مطالب مشابه

11 نظر

  1. 1

    زهره وندی

    سلام در مورد ماده ۱۲بخشنامه سرجمع لطفا راهنمایی کنید چطور میشه از کارفرما پول گرفت
    پروژه دچار تغییراتی شده و فقط در این قالب میشه کمبود مالی رو جبران کرد؟!!

    پاسخ
    1. 1.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ماده ۱۲ بخشنامه سرجمع قبلی برای تغییرات نسبت به طرح اولیه در نظر گرفته شده است. اضافه کاریها و کسر کارها ازطریق این ماده پرداخت یا کسر می‌شود. پس از متره و اندازه گیری مقادیر مربوط به تغییرات، ردیف معادل کارهای تغییر یافته از فهرست بهای منظم به قرارداد استخراج شده و در صورتجلسه آورده می‌شود. در نهایت با در نظر گرفتن ضریب پیمان و دیگر ضرایب متعلقه مبالغ مربوط به تغییرات، پرداخت یا کسر می‌شود. شایان ذکر است در بخشنامه جدید ماده مربوطه تغییر یافته است.

      پاسخ
  2. 2

    کامران

    باسلام و تشکر به جهت توضیحات جامع شما
    قرارداد سرجمعی داریم با کارفرمای دولتی
    زمان برآورد کار توسط کارفرما سه ماهه دوم سال ۹۵ می باشد و مبلغ برآورد کارفرما ۱۹۰۰۰ میلیون ریال
    مبلغ پیشنهادی پیمانکار ۱۵۰۰۰ میلیون ریال می باشد
    برای محاسبه ضرایب B
    اولا شاخص رشته ای دوره ای که فهرست پایه مبنای برآورد بر اساس آن تهیه شده چند است؟
    ضریب C چند است؟

    باتشکر از شما

    پاسخ
    1. 2.1

      مدیر آموزش

      سلام
      به احتمال زیاد فهرست بهای منظم به قرارداد مربوط سال ۹۴ است. شاخص های هر فهرست بها سه ماهه چهارم سال قبل است. برای فهرست بهای سال ۹۴ شاخص رشته ای سه ماهه چهارم سال ۹۳ است. همانطوری که در بخشنامه قدیم سرجمع (۱۰۰/۶۴۰۵) آمده است، شاخص رشته ای برای محاسبه ضریب B ، یا شاخص رشته ای است که فهرست بها با آن تهیه شده (در اینجا فهرست بهای ۹۴ که شاخصش می‌شود سه ماهه چهارم سال ۹۳) یا آخرین شاخص که ابلاغ شده است. با مراجعه به سایت نظام فنی و اجرایی کشور، و بررسی تاریخ ابلاغ شاخص ها، خواهید دید که شاخص سه ماهه سوم و چهارم سال ۹۴ در مرداد ۹۵ ابلاغ شده است. و قبل از آن شاخصهای سه ماهه اول و دوم سال ۹۴ در آذر ماه ۹۴ ابلاغ شده است. با مراجعه به تاریخ دقیق برآورد می‌تواند شاخص مربوطه را که یکی از شاخص های سه ماهه چهارم سال ۹۴ یا شاخص سه ماهه دوم سال ۹۴ است را انتخاب نمایید.
      برای محاسبه ضریب C تاریخ دقیق برآورد مورد نیاز است.

      پاسخ
  3. 3

    ولی

    با سلام
    ما یه شرکت تعاونی هستیم که با پیمانکار قرارداد ۱۰ میلیاردی بستیم بعد به علت افزایش کار الحاقیه قرارداد رو تنظیم کردیم و مبلغ قرار داد شد ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون حالا پیمانکار ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون صورت وضعیت قطعی داده یعنی بیش از ۲۵ در صد مبلغ اولیه پیمان آیا این کار قانونیه اگه بخواهیم این مبلغ رو پرداخت کنیم باید متمم بنوسیم یا نه چون ما هم محاسبات ایشون رو قبول نداریم بهتره متمم ننوسیم چون طبق محاسبات ما ایشون باید کمتر از ۱۲ میلیارد از ما دریافت کنن ضمنا ما تعاونی مسکن مهر هستیم که اکثرا پیمانکارها قصد دارن سرشون کلاه بگذارن.

    پاسخ
    1. 3.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تحت هیچ شرایطی مبلغ اولیه پیمان نمی‌تواند بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته باشد. تنظیم متم قرارداد راه مناسبی برای آن خواهد بود. البته بررسی مقادیر و مبلغ مربوط به صورت وضعیت بحثی جداگانه است که باید توسط کارفرما و مشارش انجام شود. پس از بررسی دقیق صورت وضعیت قطعی می‌توانید برای تنظیم متمم اقدام نمایید. ولی در هر حال متمم قرارداد نیز مشکلات خاص خودش را خواهد داشت که احتیاط و دقت زیادی می‌طلبد. در هر صورت بازه ها و محدودیت های زمانی مربوط به بررسی صورت وضعیت و پرداخت‌های مترتب از آن را رعایت نمایید تا مسیر ادعاها و کلیم بعدی پیمانکار هموار نشود.

      پاسخ
  4. 4

    مرتضی

    با سلام
    از مدیر محترم چندین سوال داشتم:
    ۱- آیا امکان تغییر آیتم و کم کردن احجام صورتجلسات قطعی و ابلاغ شده به پیمانکار توسط کارفرما بعد از گذشت دوسال وجود دارد؟
    ۲- افزایش و یا کاهش تا سقف ۲۵% تنها به یک آیتم فهرست هست یا باید چندین آیتم را در بر بگیرد؟ حذف یک آیتم سود آور به طور کل وجود دارد؟
    ۳- با توجه به اینکه در شریط عمومی پیمان جهت تهیه و ارائه صورت وضعیت قطعی مدت تعیین گردیده(سه ماه) اگر کارفرما و مشاور بعد از گذشت سه سال از تحویل موقت اقدام به تهیه صورت وضعیت قطعی کنند اینکار قانونی هست یا خیر؟

    پاسخ
    1. 4.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بله تا قبل از تایید صورتحساب، کارفرما می‌تواند احجام و مقادیر صورتجلسات را تغییر دهد.
      افزایش و کاهش ۲۵ درصدی هم میتواند در یک آیتم اعمال شود و هم در آیتم های متعدد. منظور از سقف ۲۵ %، یک چهارم مبلغ اولیه پیمان است نه مبلغ اولیه تک تک آیتم ها. کارفرما به صلاحدید خود می‌تواند هر آیتمی را حذف کند ولی همواره بادی سقف ۲۵ درصد رعایت شود.
      تهیه صورت وضعیت اصولاً به عهده پیمانکار است و کارفرما یا مشاور برای بررسی و پرداخت مبلغ تایید شده مدت زمان محدودی خواهند داشت. در صورتیکه صورت وضعیت توسط پیمانکار تهیه شده و به کارفرما ارائه شود و کارفرما یا مشاورش در بررسی و پرداخت تاخیر داشته باشند، پیمانکار می‌تواند با توجه به شرایط عمومی پیمان خسارت ناشی از تاخیر در پرداخت را مطالبه نماید.

      ماده ۴۰ شرایط عمومی پیمان (صورت وضعيت قطعي ) بدین شرح است.

      پیمانكار باید حداكثر تا یك ماه از تاریخ تحویل موقت، صورت وضعیت قطعی كار‌های انجام شده را بر اساس اسناد و مدارك پیمان، بدون منظور نمودن مصالح و تجهیزات پای‌كار تهیه كند و برای رسیدگی به مهندس مشاور تسلیم نماید. مهندس مشاور صورت وضعیت دریافت شده را رسیدگی نموده و ظرف مدت سه ماه برای تصویب كارفرما ارسال می‌نماید.
      كارفرما صورت وضعیت دریافت شده را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ وصول رسیدگی می‌كند و نظر نهایی خود را ضمن ارسال یك نسخه از آن به پیمانكار، اعلام می دارد.
      در صورتی كه پیمانكار، ظرف مهلت تعیین شده، برای تهیه صورت وضعیت قطعی اقدام نكند، با تایید كارفرما، مهندس مشاور به هزینه پیمانكار، اقدام به تهیه آن می كند و بعد از امضای پیمانكار برای تصویب كارفرما ارسال می‌دارد. در صورتی كه پیمانكار از امضای صورت وضعیت خودداری كند، مهندس مشاور بدون امضای پیمانكار، صورت وضعیت را برای كارفرما می‌فرستد.
      در حالتی كه پیمانكار، صورت وضعیت را قبلاً امضا نموده است اگر اعتراضی نسبت به نظر كارفرما داشته باشد یا در حالتی كه صورت وضعیت را قبلاً امضا نكرده است و نسبت به نظر كارفرما اعتراض دارد، اعتراض خود را حداكثر ظرف یك ماه از تاریخ وصول وضعیت، با ارائه دلیل و مدرك، یكجا به اطلاع كارفرما می رساند. كارفرما حداكثر ظرف مدت یك ماه از تاریخ وصول نظر پیمانكار، به موارد اعتراض رسیدگی می‌كند و قبول یا رد آنها را اعلام می نماید.
      پیمانكار می تواند برای تعیین تكلیف آن قسمت از اعتراض خود كه مورد قبول كارفرما واقع نمی‌شود، طبق ماده ۵۳ اقدام نماید.
      در صورتی كه پیمانكار ظرف مدت تعیین شده به صورت وضعیت اعتراض نكند، صورت وضعیت قطعی از طرف پیمانكار قبول شده تلقی می‌شود.
      مقادیر كارها به ترتیب بالا در صورت وضعیت قطعی منظور می‌شود، به تنهایی قاطع است و ماخذ تسویه حساب قرار می گیرد، هرچند كه بین آنها و مقادیری كه در صورت وضعیت‌های موقت منظور گردیده است، اختلاف باشد.

      پاسخ
  5. 5

    محمد صباغی

    با سلام و احترام
    خواهشمند است بفرمایید که آیا نوع نرم افزار استفاده شده در تهیه صورت وضعیت باید به تایید کارفرما رسیده باشد یا خیر؟
    با سپاس فراوان

    پاسخ
    1. 5.1

      مدیر آموزش

      سلام
      لزوماً نرم افزار مورد استفاده در صورتی که رسیدگی و کنترل به صورت الکترونیکی انجام شود محل مناقشه خواهد بود. در صورتی که رسیدگی و کنترل طبق روال عادی به صورت کاغذی باشد، صرفاً فرمت ارائه باید به تایید کارفرما برسد.

      پاسخ
  6. 6

    صادق کیانی

    سلام
    بهترین نرم افزار صورت وضعیت نویسی چی هست؟

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 36 = 43

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای عمران سافت محفوظ است.