۶- صندوق کارآموزی ۰/۲ درصد
      ۷- بیمه سهم کارفرما ۵/۱۸ درصد
      ۸- بیمه بیکاری ۰/۷۸
      جمع کل این درصدها ۲۹/۰۱ است. با تقسیم ۱۰۰ بر ۱۰۰ منهای ۲۹/۰۱ مقدار ضریب ۱/۴۱ به دست خواهد آمد.
      در این وضعیت و با توجه به آنالیز فوق، پیمانکار هنگام پیشنهاد قیمت با اعداد فوق می‌تواند بازی کند و مثلا از سود خود اندکی کاهش بدهد. و ضریب بالاسری را برای طرحهای غیر عمرانی حداقل ۱٫۳۱ قراردهد.
      در کل هدف این است تخفیف و یا مینوس و پلوس در ضریب بالاسری لحاظ شود و تاثیر کمتری در قیمت‌های پایه داشته باشد. قیمت‌های آنالیز شده به واقعیت نزدیکتر باشد و به این ترتیب راه Claim در خصوص ضرر و زیان و تجدید نظر احتمالی بر روی قیمت پیشنهادی بر طبق تبصره ۸۰ بسته شود و پیمانکار بهتر و اصولی تر بتواند کار را بر اساس قیمت واقعی انجام دهد و مدیریت خود را در کنترل هزینه‌ها در بحث کاهش هزینه‌های بالاسری بگذارد.

      پاسخ
  72. 72

    احسان

    باسلام. تجهیز کارگاه پروژه ای حدود ۴درصد و مبلغ ۲۰میلیون تومان است. این پروژه را بصورت دستمزدی و مبلغ ۱۰۰میلیون تومان برنده شده ایم. آیا تجهیز کارگاه متعلق به ما ۴درصد ۱۰۰میلیون تومان است یا ۴درصد کل پروژه با مصالح؟؟ باتوجه به اینکه هزینه نگهبانی و تامین اب و برق مصرفی به عهده ما است.بنظرم دراین پروژه اجهاف از جانب کارفرما مشهود است.نظر شما را ممنون میشوم بیان بفرمایید.با سپاس

    پاسخ
    1. 72.1

      مدیر آموزش

      سلام
      هزینه تجهیز کارگاهِ کارهای دستمزدی معمولاً به صورت درصدی بیان نمی‌شود. مخصوصا ً که شرح خاصی برای تجهیز کارگاه (مانند این پروژه) وجود داشته باشد. ۴ میلیون مبلغ کمی برای این منظور است و با توجه به اینکه پیمانکار با مصالح نیز خدماتی به عنوان تجهیز کارگاه انجام می‌دهد، اختصاص تمامی ۲۰ میلیون به بخش دستمزدی غیر منطقی به نظر می‌رسد. بهترین روش برای محاسبه دقیق مبلغ تجهیز کارگاههایی بدین شکل، تهیه فهرستی از خدمات در هر بخش (دستمزدی و با مصالح) است. در ادامه برای هر یک از آیتم های فهرست تهیه شده مبلغی معقول در نظر گرفته شده و نهایتاً مجموع مبالغ آیتم ها مبلغ کل تجهیز کارگاه را نشان خواهد داد که بخشی از آن به پیمانکار دستمزدی و بخشی به پیمانکار با مصالح اختصاص می یابد.

      پاسخ
  73. 73

    علی

    با سلام و خدا قوت
    اگر پروژهای براساس فهرست بهای راهداری باشد
    قسمتی از کار ردیفش در فهرست بهای منظم موجود نباشد ولی در فهرست بهای پایه مثلاًً ابنیه موجود باشد آیا میتوان از آن استفاده کرد یا باید قیمت جدید بشود؟؟؟
    بخش نامه خاصی در این ارتباط داریم؟؟

    پاسخ
    1. 73.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر پروژه در حال اجرا است که بایدبا نامه نگاری مرجع مناسب را مشخص نمایید. ولی اگر برای شرکت در مناقصه بخواهید، باید از فهارس بهای موجود (هر چند بیش از یک فهرست باشد) استفاده نمایید، این مورد در بند ۳ از دستورالعمل کاربرد فهرست بهای راهداری ۹۶ آمده است

      پاسخ
  74. 74

    نیما

    سلام اگر در براورد ضریب منطقه به اشتباه گذاشته شود و کارفرما بعد از قرارداد متوجه شود تکلیف چیست ؟؟

    پاسخ
    1. 74.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با توجه به اینکه ضریب منطقه‌ای جزء ضرایب محاسباتی قرارداد نیست و مقادیر آن در بخشنامه مربوطه به صراحت اشاره شده است، می‌توانید با نامه نگاری و استناد به بخشنامه ضرایب منطقه‌ای، ضریب مورد نظر را تصحیح بفرمایید.

      پاسخ
  75. 75

    علیرضا

    با سلام
    در مناقصه ای شرکت کرده و نفر دوم شده ام (غیر عمرانی۱.۴۱ ) جهت بررسی آنالیز به کمیته فنی و بازگانی ارجاع شد.در آنالیز مطابق جدول ۶ برای بالاسری تخیف داده و ضریب ۱.۳۷ را پیشنهاد داده ام در حالی که نفر اول ۱.۲۷ را در آنالیز خود بدست آورده که مطابق پاسخی که شما در مطالب بالا داده اید نمیتوانست تا زیر ۱.۳۱ تخفیف دهد(۱.۲۷)داده است.که مورد اعتراض بنده قرار گرفته است ،در حالی که کارفرما با این نظر مخالف میباشد و در پاسخ ۱.۲۷ را کمترین تخفیف میداند و میزان مجاز را ۹۰درصد ۱.۴۱ باللسری میداند (۱.۲۷)مطابق بخشنامه بند ۵.و میگوید مطابق بخشنامه پیمانکار میتواند تا این عدد تخیف بالاسری بدهد.حالیه بنده در برداشت دوگانه از بخشنامه مانده ام و مدرکی هم جهت اثبات ۱.۳۱ ندارم .لذا خواهشمند هستم تا اگر میتوانید کمکی کنید و پاسخ و مدرکی از سازمان برنامه بودجه بدهید تا من بتوانم دفاع کنم.

    پاسخ
    1. 75.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با توجه به جدید بودن بخشنامه شماره ۹۶/۹۲۵۲۳۲۱ ، از بند مربوط به تخفیف ضریب بالاسری برداشت های مختلفی می‌توان انجام داد. در حال حاضر تفسیر دقیقی در این مورد از طرف سازمان ارائه نشده است. هر چند امکان دارد نرم افزارهای موجود درست عمل نمایند و مقدار حداقل همان باشد، ولی کارفرما نمی‌تواند از آن به عنوان سند استفاده نماید. بهترین راه برای اطمینان از حداقل مقدار این ضریب سوال مستقیم از خود سازمان خواهد بود.

      پاسخ
  76. 76

    علیرضا

    در ادامه سوالی که دارم این نکته را خاطر نشان میکنم که یکی از عدله اعلامی توسط کارفرما ،نرم افزار های آنالیز موجود مانند تدبیر میباشد که در آن زمانی که ضریب بالاسری را ۱.۴۱ و غیر عمرانی میدهید ،هنگام آنالیز به شما اجازه تخفیف تا ۱.۲۷ را میدهد و برای کمتر از آن errorمیدهد و مطابق بخشنامه عمل میکند.

    پاسخ
  77. 77

    ta

    آیا در فهرست بهای ۹۶ ضریب ارتفاع حدف شده است؟

    پاسخ
    1. 77.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب ارتفاع حذف نشده، فقط نحوه محاسبه آن در فهرست بهای ۹۶ نیامده است. در متن پست نحوه محاسبه این ضریب آمده است.

      پاسخ
  78. 78

    علی

    سلام
    خداقوت
    سپاس از پاسخگویی شما
    برای پروژه راهسازی که فهرست بهای اصلی راه و باند و ضریب ترافیک هم داره
    اگه در اجرای پل مثلاًً از رنگ زینک ریچ بخواهیم استفاده کنیم و در راه وباند نیست باتوجه به شرایط خصوصی قرارداد که میتوان از فهرست بهای پایه استفاده کرد آیا با توجه به اینکه رنگ برای پل و کار راهسازیِ مجاز هستیم از ضریب ترافیک هم استفاده کنیم؟؟؟

    پاسخ
    1. 78.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در مورد ضرایب به نحوه اعمال آن دقت نمایید. اگر ضریب کلی باشد به تمامی فهارس‌بهای منضم اعمال خواهد شد، اگر ضریب به صورتی غیر از کلی ( رسته‌ای، رشته‌ای یا فصلی) باشد، قابل اعمال نخواهد بود. با توجه به اینکه در فهرست بهای ابنیه ضریبی به عنوان ضریب ترافیک تعریف نشده است، به احتمال زیاد این ضریب فقط به ردیف‌های فهرست بهای راه و باند تعلق خواهد گرفت. سوال مکتوب از مشاور در مورد نحوه اعمال ضرایب، بهترین راه حل خواهد بود.

      پاسخ
      1. 78.1.1

        امین

        باسلام وتشکر از حضرتعالی . دوسوال ؛۱-فرق بین مناقصه محدود وترک تشریفات مناقصه درچیست ؟ ۲-مبلغ قرار داد دقیقا شامل چه ضرایبی میشود ؟ و آیا ضرایب بالاسری ومنطقه ای وتجهیزکارگاه در مبلغ اولیه قرارداد باید درنظرگرفته شدند یا اینکه تنها ضریب پیشنهادی پیمانکار درنظرگرفته میشود ؟

        پاسخ
        1. 78.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          در مناقصه محدود تعداد محدودی پیمانکار دعوت شده و مناقصه بین این تعداد پیمانکارها برگزار می‌شود. فرآیند برگزاری مناقصه در مناقصه محدود با فراخوان عمومی هیچ تفاوتی ندارد. عمدتاً برای پروژه‌هایی که تخصص و یا توانایی خاصی لازم است، از این نوع مناقصه استفاده می‌شود. انتخاب پیمانکار، از میان پیمانکاران شناخته شده و نیز پیمانکارانی که قبلاً اعلام آمادگی نموده اند، انجام می‌شود. در ترک تشریفات مناقصه، هیچ مناقصه ای برگزار نمی‌شود. در این مورد کارفرما بنابه تشخیص خود با چندبن پیمانکار مختلف وارد مذاکره شده و پس از توافق، قرارداد بسته می‌شود. برای مطاله بیشتر در مورد مناقصات به نوشته های زیر مراجعه نمایید.

          فرایند برگزاری‌ مناقصات‌
          مقررات در قانون مناقصات
          فرآیندها و روش‌های ارزیابی کیفی مناقصه‌گران
          ارزیابی کیفی مناقصه گران
          ارزیابی کیفی پیمانکاران

          هم در مبلغ اولیه پیمان که در اسناد مناقصه آورده می‌شود و هم در مبلغ پیمان که در قرارداد نوشته می‌شود، تمامی ضرایب (منطقه، ارتفاع، بالاسری و پیمان) اعمال خواهد شد. ولی امکان دارد در برخی از پروژه ها ضریب ارتفاع صفر باشد. یا اینکه ضریب منطقه یک باشد. محاسبات و بخشنامه‌های ضرایب که در اسناد مناقصه می‌آید، بحث جداگانه ای است. بعله ضریب پیمان علاوه بر ضرایب گفته شده در مبلغ اولیه اعمال می‌شود.

          پاسخ
          1. 78.1.1.1.1

            امین

            باتشکرازحضرتعالی ، حداقل تعدادمناقصه گران در مناقصه محدود چند تاست؟ آیا میشود ضریب بالاسری را درمناقصه محدود ۱/۲درنظرگرفت یا فقط در ترک تشریفات ۱/۲میباشد ؟ و قیمت آیتمهای ستاره دار که در فهرست بها نیستند را چگونه باید بدست بیاوریم و چه ضرایبی به این آیتمهای ستاره دار تعلق میگیرد ؟ وسوال دیگراینکه وقتی بتن ۲۵مگاپاسکال به پیمانکارمیخواهیم پرداخت کنیم باید مقاومت فشاری ۲۸روزه و۴۲روزه آزمایش بتن آن چندشود؟

          2. 54321

            مدیر آموزش

            سلام
            با توجه به بند ب از ماده ۱۱ آيين‌نامه اجرايی (بند الف ماده ۲۶ ) قانون برگزاری مناقصات حداقل تعداد مناقصه‌گران واجد شرايط (فهرست كوتاه) براي دعوت به مناقصه محدود به شرح زير تعيين مي شود:
            ۱- پنج مناقصه‌گر در كارهاي پيمانكاري در صورت استفاده از فهرست بهاي پايه
            ۲- سه مناقصه‌گر در ساير مناقصات.
            مناقصه محدود با فراخوان عمومی هیچ تفاوتی در فرآیندهای بعد از مناقصه ندارد، لذا نمی‌توان ضرایب بالاسری را به ۱/۲ تغییر داد.
            برای تعیین قیمت آیتمهای ستاره دار هم میتوان به آمارهای مرکز آمار مراجعه کرد و هم میتوان از قیمت های عرف بازار استفاده نمود، در نهایت مشاور و کارفرما نظر نهایی را تعمال می‌نماید. تمامی ضرایب آیتمهای پایه به آیتم های ستاره دار نیز اعمال می‌شود.
            مقاومت ۲۵ مگا پاسکال به مقاومت ۲۸ روزه اشاره می‌کند. رابطه بین مقاومت بتن در سنین مختلف طی یک تحقیق آزمایشگاهی با آزمایش ۳۰۰۰ نمونه، برای سیمان تیپ ۲ به شرح زیر بدست آمده است.
            مقاومت یک روزه ۲۳% مقاومت فشاری
            مقاومت ۷ روزه ۵۶% مقاومت فشاری
            مقاومت ۲۸ روزه ۹۰ % مقاومت فشاری
            مقاومت ۹۰ روزه ۱۲۰% مقاومت فشاری
            برای انواع دیگر سیمان این مقادیر تغییر خواهد کرد.

  79. 79

    منصور

    با عرض سلام در مورد قیمت جدید مقدار و قیمت بر چه اساسی تعیین گردد.آیا مقدار بر اساس سازمان برنامه و بودجه و قیمت بر اساس بازار یا سازمانهار آمار و برنامه و بودجه

    پاسخ
    1. 79.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بله قیمت جدید با استفاده از فی بازار و سازمانها و آمار مرکز آمار استخراج شده و توسط مشاور و دستگاه اجرایی تصویب می‌شود. مقدار کارهای قیمت جدید در هر پروژه‌ای متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر مقدار در خود پروژه مشخص می‌شود. در بند ۸-۲ دستورالعمل فهرست بها نیز گفته شده است که برآورد مقادیر اقلام کار، بر اساس نقشه های اجرایی و مشخصات فنی، محاسبه می‌شود.

      پاسخ
  80. 80

    علیرضا رضایی

    با عرض ادب و احترام :
    سوال اول : آیا ضریب پیمان یا بهنگام سازی قرارداد در محاسبه مابه تفاوت آهن و سیمان باید اعمال شود
    سوال دوم: ایا مدتی بعد از بستن صورت وضعیت قطعی میشود مایه تفاوت آهن و سیمان رو جداگانه محاسبه و ارایه داد .
    با تشکر فراوان

    پاسخ
    1. 80.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در محاسبه مابه التفاوت مصالح فقط ضریب ۱/۱۴ از بابت جبران کسور قانونی و دیگر هزینه های پیماتکار اعمال می‌شود. در صورت منفی بودن مبلغ مابه التفاوت این ضریب هم اعمال نخواهد شد.
      صورت وضعیت کی شما مد نظرتان است مربوط به کارکرد واقعی در پروژه بوده و ربطی به مابه التفاوت مصالح ندارد، می‌توانید مدتی پس از تایید صورت وضعیت قطعی، مابه التفاوت مصالح را محاسبه و ارائه نمایید. ولی در نظر داشته باشید که آخرین سند مالی ارائه شده توسط پیمانکار صورتحساب خواهد بود که جدا از صورت وضعیت قطعی است. پس از تایید صورتحساب توسط کارفرما، هیچ سند دیگری قابل ارائه نخواهد بود.

      پاسخ
  81. 81

    الهی

    با سلام و عرض ادب و احترام؛
    چرا برخلاف روال معمول، در ابتدای فهارس بها دو مقدمه وجود دارد؟(دستور العمل کاربرد و کلیات). در حالت کلی این دو چه فرقی با هم دارند و فلسفه وجودی آن ها چیست؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. 81.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق تعریف ساختار کلی فهرست بها شامل دستورالعمل کاربرد، کلیات، مقدمه فصل ها، شرح و بهای واحد ردیف ها و پیوست های فهرست بها، است. روال معمول فهارس بها همین ساختار است. مقدمه فقط در ابتدای هر فصل آورده می‌شود. در حالت کلی بخش‌های مختلف ساختار فهرست بها را می‌توان به این شکل شرح داد.

      دستورالعمل کاربرد
      در این بخش دستورات کلی در مورد چگونگی برآورد کار براساس فهرست بها و نحوه پرداخت ها آمده است. همچنین در این بخش برخی تعاریف اولیه از قبیل آیتم، آیتم ستاره دار، تقسیم بندی و نحوه شماره گذاری هر آیتم، محدودیت درصدی انواع مختلف آیتم های فهرست بها در مناقصات و … آورده شده است.

      کلیات
      در کلیات فهرست بها توضیحاتی در مورد فصول آن، مواد و مصالح مصرفی در آیتم ها، مشخصات فنی، نحوه پرداخت هزینه های حمل مصالح، تهیه و تنظیم صورتجلسات، نحوه پرداخت از بابت مصالح پای‌کار و … ارائه شده است. به عنوان مثال جدول مقدار سیمان مصرفی در ملات ها در این قسمت آمده است.

      مقدمه فصل‌ها
      به طور معمول در ابتدای هر فصل از فهرست بها توضیحات لازم در مورد چگونگی انجام کارها، معیار انتخاب آیتم‌ها، اضافه بها و نحوه پرداخت و مدارک مورد نیاز آن آمده است. در مواردی که شرح اقلام گویای آنها نباشد، توضیحات دیگری نیز ذکر شده است ( با توجه به ابهامات ایجاد شده در حین اجرای کار و پرداخت های مربوطه، برخی از این توضیحات در طی سالیان متمادی تغییر کرده و کامل تر شده است).

      شرح و بهای واحد ردیف‌ها
      بخش اصلی فهرست بها، جداولی است که در آن شرح هر آیتم کاری و بهای واحد مربوط به آن آمده است. در این جدول هر آیتمی (فعالیتی) دارای یک شماره منحصر بفرد است، این شماره، ردیف فهرست ‌بها یا شماره ردیف فهرست‌ بها گفته می‌شود. به منظور سهولت دسترسي به رديف هاي مورد نياز و امكان درج رديف هاي جديد، رديف هاي هر فصل با توجه به ماهيت آن ها، به گروه ها يا زير فصل‌هاي جداگانه‌اي تفكيك شده است. شماره رديف هاي فهرست‌ بها، شامل شش رقم است كه به ترتيب از سمت چپ، دو رقم اول به شماره فصل، دو رقم بعدي به شماره گروه يا زير فصل و دو رقم آخر به شماره رديف (شمارنده آیتم) اختصاص داده شده است.

      پاسخ
  82. 82

    مسعود

    سپاس
    عالی و جامع بود.

    پاسخ
  83. 83

    علیرضا رضایی

    سلام روزتان بخیر و شادی ، تعدادی جنس توسط پیمانکار خریداری شده و بدون نصب در اختیار کارفرما قرار گرفته است میزان ضریبی که درفهرست بها ابنیه باید محاسبه کرد چقدر است ( منظور ضریب بالاسری اقلام فاکتوری می باشد ) ممنون از لطف شما

    پاسخ
    1. 83.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اقلام فاکتوری قیمت جدید تلقی شده و مشمول ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان هستند. تنها ضریب بالاسری (که در پیمان ذکر شده است) به آنها تعلق می‌گیرد.

      پاسخ
      1. 83.1.1

        علیرضا رضایی

        سلام ممنون از لطف شما

        پاسخ
  84. 84

    علیرضا شجاعی

    با سلام ممنون از مطالب مفیدی که نوشتید سوالی که داشتم این هستش که آیا در ضریب بالاسری میتوان سود و یا ضرایب رو کمتر گرفت تا ضریب بالاسری پایین تر بیاید و امکان برنده شدن در مناقصه باشد- سوال دیگرم اینکه در قرار دادهای EPC که خرید و نصب و راه اندازی در آن می باشد آیا ضریب بالاسری که برای خرید تجهیزات اصلی اعمال می شود با ضریب بالاسری که به عملیات اجرایی پروژه اعمال می شود آیا بایستی یکی باشد و یا می توانیم ضرایب متفاوتی اعمال کنیم و یا در ضریب پیمان اینکار بایستی انجام شود

    پاسخ
    1. 84.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بله طبق بخشنامه جدید پیشنهاد قیمت (شماره ۹۶/۱۲۳۲۵۷۹ مورخه ۹۶/۰۳/۳۱) می‌توان در ضریب بالاسری تا ۱۰ درصد تخفیف داد. ولی باید جدول مربوطه (جدول شماره ۶ – تجزیه بهای هزینه های بالاسری) در بخشنامه ذکر شده تکمیل شود و نحوه تخفیف کامل و شفاف نشان داده شود.
      ضریب بالاسری قراردادهای EPC برای مناقصه عمومی ۱/۴۶ و برای ترک مناقصه ۱/۴۱ درصد است. تنها یک ضریب بالاسری می‌توان به یک قرارداد اعمال نمود. ولی در نظر داشته باشید که حق بیمه بخش خرید و نصب تجهیزات متفاوت از بخش اجرایی است. این مورد نیز در ضریب ۱/۴۱ یا ۱/۴۶ در نظر گرفته شده است.
      حق بیمه بخش نصب ۱۶/۶۷ درصد کارکرد این بخش و حق بیمه بخش اجرایی ۷/۷۸ درصد کارکرد بخش اجرایی خواهد بود.

      پاسخ
      1. 84.1.1

        علیرضا شجاعی

        با سپاس از راهنماییتون این تفاوت در بیمه رو چگونه میشه در قیمت ها اعمال کرد ، آیا بوسیله ی ضریب پیشنهادی جز میشه ؟
        ممنون میشم اگر کتابی در این زمینه میشناسید بهم معرفی کنید

        پاسخ
        1. 84.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          همانطوری که گفته شد در ضرایب بالاسری ۱/۴۶ و ۱/۴۱ این تفاوت بیمه ها هم در نظر گرفته شده است. آنالیز ضریب بالاسری برای پیمان‌های EPC به شکل زیر است

          ضريب بالاسري طرح هاي غير عمراني خاص در ترك مناقصه و مصالح با پيمانكار :
          بيمه طرحهاي غيرعمراني ( مصالح با پيمانكار ) ۲٫۷۲%
          بيمه طرحهاي غيرعمراني ( مصالح با كارفرما) ۲٫۳۳%
          بيمه طرحهاي غيرعمراني ( بخش نصب ) ۳٫۵۰%
          جمع بيمه اين پيمان : ۸٫۵۶%
          سود قابل حصول در اين نوع پيمان ۸٫۴۰%
          ماليات ( براساس سود ناخالص و خريد تجهيزات ) ۲٫۱۰%
          هزينه ضمانت نامه ۱٫۶۲%
          هزينه هاي دفتر مركزي ۲٫۵۰%
          هزينه مستمر كارگاه ، تهيه مدارك فني و تحويل كار ۵٫۳۳%
          ماليات ارزش افزوده ۰٫۳۰%
          هزينه وجوه نقد كسور بيمه نزد كارفرما ( به نسبت بيمه ) ۰٫۳۴%
          جمع کل ۲۹٫۱۵%
          ضريب بالاسري :۱/۴۱ = (۲۹/۱۵-۱۰۰)/۱۰۰

          آناليز ضريب بالاسري يك نمونه طرح غير عمراني خاص EPC با سود عرف
          بيمه طرحهاي غيرعمراني ( مصالح با پيمانكار ) ۳٫۳۵%
          بيمه طرحهاي غيرعمراني ( مصالح با كارفرما) ۱٫۵۰%
          بيمه طرحهاي غيرعمراني ( بخش نصب ) ۳٫۰۰%
          جمع بيمه اين پيمان : ۷٫۸۵%
          سود خالص مورد انتظار در عرف پيمانكاري ۱۰٫۰۰%
          ماليات ( براساس سود ناخالص و خريد تجهيزات ) ۳٫۳۳%
          هزينه ضمانت نامه ۱٫۶۵%
          هزينه هاي دفتر مركزي ۲٫۵۰%
          هزينه مستمر كارگاه ، تهيه مدارك فني و تحويل كار ۵٫۳۳%
          ماليات ارزش افزوده ۰٫۳۰%
          هزينه وجوه نقد كسور بيمه نزد كارفرما ( به نسبت كسور بيمه ) ۰٫۳۴%
          جمع ۳۱٫۳۰%

          ضريب بالاسري :۱/۴۶ = (۳۱/۳۰-۱۰۰)/۱۰۰

          پاسخ
          1. 84.1.1.1.1

            علیرضا شجاعی

            با سلام و با تشکر از راهنماییتان در مورد محاسبه بیمه در طرح غیر عمرانی مطابق بخشنامه ها مگر ۷+(۱/۹)*۷ نمی باشد؟ آیا در محاسبه سهم بیمه ها نسبت گرفتین و درصد برای هر بخش رو جدا حساب کردین این درصد رو بر چه اساس و مبنایی انتخاب کردین
            در مورد هزینه وجوه نقد کسور بیمه نزد کارفرما هم میشه بگسد چطوری حساب کردید؟

  85. 85

    بهرام

    سلام تشکر و سپاس از اطلاعاتی که در اختیار مهندسین می گذارید .
    سوال من این است بیشتر سود پیمانکار در کارهای عمرانی اینکه پروژه بر اساس فهرست بها انجام دهد هست یا براساس متری (امانی) ممنون میشم پاسخ بدهید .

    پاسخ
    1. 85.1

      مدیر آموزش

      سلام
      قراردادهای متر مربع در بخش نامه جدید مشمول تعدیل هستند در صورتیکه قرارداد فهرست بهایی نیز با تعدیل بسته شوند تقریباً هیچ تفاوتی بین این دو نوع قرارداد نخواهد بود. اگر قرارداد مشمول تعدیل نباشد در صورت تطویل پروژه به زیان پیمانکار خواهد بود. ولی هر کدام از انواع قراردادها مشکلات خاص خود را دارد. در عمل در قراردادهای فهرست بهایی امکان کلیم برای پیمانکاران بیشتر است.

      پاسخ
  86. 86

    سید وحید

    سلام
    آیا برای آنالیز آیتمهای جدول شماره ۲ بخشنامه شماره ۹۶/۱۲۳۲۵۷۹ مورخه ۹۶/۰۳/۳۱ با توجه به اینکه قیمتهای ارایه شده جهت منابع قیمتهای منطقه محل اجرا میباشند ، باید ضریب منطقه ای را جهت پیشنهاد قیمت یک در نظر بگیریم؟

    پاسخ
    1. 86.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب منطقه ای که در صورت وضعیت اعمال می‌شود جبران برخی از پرداخت های اضافی پیمانکار است که به واسطه فاصله از تهران توسط پیمانکار هزینه می‌شود. عددی که به عنوان ضریب پیشنهادی پیمانکار اعلام می‌شود، از بهای کل بدست آمده از آنالیز واقعی و برآورد اولیه با اعمال ضرایب، استخراج می‌شود. به عبارت دیگر اگر آنالیزتان واقعی بوده و با قیمت های منطقه انجام شود. در جدول شماره ۵ قیمتهای حاصل از آنالیز را وارد خواهید کرد که این قیمت ها هیچ ارتباطی با ضریب منطقه ای و غیره ندارند. ضریب منطقه ای صرفاً به قیمت های واحد فهرست بها اعمال می‌شود و در نهایت برآورد اولیه (کا حاصل بهای واحد فهرست بها ضرب در ضرایب ضرب در مقادیر است ) با برآورد پیمانکار (که حاصل آنالیز است) مقایسه شده و ضریب پیشنهادی پیمانکار محاسبه خواهد شد.

      پاسخ
  87. 87

    اسی

    با سلام و خسته نباشید و سپاس گذاری از سایت خوبتون

    پاسخ
  88. 88

    اسی

    من یک صورت وضعیت با فهرست ۹۶ دارم سوال اولم اینکه برای ضرایب همه ضرایب ارتفاع و طبقه و منطقه و بالاسری باید در نظر گرفته شود؟ دوم اینکه باتوجه به اینکه پروژه عمرانی است و از طریق مناقصه واگذار نشده ضریب بالاسری ۱٫۲ در نظر گرفته شود؟ و سوم اینکه به قیمت های ستاره دار و جدید کل ضرایب فوق تعلق می گیرد ؟

    پاسخ
    1. 88.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تمامی ضرایب به صورت وضعیت شما تعلق می‌گیرد. مگر اینکه در قرارداد صراحتاً ذکر شود که مثلاً یکی از ضرایب اعمال نخواهد شد.
      ضریب بالاسری برای طرح های عمرانی که با ترک تشریفات مناقصه واگذار می‌شوند، ۱/۲۰ در نظر گرفته می‌شود.
      آیتم های ستاره دار و آیتم های قیمت جدید در مورد نحوه اعمال ضرایب هیچ تفاوتی با دیگر آیتم های فهرست بها ندارند و تمامی ضرایب به آنها نیز اعمال خواهد شد.

      پاسخ
  89. 89

    کیوان

    با سلام و عرض ادب ، چند تا سوال داشتم .
    آیا بین قرارداد سرجمع و متر مربع زیربنا تفاوتی وجود دارد ؟ اگر هست چه می باشد .
    آیا پروژه اگر غیر عمرانی باشد اجباری به رعایت بخشنامه جدید سرجمع به شماره ۹۶/۱۲۹۹۱۸۸ می باشد ؟

    پاسخ
    1. 89.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با صرفنظر از بخشنامه قدیمی‌تر اصولاً سه بخشنامه زیر در پیمان‌های متر مربع مطرح خواهد بود.
      انعقاد پیمان با نرخ مترمربع زیربنا (سال۸۵)
      انعقاد پیمان اجرای كارهای ساختمانی به صورت سرجمع (سال۸۹)
      انعقاد پیمان اجرای كارهای ساختمانی به صورت سرجمع (سال۹۶)

      ۵ مورد کلی تفاوت بخشنامه های فوق الذکر به شرح زیر است:

      ۱- متراژ در دامنه كاربرد بخشنامه
      بخشنامه سال ۸۵: تا ۱۰ هزار متر مربع
      بخشنامه سال ۸۹: تا ۱۰ هزار متر مربع
      بخشنامه سال ۹۶: تا ۴ هزار متر مربع

      ۲- تعدیل
      بخشنامه سال ۸۵: مقطوع بودن این پیمانها و عدم تعلق تعدیل
      بخشنامه سال ۸۹: مقطوع بودن این پیمانها و عدم تعلق تعدیل
      بخشنامه سال ۹۶: براساس دستورالعمل نحوه تعدیل آحاد بهای پیمان‌ها تعدیل خواهد شد

      ۳- مدت در دامنه كاربرد بخشنامه
      بخشنامه سال ۸۵: حداکثر ۲۴ ماه
      بخشنامه سال ۸۹: تا ۶ هزار متر مربع حداکثر ۲۴ ماه و بیش از ۶ هزار متر مربع حداکثر ۳۶ ماه
      بخشنامه سال ۹۶: حداکثر ۳۰ ماه

      ۴- مابه التفاوت مصالح
      بخشنامه سال ۸۵: مابه التفاوت فولاد وسیمان
      بخشنامه سال ۸۹: علاوه بر مابه التفاوت فولاد وسیمان می‌توان برای دوگروه مصالح نیز درنظر گرفت
      بخشنامه سال ۹۶: مابه التفاوت مصالح تعلق نمی‌گیرد

      ۵- جبران خسارت دیر كرد پرداخت ها

      بخشنامه سال ۸۵: ۱۴ درصد سالانه، برای مبلغی كه پرداخت آن به تاخیر افتاده
      بخشنامه سال ۸۹: ۱۵ درصد سالانه، برای مبلغی كه پرداخت آن به تاخیر افتاده
      بخشنامه سال ۹۶: نرخ تورم ماهانه اعلام شده توسط بانك مركزی، برای مبلغی كه پرداخت آن به تاخیر افتاده

      بخشنامه سرجمع به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و ماده ۶ آیین نامه استاندارد اجرایی طرح های عمرانی مصوب سال ۵۲ نوشته شده است، لذا رعایت مفاد این بخشنامه برای طرح های غیر عمرانی ضروری نیست.

      پاسخ
  90. 90

    بابایی

    با سلام
    در صورت مغایرت قیمت و یا واحد آیتمی در فهرست بهای منضم به پیمان نسبت به فهرست بهای پایه (با شماره آیتم یکسان)، ملاک عمل کدام می باشد و چرا؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. 90.1

      مدیر آموزش

      سلام
      قبل از انعقاد قرارداد می‌توان با مذاکره مغایرت موجود را رفع کرد و طبیعتاً قیمت موجود در فهرست منظم ملاک خواهد بود.
      ولی در حالت کلی طبق ماده ۲ دستورالعمل نحوه تکمیل و تنظیم موافقت نامه شرایط عمومی و خصوصی پیمانها و مقررات مربوطه که پیوست بخشنامه شماره ۵۴/۸۴۲-۱۰۲/۱۰۸۸ مورخ ۱۳۷۸/۰۳/۰۳ است، در صورت وجود دوگانگی بین اسناد و مدارك پیمان، موافقتنامه پیمان بر دیگر اسناد و مدارك پیمان اولویت دارد. هرگاه دوگانگی مربوط به مشخصات فنی باشد، اولویت به ترتیب با مشخصات فنی خصوصی، نقشه هاي اجرایی و مشخصات فنی عمومی است و اگر دوگانگی مربوط به بهاي کار باشد، فهرست بها بر دیگر اسناد و مدارك پیمان اولویت دارد. ولی اعمال تغییرات و تصحیح قیمت ها به آنچه که در فهرست بها آمده است، زمان بر خواهد بود.

      پاسخ
  91. 91

    Sogolf

    تجهیزکارگاه درصدی ازمبلغ خالص هست یعنی مبلغ بدون ضریب؟ مرجع این موضوع کجاهست؟

    پاسخ
    1. 91.1

      مدیر آموزش

      سلام
      به پیوست ۴ فهرست بهای ابنیه (دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه) بند ۲-۴ مراجعه نمایید. نحوه پرداخت هزینه های تجهیز و برچیدن کارگاه در این قسمت آمده است.

      پاسخ
  92. 92

    حمید

    سلام. لطفا راهنمایی بفرمایید آنالیز مربوط به ضریب پیشنهادی مربوط به کدوم بخشنامس. ممنون.

    پاسخ
    1. 92.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب پیشنهادی پیمانکار حاصل تقسیم قیمت کل پیشنهادی پیمانکار بر قیمت کل برآورد اولیه است. بخشنامه شماره ۹۶/۱۲۳۲۵۷۹ مورخه ۹۶/۰۳/۳۱ دستورالعمل تجزیه بها و نحوه ارائه پیشنهاد قیمت است. با مراجعه به این بخشنامه آیتم های مربوط به پروژه آنالیز شده و با در دست داشتن تمامی آنالیز ها می‌توان قیمت پیشنهادی کل و بالطبع ضریب پیشنهادی را بدست آورد.

      پاسخ
  93. 93

    محسن

    با سلام در ارتباط با برآورد هزینه انجام کار با کارفرمائی، در بخش اعمال ضریب بالاسری دفتر مرکزی فهم مشترکی ایجاد نشده است.
    جهت اعمال این ضریب وهزینه های مترتب بر دفتر مرکزی بجز پیوست شماره سه فهارس مختلف، آیا میتوانم به بخشنامه یا دستور العملی استناد کنم؟ بنده این دستور العمل های ویا بخش نامه ها را در اختیار ندارم! آیا صراحت قانونی ویا عرفی در این ارتباط وجود دارد یا خیر؟در برآورد هزینه این کارفرما قائل به هزینه هائی نظیر حقوق پرسنل، ابزارو تجهیزات، مواد ومصالح مصرفی، مالیات، بیمه تامین اجتماعی، بیمه مسئولیت مدنی میباشد ولیکن هزینه بالاسری دفتر را قبول نمینماید. ممنون میشم اگر راهنمائی بفرمائید

    پاسخ
    1. 93.1

      مدیر آموزش

      سلام
      هزینه‌های بالاسری طبق بند ۲-۷-۲ دستورالعمل کاربرد فهارس بها، برای پروژه های غیر عمرانی ۱٫۴۱ (تا سال ۹۵ این ضریب ۱٫۴۳ بوده است) و ۱٫۳ برای پروژه‌های عمرانی است. در این ضرایب تمامی هزینه‌های پیمانکار اعم از هزینه‌های دفتر مرکزی لحاظ شده است. در بخشنامه جدید پیشنهاد قیمت به شماره ۹۶/۱۲۳۲۵۷۹ مورخه ۹۶/۰۳/۳۱ قسمتی برای آنالیز ضریب بالاسری در نظر گرفته شده است، که به پیمانکار امکان می‌دهد برای کاهش قیمت پیشنهادی از آن استفاده کند. طبق این بخشنامه حداکثر مقداری که می‌توان با آنالیز ضریب بالاسری به کارفرما تخفیف داد ۱۰ درصد (صرفاً در ضریب بالاسری) خواهد بود. در مورد پروژه شما، اگر با بخشنامه قبلیِ پیشنهاد قیمت، اقدام به امضاء قرارداد نموده‌اید که تکلیف مشخص است، برای پروژه های عمرانی ۱٫۳ و برای پروژه های غیر عمرانی بسته به سال فهرست بهای منضم۱٫۴۳ یا ۱٫۴۱ در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر با بخشنامه جدیدپیشنهاد قیمت قرادادتان را بسته‌اید، طبق آنالیزی که صورت گرفته و درصدی که در آن برای ضریب بالاسری پیشنهاد داده‌اید، ضریب بالاسری به صورت وضعیت هایتان اعمال خواهد شد.
      بر این اساس، هزینه‌های ناشی از بالاسری با استفاده از ضرایب فوق الذکر در صورت وضعیت ها اعمال می‌شود و کارفرما حق تغییر و تحول در این ضرایب را نداشته و قانوناً نمی‌تواند هزینه‌های بالاسری را با روشی غیر از ضرایب اشاره شده در فهرست بها، به صورت مقطوع یا ناشی از محاسبات خاص پرداخت نماید.
      پیوست شماره سه فهرست بها لیستی از هزینه‌ها است که، هم هزینه های اجرای کار و هم هزینه‌های عمومی را در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر ضریبی که در دستورالعمل کاربرد فهرست بها برای بالاسری پیمان در نظر گرفته شده است از بابت این لیست از هزینه ها است. طبق این لیست، هزینه‌های عمومی شامل تمامی هزینه‌های دفتر مرکزی بوده و از بابت هزینه‌های دفتر مرکزی، اضافه ضریب یا اضافه پرداختی برای پیمانکار در نظر گرفته نمی‌شود.

      پاسخ
      1. 93.1.1

        حسین

        باسلام.
        یعنی منظور شما اینست که بطور مثال اگر در پیشنهاد قیمت ضریب بالاسری پیمانکار ۱٫۵۵ دیده شده باشد در هنگام پرداخت صورت وضعیت هم باید ضریب بالاسری ۱٫۵۵ اعمال شود؟مگر اون اختلاف ۱٫۳ تا ۱٫۵۵ در پولوس یا مینوس ما مستتر نیست؟
        سوال دوم:درماده ۶ از بخشنامه ۱۲۳۲۵۷۹ در خصوص پیمان های فاقد تعدیل گفته که پیمانکار باید ضریب لازم را جهت بررسی در قیمت پیشنهادی خود لحاظ کند.این یعنی اینکه باید ی ضریب جدا نشان داد. اگر جواب مثبته کجا؟در هزینه بالاسری؟ یا اینکه میتوان در قیمتها مستتر باشد؟

        سوال سوم: هزینه تنزیل اوراق را در کجا میتوان دید؟در فرم ۶ (هزینه بالاسری)؟

        پاسخ
        1. 93.1.1.1

          مدیر آموزش

          بخشنامه جدید برای کاهش هزینه بالاسری و در کل کاهش قیمت پیشنهادی در نظر گرفته شده است، لذا ضرایب بالاسری از آنچه که در دستورالعمل فهرست بها گفته شده نمی‌تواند بیشتر باشد. دقت داشته باشید در قراردادهای فهرست بهایی صرفاً ضریب پیشنهادی اعلام می‌شود و دیگرِ ضرایب در متن قرارداد آمده اند و پیمانکار دخالتی درآن ندارد. به عبارت دیگر در زمان تنظیم صورت وضعیت دو نوع ضریب در قیمت های فهرست بها اعمال می‌شود، ضریب پیشنهادی و ضرایب قراردادی (من جمله ضریب ارتفاع، طبقات، منطقه و …). محلی برای اعمال ضریب بالاسری وجود ندارد و کل ضریب بالاسری در ضریب پیشنهادی مستتر است نه بخشی از آن!
          همانطوری که قبلاً نیز گفته شده است، نکته اصلی که باید مد نظر داشته باشید این است که، قیمت پیشنهادی (که با ضریب پیشنهادی اعلام می‌شود) از آنالیز بها و در نظر گرفتن هزینه های مترتب به دست می‌آید، یک گروه از این هزینه ها، هزینه های بالاسری است. به عبارت دیگر هزینه های بالاسری به بهای کلِ حاصلِ آز آنالیز بها اعمال شده و ضریب پیشنهادی به دست می‌آید.
          نه ضریبی جدا برای این گونه پیمان ها در نظر گرفته نمی‌شود. پس از آنالیز و اعمال هزینه های بالاسری، اگر هزینه دیگری نیز وجود داشته باشد، در این قسمت به بهای کل ضرب می‌شود و در قیمتها مستتر است.
          شرح هزینه های بالاسری مشخص است. در این هزینه ها برای تنزیل اوراق شرحی وجود ندارد، هزینه تنزیل جزو هزینه هایی است که باید در سود پیمانکار در نظر گرفته شود. یعنی اگر مثلاً برای پیمانهایی که اوراق ندارند سود ۱۵ درصدی در نظر گرفته می‌شود برای پیمانهای با اوراق، بسته به سر رسید اوراق و مدت زمان پیمان سود بیشتری (مثلا ۳۵ درصد) در نظر گرفته می‌شود و از این طریق هزینه تنزیل مرتفع شده و پیمانکار سودی قابل قبول ( در حدود ۱۵ درصد) دریافت می‌کند.

          پاسخ
          1. 93.1.1.1.1

            حسین

            تشکر استاد عزیز

  94. 94

    کیوان

    سلام و عرض ادب
    آیا در قرارداد های با قیمت متر مربع زیر بنا ( پیمان کل ) با عنایت به افزایش نامعقول قیمت های بازار امکان پرداخت ضرایب تعدیل وجود دارد

    پاسخ
  95. 95

    کیوان

    در ادامه عرض کنم .به چه شکلی میتوان ما به التفاوت رو پرداخت کرد?

    پاسخ
    1. 95.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در قراردادهایی که با بخشنامه قبلی بسته شده اند، مابه التفاوت نرخ سیمان و آهن آلات ( اگر کارفرما در قرارداد پیش بینی نماید و ۵ نوع مصالح دیگر) با توجه به مفاد بخشنامه و فرمول مربوطه قابل پرداخت است. ولی تعدیل در بخشنامه جدید گنجانده شده است. اگر قراردادتان براساس بخشنامه جدیدِ متر مربع باشد، به سادگی و طبق بخشنامه تعدیل و با استفاده از شاخص های تعدیل، می‌توانید تعدیلِ کارکرد، پایکار و تجهیز کارگاه را محاسبه نمایید.

      پاسخ
  96. 96

    کیوان

    برآورد پروژه بر اساس قیمت روز بوده نه فهرست بها . با این وجود ضرایب تعدیل قابل محاسبه می باشد ؟

    پاسخ
    1. 96.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که گفته شد بسته به اینکه قراردادتان با کدام بخشنامه بسته شده باشد، مابه التفاوت یا تعدیل محاسبه خواهد شد. برآورد اولیه صرفاً بر میزان و مبلغ تعدیل تاثیر دارد نه وجود یا عدم وجود تعدیل. این بخشنامه است که مشخص میکند تعدیل صورت خواهد گرفت یا خیر. در بخشنامه جدید در بخش شکست کار ستونی نیز برای فصل فهرست بها وجود دارد. به عبارت دیگر هر عملیاتی باید در یک فصل از فهرست بها گنجانده شود. که به این ترتیب تعدیل به راحتی قابل انجام خواهد بود. در بخشنامه قبلی کلاً تعدیل منتفی است و نمی‌توان به هیچ وجه تعدیل انجام داد و فقط مابه التفات سیمان و آهن آلات قابل محاسبه است.

      پاسخ
  97. 97

    کیوان

    a=b*c*(A/B-1)*0.95

    a مبلغ تعدیل،b مبلغ کارکرد در دوره(تفاوت دو صورت وضعیت)، c نسبت مدت کار کرد در دوره، A شاخص دوره کارکرد و B شاخص مبنا پیمان
    جهت محاسبه b مگر نباید کارکردها بر اساس فهرست بهای منظم به پیمان باشد ؟۴

    پاسخ
    1. 97.1

      مدیر آموزش

      به ساختار شکست مراجعه نمایید. درجدول ساختار شکست فصول مربوط به هریک از کارکردها کاملاً واضح نوشته می‌شود.

      پاسخ
  98. 98

    کیوان

    ساختار شکست نیز برمبنای متره ای تنظیم شده که از قیمت های روز محاسبه شده.پس الزاما کارکرد دوره نبایستی بر مبنای ردیف های فهرست بها باشد .

    پاسخ
    1. 98.1

      مدیر آموزش

      برای انجام تعدیل اصلا نیازی نیست که کارکرد براساس فهرست بها باشد. اینکه بدانید چه کارکردی مربوط به کدام فصلِ فهرست بها است، کفایت می‌کند.
      ستونِ مربوط به فصل در ساختار شکست، مشخص می‌کند که چه کارکردی در کدام فصل جای دارد این امر در انتخاب شاخص تعدیل کمک رسان خواهد بود. تاریخ انجام فعالیت را نیز از مستندات پیدا خواهید کرد. این دو مشخصه برای انجام تعدیل کافی است.
      مشخصا اگر قرار بود برآورد براساس فهرست بها باشد و تعدیل هم تعلق بگیرد نیازی به قرارداد سرجمع نبود.

      پاسخ
  99. 99

    کیوان

    ممنون .از لطف شما

    پاسخ
  100. 100

    رضا

    ایا به مصالح پایکار حمل تعلق میگیرد

    پاسخ
    1. 100.1

      مدیر آموزش

      سلام
      خیر برای تهیه مصالح پایکار هزینه حمل پرداخت نمی‌شود.

      پاسخ
  101. 101

    کیوان

    قرارداد ما با پیمانکار فاقد هر گونه ما به التفاوت و تعدیل می باشد . بخش خصوصی هستیم . از بخشنامه جبران آثار افزایش قیمت ارز استفاده کنیم برای کارفرما بهتر است یا مابه التفاوت افزایش قیمت ها رو فاکتوری پرداخت کنیم .

    پاسخ
    1. 101.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اینکه کدام روش برای کارفرما مناسب است فقط با انجام محاسبات مربوطه قابل تشخیص است. لذا با توجه به اینکه یک نسخه از صورت وضعیت ها در نزد کارفرما موجود است، یکبار با استفاده از بخشنامه، صورت وضعیت ها را تعدیل نمایید، در ادامه نیز فاکتورهای پیمانکار را برای بررسی و نه برای پرداخت مابه التفات! درخواست نمایید. پس از مقایسه و انتخاب روش مناسبتر، نحوه تعدیل را به پیمانکار اطلاع دهید. توجه داشته باشید که بررسی صحت فاکتورها و تشخیص فاکتورهای ساختگی کار دشواری است.

      پاسخ
  102. 102

    کیوان

    ممنونم . بنده نیز راهکار جنابعالی را در پیش گرفتم و به پیمانکار گفتم محاسبات خود را براساس بخشنامه نیز بیاورد تا تصمیم گیریی نماییم .البته چون خصوصی هستیم اجباری به استفاده از بخشنامه نداریم .

    پاسخ
  103. 103

    پوریا

    با سلام
    ببخشید من چند تا سوال داشتم
    من فقط ضریب فصل و ضریب پیمان رو اعمال میکنم
    ۱- ضریب منطقه ای را باید در صورت وضعیت خودمون لحاظ کنیم؟
    ۲- من تو خلاصه مالی جمع هر فصل با ضریب خودش رو مینویسم بعد تجهیز کارگاه و در اخر ضریب پیمان رو در جمع کل لحاظ میکنم اینجوری درسته ؟
    ۳- مبلغ تجهیز کارگاه بعد از ابلاغ ۲۵ درصد ، تغییر میکنه ؟

    پاسخ
    1. 103.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بلی ضریب منطقه و طبقات هم باید اعمال شود.
      منظورتان از ضریب فصل را متوجه نشدم. ضریب پیمان ضریب کلی است و به کارکرد فصل یا رشته ضرب نمی‌شود بلکه به کل کارکرد رشته ها ضرب شده و مبلغ تجهیز کهرگاه به آن اضافه می‌شود. دقت نمایید با اینکه مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه در طول کل پروژه ثابت نیست ولی مقطوع است و با افزایش کارکرد بخشی از این مبلغ مقطوع به پیمانکار پرداخت می‌شود. در نهایت تمام مبلغ تجهیز و برچیدن در صورت وضعیت قطعی نوشته می‌شود.
      مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه در برخی موارد درصدی از کارکرد است و در برخی موارد دیگر مقطوع است، در صورتی که مقطوع باشد با افزایش ۲۵ درصد، افزایشی نخواهد داشت ولی اگر درصدی از کارکرد باشد، بله تغییر خواهد کرد.

      پاسخ
  104. 104

    روح اله

    سلام و خسته نباشد
    دو سوال دارم
    ۱- در قراردادهایی سرجمع که تسویه حساب با اوراق خزانه اسلامی انجام میشود اگر پیمانکار در زمان پیشنهاد قیمت با علم به اینکه تسویه حساب با اوراق خرانه هست قیمت پیشنهادی را بدهد ایا هزینه تنزیل تعلق میگیرد یا خیر( کارفرما عنوان میکند چون در زمان پیشنهاد قیمت از تسویه با اوراق خبر داشتی پس حتما در پیشنهاد قیمت لحاظ کردی و هزینه تنزیل به پیمانکار تعلق نمیگرد )
    ۲- کارفرما برای جذب بودجه از خرانه کشور ۵ روز بعد از تحویل کارگاه صورت وضعیت قطعی پیمانکار را تائید کرده تا اوراق جذب شود اما کارکرد تا شش ماه پس از تحویل زمین ادامه داشته
    در زمان محاسبه تعدیل پروژه کارفرما تعدیل را بر اساس صورت وضعیت ۵ روزه محسابه کرده و نه کارکرد واقعی که شش ماه طول کشید و با توجه با نوسان قیمت پیمانکار متضرر شده
    ایا راهی برای جبران می باشد یا خیر اگر بخشنامه ای هست لطفا اعلام کنید

    پاسخ
    1. 104.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق مصوبه هئیات وزیران (بند ب از ماده ۱) برای حفظ قدرت خرید سالیانه ۱۵ درصد به طلب طلبکاران اضافه میشود و ربطی به علم بر تسویه با اوراق در زمان پیشنهاد قیمت ندارد. به عبارت دیگر اگر طلب پیمانکار ۱۰۰ ریال باشد و سررسید اوراق ۲ سال از تاریخ تایید طلب، اوراق باید با در نظر گرفتن ۱۵ درصد برای هر سال (۱۳۰=۱٫۱۵*۲*۱۰۰) ۱۳۰ ریال در وجه پیمانکار پرداخت شود. مصوبه هئیات وزیران را میتوانید از این لینک مطالعه نمایید.

      در مورد سوال دوم، هم از طرف پیمانکار و هم از طرف کارفرما تخلف صورت گرفته است و صورت وضعیت با تاریخی غیر از تاریخ واقعی تهیه و تایید شده است. در این مورد در ابتدا باید با توجه به اسناد و مدارکی که می‌تواند گزارش کارها و صورتجلسات تایید شده باشد، ادعای خود مبنی بر انجام کار در بازه ای غیر ازآن ۵ روز را به تایید برسانید، سپس با استفاده از مدارک جدید تاریخ واقعی صورت وضعیت را تصحیح نموده و سپس ادعای تعدیل واقعی نمایید. به عبارت دیگر برای گرفتن تعدیل واقعی حتماً باید تاریخ صورت وضعیت قطعی را تصحیح نمایید.

      پاسخ
  105. 105

    بهروز آرسته

    سلام.
    در پیمان های فاقد تعدیل، در دوره ی تاخیرات مجاز، ضریب بروزرسانی چگونه اعمال میشود؟
    با تشکر.

    پاسخ
  106. 106

    علیرضا جعفریحیی

    سلام.
    در پیوست ۱ فهرست بها در مورد ضرایب قابل اعمال به مصالح پایکار از ضریب پیشنهادی پیمانکار نام برده است. اما در هیچ کجا اشاره نشده است که منظور از ضریب پیشنهادی پیمانکار ضریب کا پیمان است یا ضرایب جزء. اعمال کدام ضریب صحیح می باشد؟

    پاسخ
    1. 106.1

      مدیر آموزش

      سلام
      به هنگام نوشتن صورت وضعیت، فقط ضریب پیشنهادی پیمانکار در مصالح پایکار قابل اعمال است.

      پاسخ
  107. 107

    فرید

    با سلام. ممنون از زحمات و وقتی که میذارید واسه تهیه مطالب و پاسخگویی به سوالات.
    سوال بنده این است با فرض اینکه اگر در یک قرارداد فهرست بهایی، پیمانکاری با پیشنهادی یک میلیارد تومانی برنده مناقصه شود. آیا ۴ درصد هزینه تجهیز کارگاه جز یک میلیارد تومان است یا بر یک میلیارد تومان به صورت روبرو اضافه می شود: ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰*۱٫۰۴؟
    سوال دیگر، با توجه به مبلغ یک میلیارد تومانی پروژه که با اعمال ضریب پیمان به آیتم ها فهرست بها به دست میاید، آیا اعمال ضریب بالاسری (۱٫۳) به این معنا است که در پایان قرارداد مقدار دریافتی پیمانکار یک میلیارد و سیصد میلیون تومان می شود؟ یا اینکه با اعمال ضریب بالاسری و ضریب پیمان (و سایر ضرایب)، نهایتا پیمانکار باید یک میلیارد تومان به صورت تجمعی در پایان قرارداد دریافت نماید؟
    سوال دیگر در خصوص مصالح پایکار می باشد: اقلام پایه در فهرست بها تقریبا تمامی آیتم ها و اقلام را در نظر گرفته اند. به طور مثال برای یک متر مکعب بتن ریزی آیتم مناسب با آن در فهرست بها گنجانده شده است. حال سیمان (مصالح پایکار) را برای همان دوره صورت وضعیت که یک متر مکعب بتن ریزی داریم را در نظر بگیرید. آیا باید هم آیتم بتن ریزی در فهرست بها را در صورت وضعیت نوشت و هم مقدار سیمان (مصالح پایکار) را در صورت وضعیت اعمال کرد؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. 107.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با توجه به اینکه در اکثر مواقع مقدار عملیات انجام شده در یک پیمان چیزی غیر آز انچه که در برآورد اولیه آمده است، خواهد بود، قیمت کل پیشنهادی اولیه صرفاً یک معیار کلی برای مشخص شدن برنده مناقصه است.
      در ادامه قابل ذکر است که این قیمت (کل) پیشنهادی پیمانکار با اعمال تمامی ضرایب است. معمولاً در پیمانهای فهرست بهایی پس از برنده شدن پیمانکار، این ضریب پیمان است که در تهیه صورت وضعیت ها استفاده می‌شود. به هنگام تنظیم صورت وضعیت آیتم های مربوط به عملیات انجام شده از فهرست بهای مربوطه انتخاب می‌شود، بهای واحد آیتم ها در فهرست بها موجود است (به غیر از کار جدید) در ادامه ضرایب فهرست بها به همراه ضریب پیمان پیشنهادی پیمانکار در این بهای واحد ضرب شده و مبلغ کارکرد پیمانکار در هر دوره کارکرد مشخص می‌شود.
      برای بدست آوردن مبلغ تجهیز کارگاه، کارکرد مربوط به هر صورت وضعیت در درصد مربوطه (در اینجا ۴ درصد) ضرب شده و با مبلغ کارکرد جمع خواهد شد.
      ضریب بالاسری جزء ضرایب فهرست بهایی بوده و در هنگام تنظیم صورت وضعیت به مانند دیگر ضرایب، در بهایِ واحدِ موجود در فهرست بها ضرب می‌شود و در قیمت پیشنهادی کل اعمال شده است.
      همانطوری که گفته شد با توجه تغییرات احتمالی مقادیر کارها، دریافتی کل پیمانکار در انتهای کار به قیمت پیشنهادی اولیه چندان ارتباطی ندارد. مقادیر آیتم های انجام شده ضرب در بهای واحد هر آیتم ضرب در ضرایب فهرست بهایی و ضریب پیمان بعلاوه مبلغ تجهیز کارگاه، مبلغ کل کارکرد پیمانکار را تشکیل میدهد در نهایت، پس از کسر کسورات قانونی مبلغ قابل دریافت پیمانکار مشخص می‌شود که لزوماً مبلغ کل پیشنهادی اولیه نخواهد بود.
      منظور از مصالح پایکار مقداری از مصالح تهیه شده توسط پیمانکار است که در پایان هر دوره از کارکرد در کارگاه موجود بماند. این مصالح برای انجام عملیات مربوط به پیمان تهیه و در کارگاه انبار می‌شود. مصالحی که در اجرای عملیات استفاده شده اند حزء مصالح پایکار نیستند. به عنوان مثال فرض نمایید پیمانکار برای اجرای بتن ریزی مقدار ۷۲ تن سیمان خریداری کرده ور در کارگاه انبار نموده است. پس از اجرای ۵۰ متر مکعب بتن با عیار ۳۵۰ اقدام به تهیه صورت وضعیت مینماید، در این صورت مقدار سیمان مصرفی ۱۷٫۵ تن است و باقیمانده سیمان که ۵۴٫۵ تن خواهد بود به عنوان مصالح پایکار در صورت وضعیت آورده خواهد شد.

      پاسخ
  108. 108

    فرید

    با تشکر. فقط در مورد مصالح پایکار، منظور بنده این بود که فصل هشتم فهرست بها (بتن درجا) هزینه سیمان را آیتم های خود منظور نموده است. حال اگر ما هزینه سیمان را به صورت جداگانه به عنوان مصالح پایکار در نظر بگیریم آیا در مجموع هزینه سیمان دو بار حساب نمی شود؟

    پاسخ
    1. 108.1

      مدیر آموزش

      سلام
      سمان مصرفی در تمامی آیتم های فصل بتن درجا منظور شده است. به عبارت دیگر اگر آیتمی اجرا شده است و در صورت وضعیت آورده می‌شود مجاز به محاسبه جداگانه سیمان مصرفی آن به عنوان مصالح پایکار نیستیم. پیمانکار فقط مجاز است مصالحی را که به صورت پایکار در کارگاه انبار شده و موجود است را در بخش مصالح پایکارِ صورت وضعیت بیاورد.

      پاسخ
  109. 109

    افشین

    با سلام ممنون میشم جواب بدین
    ضریب بالا سری در پروژه های عمرانی با فهرست بها ۱٫۳ می باشد.
    سوالم این است ایا میتوان ضریب بالاسری را به دلخواه افزایش داد مثلا ۱٫۵۰ نوشت؟

    پاسخ
    1. 109.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بخشنامه ای برای کاهش ضریب بالاسری وجود دارد که هدف از آن اعمال تخفیف در قیمت پیشنهادی و افزایش احتمال برنده شدن است. برای افزایش قیمت پیشنهادی افزایش ضریب بالاسری راه مناسبی نیست. ضریب پیشنهادی پیمانکار را افزایش دهید.

      پاسخ
  110. 110

    مهدی

    ممنون از مطالب خوبتون
    کارخانه فرآوری مواد معدنی را با پیمان BOT به یک شرکت پیمانکار واگذار کرده ایم . ضریب بالاسری به هزینه استهلاک کارخانه هم تعلق میگیرد ؟

    پاسخ
  111. 111

    حمیدرضا

    سلام وعرض ادب
    باتوجه به اینکه ضریب ارتفاع درفهرست بها۹۸نیامده است وکاری باارتفاع بیش از۳.۵مترانجام شو هزینه صعوبت کار درارتفاع راچگونه باید درصورت وضعیت اعمال نمود؟
    باتشکروسپاس

    پاسخ
  112. 112

    محمد

    با عرض سلام و تشکر از مطالب آموزنده شما.
    سوالی دارم ممنون میشم پاسخ بدهید.

    کارفرما اسناد مناقصه را بر اساس فهرست بها ۹۹ ارائه کرده و در آن فقط ضریب بالاسری را اعمال کرده. و شرط بازدید از محل پروژه را قید نموده.
    در ابتدای فهرست بها ضریب های قابل اعمال را (بالاسری-تجهیز و منطقه ای) ذکر نموده است و در ادامه ذکر شده است که اگر در اسناد مناقصه این ضرایب در نظر گرفته نشده، پیمانکار بعد از انعقاد قرارداد حق ندارد این ضرایب در درخواست نماید. در ابتدای فهرست بها اسمی از ضرایبی مثل صعوبت، ارتفاع، طبقات، ترافیک و… برده نشده. قبل و پس از انعقاد قرارداد مشاهده شده که کار در ارتفاع هست و صعوبت و حتی ترافیک هم در پیشرفت کار تاثیر فراوان دارد. آیا اکنون میتوان درخواست ضرایب صعوبت و ارتفاع و … نمود؟؟
    اگر میشود، با توجه به کدام بخشنامه میتوان درخواست چنین ضرایبی از کارفرما نمود. با تشکر

    پاسخ
  113. 113

    نازگل

    ببخشید ریز آنالیز ضریب بالاسری برای پروژه هایی که شامل تأمین تجهیزات می باشد ( ۱/۱۴ ) را لطفا بفرمایید

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 27 = 34

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای عمران سافت محفوظ است.