مطالب مشابه

127 نظر

  1. 1

    شورش کشاورزی

    با سلام
    برای محاسبه تعدیل پروژه ای دارم روش کار می کنم ۲تا سوال برام پیش اومده که ازتون ممنون می شم به من کمک کنید.
    ۱- آیا در محاسبه تعدیل فصولی که ضریب تعدیلشون منفیه میشه ضریب بالاسری فصل رو کم کرد؟

    ۲- در پیمانی که تجهیز و برچیدنش مقطوعه میشه محاسبه تعدیل نکرد؟

    با تشکر

    پاسخ
    1. 1.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ۱- ضریب بالاسری یکی از ضرایبی هست که به صورت کلی اعمال می‌شود. ضریبی با نام ضریب بالاسری فصلی فعلا وجود ندارد. در محاسبه تعدیل تنها ضریبی که اعمال خواهد شد ضریب تعدیل است که با توجه به دستورالعمل محاسبه می‌شود. این ضریب باید با چهار رقم اعشار محاسبه و با سه رقم اعشار اعمال شود. طبق بند ۴ بخشنامه شماره ۹۵/۶۶۱۷۴۰ مورخه ۱۳۹۵/۰۵/۱۸ (شاخص‌هاي قطعي دوره‌هاي سه ماهه سوم و چهارم سال ۱۳۹۴ ) – در صورتي كه در محاسبه تعديل هر فصل و رشته، ضريب تعديل منفي شود، مقادير منفي به حساب بدهكاري پيمانكار منظور مي‌شود، وليكن ضريب بالاسري در صورت وضعيت تعديل آن بخش اعمال نمي‌شود.
      ۲- در تعدیل فصل تجهیز و برچیدن کارگاه از ضریب تعدیل کلی استفاده خواهد شد. این ضریب با استفاده از شاخص های کلی یک رشته محاسبه می‌شود. اگر یک پیمان دارای تعدیل باشد کلیه فصول باید تعدیل شوند. نمیتوان برخی از فصول را به علت منفی بودن ضریب تعدیل نکرد. مقطوع بودن، درصدی بودن یا آیتمی بودن تجهیز و برچیدن، تاثیری در تعدیل یا عدم تعدیل نخواهد داشت.

      پاسخ
      1. 1.1.1

        سجاد

        سلام
        طبق بلند ۴ شرح ابلاغ شاخصهای ۳و۴ سال ۹۵ ضریب بالاسری به تعدیل منفی تعلق میگیرد.
        درباره سوال دوم چون مبلغ تعدیل حاصل جمع جبری فصلها میباشد (جمع جبری یعنی جمع اعداد مثبت و منفی) پس نمیتونم ردیفهای منفی رو حذف کرد و باید اعمال شه و فرقی نداره فصل کارکرد باشه یا تجهیز…

        پاسخ
  2. 2

    احمد

    باسلام.اگر بعد از یک دوره تمدید در دور بعدی قرار داد بدون تعدیل تمدید شود نحوه محاسبه تعدیل چگونه خواهد بود.آیا در قسمت بدون تعدیل شاخص های گروهی ثابت می ماند؟

    پاسخ
    1. 2.1

      مدیر آموزش

      سلام
      کارکرد مربوط به هر بخش از قرارداد با توجه به شرایط مندرج در اسناد تعدیل می‌شود. اگر قرارداد اولیه مشمول تعدیل باشد تمامی کارکرد مربوط به آن بخش از قرارداد، طبق بخشنامه، تعدیل می‌شود و برای هر دوره، شاخص‌های منتشر شده از طرف سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخش دوم قرارداد بدون تعدیل است، کارکرد مربوط به این بخش تعدیلی نخواهد داشت لذا نیازی به شاخص گروهی یا فصلی ندارد. به عبارت دیگر کل کارکرد را به دو بخش تقسیم خواهید نمود. بخش اول مربوط به قرارداد اول و بخش دوم مربوط به متمم (قرارداد تمدید شده). بخش اول تعدیل خواهد شد و بخش دوم تعدیل نخواهد شد.

      پاسخ
  3. 3

    احمد

    با سلام پیرو پست قبلی. قابل ذکر است یک قرار داد است که تا صورت وضعیت دوم آن با تعدیل تمدید شده و از صورت وضعیت دوم تا قطعی آن بدون تعدیل تمدید شده.حالا جهت محاسبه تعدیل باید چیکار کنیم؟

    پاسخ
    1. 3.1

      مدیر آموزش

      سلام
      کارکرد صورت وضعیت اول و دوم تعدیل می‌شود و صورت وضعیت های بعدی تعدیل نمی‌شود. اگر به فرم مربوط به تعدیل دقت نمایید ستونی با عنوان مبلغ کارکرد دوره مشاهده خواهید کرد. مقدار کارکرد صورت وضعیت اول را در ردیف اول و مابه التفاوت صورت وضعیت اول و دوم را در ردیف دوم از این فرم وارد نمایید. تاریخ کارکرد این دو صورت وضعیت نیز مشخص است. سه ماهه مربوط به صورت وضعیت اول و دوم را استخراج نمایید. شاخص‌های مربوط به آنها را از بخشنامه مربوطه برداشته و ضریب تعدیل را با توجه به شاخص مبنا محاسبه نمایید. ستونهای مربوط به شاخص مبنا و شاخص دوره و ضریب تعدیل را وارد نمایید. مبلغ تعدیل به آسانی قابل محاسبه است.
      فرم را از اینجا دانلود نمایید.

      پاسخ
      1. 3.1.1

        رضا

        تمدید قرارداد نمیشود بدون تعدیل باشد مگر منظور متمم باشد که یه قرارداد دیگه هست و اگر نه در تمدید قرارداد حذف تعدیل معنا ندارد

        پاسخ
        1. 3.1.1.1

          مدیر آموزش

          بله فرمایش شما کاملاً درست است. ولی بعضا در پروژه ها کارفرما نظر خاصی را اعمال و به پیمانکار تحمیل می‌کند و پیمانکار با در نظر گرفتن منافع خود برخی از این شرایط را قبول می‌کند. احتمال دارد کارفرمایی قراردادی را بدون تعدیل تمدید کند. این مورد بیشتر در قراردادهایی که در آن مدت قرارداد بیش از بقیه عوامل اهمیت دارد اتفاق می‌افتد.

          پاسخ
  4. 4

    رضا‎

    با سلام
    اگر دوره صورت وضعيت پيمانكار ۴ ماه باشد و فقط ۲ ماه كاركرد واقعي داشته باشد ايا ميتوان در ستون نسبت كاركرد عدد ۰٫۵ را وارد كرد يا حتما بايد جمع نسبت اين ستون ۱ باشد؟
    متشكرم

    پاسخ
    1. 4.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در تعدیل، تعداد روزهای کارکرد واقعی ملاک محاسبات نیست. معیار اصلی تاریخ صورت وضعیت ها خواهد بود. اگر فاصله مابین دو صورت وضعیت ۴ ماه است، قطعاً دوره کار کرد در دو سه ماهه خواهد بود. به فرض مثال اگر کارکرد ۴ ماه از تاریخ ۱۵ فروردین ۹۵ تا ۱۵ مرداد ۹۵ باشد. بخشی از کارکرد در سه ماهه اول ۹۵ و بخش در سه ماهه دوم ۹۵ خواهد بود. در ستون مربوط به نسبت دوره کارکرد، تعداد روزهای کاری در سه ماهه را جمع کرده و بر تعداد کل روزهای آن سه ماهه ( در اینجا سه ماهه اول ۹۳ روز است) تقسیم خواهید نمود. در مثال فرضی کارکرد در سه ماهه اول ۱۶+۳۱+۳۱ روز است. با تقسیم مجموع روزها بر ۹۳ مقداری که در ستون مذکور نوشته خواهد شد برابر ۰/۸۳۹ به دست می‌آید. در سه ماهه دوم نیز تعداد روزهای سه ماهه ۹۳ روز و روزهای کاری ۳۱+۱۶ است. با این اوصاف نسبت دوره کارکرد این سه ماهه نیز ۰/۵۰۵ بدست خواهد آمد.

      پاسخ
  5. 5

    سروش

    با سلام و احترام
    متشکرم از سایت بسیار خوبتون.
    من در حال محاسبه تعدیل قراردادی هستم که ضریب های فصلی و ضریب بالاسری دارد. برای وارد کردن رقم هر فصل از صورت وضعیت باید فقط رقم با ضریب پولوس را وارد کنم و یا باید رقمی که هم ضریب پولوس و ضریب بالاسری در آن محاسبه شده را اعمال کنم؟ ممنونم اگر زودتر بهم پاسخ بدهید.

    پاسخ
    1. 5.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در تعدیل همواره باید کارکرد هر صورت وضعیت با اعمال تمامی ضرایب در جدول مربوطه نوشته شود. اعمال ضریب پیشنهادی به صورت فصلی باید با رعایت شرایط مربوطه انجام شود. اگر مقادیر یک فصل نسبت به برآورد، بیش از ۲۵ درصد تغییرات داشته باشد مجاز به اعمال ضریب پیشنهادی به صورت فصلی نخواهید بود. بالاسری هم ضریبی است که کارکرد صورت وضعیت بدون اعمال آن معنی نخواهد داشت. بدون اعمال بالاسری کارکرد صورت وضعیت ها با مبلغ کل کارکرد در تناقض خواهد بود.

      پاسخ
  6. 6

    ساسان

    با عرض سلام .واقعا ممنونم اینقدر دقیق پاسخ سوالات دوستان رو می دید .
    من تازه شروع به مطالعه تعدیل کردم .ببخشید اگه سوالاتم بی ربط هستن .

    بعضی پروژه ها تعدیلشون رو آخرهای پروژه ارائه میدن و و بعضی هم ماهانه . اگه مثلا مدت پیمان ۱۰ ماهه باشه و در این مدت ۵ صورت وضعیت و یا بیشتر باشه باز هم باید به تعداد صورت وضعیت ها باید تعدیل ارائه داد ؟ نحوه محاسبه ضرایب و کلا محاسبه این تعداد زیاد تعدیل چیه ؟!
    و
    آیا باید هر ماه همراه با صورت وضعیت تعدیل ارائه داد ؟؟
    عذر میخوام سوالاتم طولانی شد .
    سپاسگزارم

    پاسخ
    1. 6.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان پیمانکار در انتهای هر ماه صورت وضعیت خود را تهیه و تسلیم مشاور می‌کند. با توجه به اینکه شاخصهای تعدیل سه ماهانه هستند، تنظیم صورت وضعیت در انتهای هر ماه، عملا کار تعدیل نویسی را بسیار راحت می‌کند. در جدول مربوط به تعدیل اگر دقت کرده باشید یک ستون مربوط به کارکرد دوره است و یک ستون مربوط به روزهای کارکرد. اگر صورت وضعیت ها در انتهای هر ماه تنظیم شود، محاسبات مربوط به این دو ستون کمتر خواهد شد.
      اگر به شرایط عمومی پیمان مراجعه نمایید، در بند ب از ماده ۳۷ به وضوح اشاره شده است که پیمانکار پس از تایید صورت وضعیت می‌تواند صورت وضعیت تعدیل را تنظیم کرده و تسلیم مشاور نماید. در همین بند به تاخیر در پرداخت صورت وضعیت تعدیل، نیز اشاره شده است. اگر کارفرما نتواند مبلغ صورت وضعیت تعدیل را یک سه ماهه پس از ابلاغ شاخصهای قطعی پرداخت نماید، پیمانکار میتواند نسبت به افزایش مدت زمان پیمان درخواست نماید. در این مورد همانطوری که در تبصره بند ب ماده ۳۷ گفته شده است طبق بند ۹ ماده ۳۰ عمل خواهد شد.
      همانطوری که در بالا گفته شد اگر پس از تایید هر صورت وضعیت تعدیل مربوط به آن نوشته شود قطعاً تعداد صورت وضعیت های تعدیل بیش از تعداد صورت وضعیت ها خواهد شد. توجه داشته باشید که تعدیل هم به صورت موقت و هم به صورت قطعی انجام می‌شود. تعدیل هایی که با شاخصهایی غیر از شاخص های قطعی نوشته شوند، موقت خواهند بود. اکثرا پیمانکاران برای پرهیز از دوباره کاری و اضافه کاری پس از ابلاغ شاخصهای قطعی اقدام به تنظیم تعدیل می‌کنند.
      ضریب تعدیل با استفاده از شاخصهای ابلاغی برای سه ماهه انجام کار و شاخصهای پایه که در قرارداد ذکر شده است، محاسبه می‌شود.
      نمیتوان به همراه صورت وضعیت کارکرد صورت وضعیت تعدیل را هم ارائه نمود. لازمه تنظیم تعدیل، تایید شدن صورت وضعیت هم توسط مشاور و هم توسط کارفرما است.

      پاسخ
      1. 6.1.1

        ساسان

        سلام مجدد .
        واقعا ممنون .
        من به شخصه جایی رو ندیده بودم این همه صبور و دقیق جواب بدن . واقعا ممنونم .

        + تاجایی که اطلاع دارم آخرین شاخص های قطعی مربوط به سه ماهه اول و دوم ۹۵ هستش .
        حالا اگه صورت وضعیت هایی در بهار ۹۶ و یا تابستان ۹۶ باشه ( یا سه ماهه هایی که شاخص قطعیشون نیومده )
        برای تعدیل نویسی باید صبر کنیم تا شاخص های قطعی منتشر بشن ؟؟( طبق فرمایش خودتون برای عدم دوباره کاری )
        + یعنی شما پیشنهاد میدید اگه مثلا دو تا صورت وضعیت توی یه دوره سه ماهه هستش جدا گانه تعدیلشون حساب بشه یا با هم ؟
        باز هم عذر میخوام بابت زیاد نوشتن .
        موفق باشید .

        پاسخ
        1. 6.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          ممنون، رسالت عمران سافت آموزش است، دوستان لطف دارند.
          اگر صورت وضعیتی در سه ماهه اول و دوم سال ۹۶ تنظیم شوند دو حالت پیش خواهد آمد. اول اینکه با استفاده از آخرین شاخصهای ابلاغی (که شاخص های سه ماهه دوم ۹۵ است) نسبت به تهیه تعدیل موقت اقدام کنند و بخشی از مطالبات مربوط به این تعدیل را دریافت کنند. دوم اینکه منتظر ابلاغ شاخص مربوط به دوره کارکرد ( در اینجا شاخصهای سه ماهه اول و دوم ۹۶) باشند و تعدیل قطعی این دوره کارکرد را تهیه نمایند. معمولاً به دلیل اتمام بودجه پروژها قبل از رسیدن شاخصهای قطعی، بهتر است بخشی از تعدیل را قبل از اتمام پرژه دریافت نمایید. اگر مبلغ تعدیل چشمگیر باشد، دریافت بخشی از آن نیز ارزش دوباره کاری را خواهد داشت.
          در تنظیم تعدیل حتماً به جدول مربوط دقت فرمایید. در این جدول دو ستون مربوط به کارکرد صورت وضعیت ها مشاهده می‌کنید. ستون سوم جدول مبلغ صورت وضعیت فعلی و ستون چهارم جدول، مبلغ صورت وضعیت قبلی است (ستون بعدی هم مابه التفاوت این دو ستون است). برای تکمیل سطرهای این جدول حتماً باید برای هر صورت وضعیت یک سطر اختصاص بدهید. واضح است که امکان دارد دو یا حتی سه صورت وضعیت در یک سه ماهه قرار بگیرند و شاخص دوره کارکرد و به عبارت دیگر ضریب تعدیل یکسانی داشته باشند.

          پاسخ
  7. 7

    امیرحسین

    سلام و خدا قوت
    لطفا بفرمایید مبنای هر کدام از این موارد از کجا استخراج می شود:
    مدت پیمان؟
    مدت مندرج در پیمان و مدت های تمدید شده؟
    تاریخ شروع به کار؟
    تاریخ تاخیر غیر مجاز؟
    سال مبنا؟
    سال علی الحساب و سه ماه علی الحساب؟
    و اینکه ایا ضریب ۱٫۰۹ارزش افزوده هم لحاظ می شود یا نه؟
    ایا منفی در منفی مثبت می شود؟

    پاسخ
    1. 7.1

      مدیر آموزش

      سلام
      مدت مندرج در پیمان، همان مدت اولیه پیمان است که در متن قرارداد آمده است. با توجه به شرایط عمومی پیمان تحت شرایط خاصی به مدت اولیه پیمان اضافه می‌شود، این همان مدت های تمدید شده است. در حین انجام کار باید مدت های تمدید شده به تایید نظارت و کارفرما رسیده و صورتجلسه مورد نظر تنظیم شود. تاریخ شروع به کار در متن قرارداد آمده است.تاخیر ها چه مجاز و چه غیر مجاز در حین انجام کار باید با مستندات کافی صورتجلسه شود، مدت زمان تاخیرها از صورتجلسات قابل استخراج خواهد بود. سال مبنا،سال علی الحساب و سه ماه علی الحساب در متن قرارداد به صراحت ذکر شده است. عوارض و مالیات ارزش افزوده به عهده کارفرما است. در برخی از پروژه ها کارفرما این مبلغ را به پیمانکار پرداخت می‌کند و پیمانکار موظف به بازپرداخت آن خواهد بود. در پروژه هایی که کارفرما ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کند پیمانکار مسئولیتی در این قبال ندارد، ولی در صورت وضعیت ها باید عدم پرداخت ار‌‎زش افزوده قید شود.
      اگر در متن اسناد مناقصه صراحتاً ذکر شود که کارفرما هیچ مبلغی از بابت ارزش افزوده در وجه پیمانکار پرداخت نخواهد کرد، پیمانکار باید این ضریب را در قیمت پیشنهادی خود اعمال نماید.

      پاسخ
  8. 8

    مهرداد

    با سلام و خسته نباشید
    لطف کنید و با توجه به تجربه خودتون بفرمایید بهترین نرم افزار موجود برای برآورد و صورت وضعیت کدومه?
    تکسا؟تدبیر؟تدکار؟ پی وب؟ و یا …

    پاسخ
  9. 9

    رضا

    در صورتی که شاخص مثبت باشد ولی کارکرد منفی شود با کدوم شاخص تعدیل میشود یعنی باید برگردیم صورت وضعیت ها رو اصلاح و بعد تعدیل یا نه با اخرین صورت وضعیت تعدیل میشود با تشکر

    پاسخ
    1. 9.1

      مدیر آموزش

      سلام
      صورت وضعیت های تعدیل هم به مانند صورت وضعیت های کارکرد،موقت و قطعی دارند. یعنی هر صورت وضعیت موقت پس از تایید قابل تصحیح و تجدید نظر است. از طرفی تجمعی بودن صورت وضعیت ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از صورت وضعیت قطعی تعدیل کلی را نوشت. ولی باید مد نظر داشت که در هر صورت وضعیت موقت تعدیل یکی از عوامل، کارکرد دوره است. اگر کارکرد دوره‌ای منفی باشد، مبلغ تعدیل به حساب بدهکاری پیمانکار گذاشته می‌شود. ولی اگر هم کارکرد و هم ضریب تعدیل منفی باشد. با ضرب جبری نمیتوان منفی در منفی کرد و مبلغ تعدیل (که این بار مثبت خواهد بود) به حساب بستانکاری پیمانکار منظور کرد. در کل بسته به نظر کارفرما و مشاور هم می‌توان صورت وضعیت های موقت را تصحیح کرد هم در صورت وضعیت قطعی تعدیل، تصحیحات لازم را انجام داد.

      پاسخ
  10. 10

    تینا

    سلام و خسته نباشید
    جهت انجام تعدیل،تسهیلات هم تعدیل بهش تعلق میگیره ؟و اگه میگیره آیا ضریبی مثل بالاسری و غیره درش ضرب میشه یا خیر؟

    پاسخ
    1. 10.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر منظورتان از تسهیلات، تجهیز کارگاه است. بله تعدیل می‌شود. همانطوری که در بالا گفته شده است، مبلغ کارکرد، با شاخص‌های گروهی (فصلی) فهرست بهای واحد پایه مربوط تعدیل می‌شود. مبلغ تجهیر و برچیدن کارگاه، با شاخص کلی تعدیل می‌شود. مبلغ مصالح پایکار در هر فهرست پایه، با شاخص گروهی (فصلی) تعدیل می‌شود. مبالغ مصالح پایکار مربوط به سیمان، شن و ماسه با شاخص های گروهی فصل (بتن درجا) در فهرست مربوط تعدیل می‌شود.

      پاسخ
  11. 11

    هستی

    با سلام و عرض ادب خسته نباشید من در حال محاسبه ضرایب تعدیل هستم و تازه مطالعه و بررسی تعدیل رو شروع کردم .الان با مشکلی مواجه شدم شاخص های مبنا برای فصول ۱ تا ۱۱ مشخص است ولی برای فصول ۱۲ تا ۱۴ که مربوط به تهیه لوله است و از اواسط پیمان اضاف شده اند موجود نیستند الان سوالم اینه واسه محاسبه ضرایب این فصول چطور باید عمل کنیم؟؟

    پاسخ
    1. 11.1

      مدیر آموزش

      سلام
      معمولاً اضافه شدن فصول یا ردیف هایی به این شکل با یک دستور کار صورت می گیرد. در این دستور کار معمولاً نحوه پرداخت و تعدیل (در صورت وجود) مشخص می‌شود. اگر پیمانی شامل تعدیل باشد، به مانند متن قرارداد، فهرست بهای مرجع برای پرداخت و همچنین تمامی موارد لازم برای تعدیل من جمله شاخص مبنا باید در آن ذکر شده باشد. در غیر این صورت باید طی یک نامه و با پیوست قرار دادن دستور کار فوق الذکر، از کارفرما یا مشاور درخواست نمایید این موارد را مشخص نمایند. کار جدید (که در آن ردیفی یا بهایی برای پرداخت در فهرست بها وجود ندارد) نیز نوعی از کارهایی است که بعضاً بعد از تنظیم قرارداد و در حین اجرا به پیمانکار ابلاغ می‌شود. اگر به نحوه محاسبه بهای واحد کارجدید دقت نمایید (در صورت وجود تعدیل در قرارداد) یک تعدیل معکوس صورت گرفته و شاخص مبنا برای تعدیل نهایی، همان شاخص مبنای پیمان در نظر گرفته می‌شود. اگر مبنای پرداخت فصولی که بعداً اضافه شده است همان فهرست بهای سایر فصول باشد، اصولاً شاخص مبنا هم باید همان شاخص مبنای سایر فصول باشد. با فرض اینکه پیمانکار برای فصول جدید قیمتی ارائه نکرده است، از لحاظ تکنیکی هم باید شاخص همان شاخص مبنای ابتدای قرارداد باشد.

      پاسخ
  12. 12

    تینا

    با سلام
    جهت انجام تعدیل .دوره مبنای پیمان رو چه تاریخی باید در نظر بگیریم؟
    سه ماهه قبل از برگزاری مناقصه؟یا سه ماهه قبل از شروع به کار؟

    پاسخ
    1. 12.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که در بالا گفته شده است. شاخص مبنای پیمان برای برگزاری مناقصه، یک دوره سه ماهه قبل از دوره سه ماهه‌ای که آخرین روز مهلت تعیین شده توسط کارفرما برای تسلیم پیشنهاد قیمت پیمانکار در آن واقع شده است. فرض کنید آخرین روز مهلت تسلیم پیشنهاد قیمت در اسناد، ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ مشخص شده باشد، در این صورت شاخص مبنای پیمان، شاخص سه ماهه سوم سال ۹۵ خواهد بود.

      شاخص مبنای پیمان برای ترک مناقصه، یک دوره سه ماهه قبل از دوره سه ماهه‌ای که پیشنهاد نهایی پیمانکار به صورت کتبی تسلیم کارفرما شده است. در این شرایط تاریخ و روز خاصی برای تسلیم پیشنهاد قیمت مشخص نشده است و امکان دارد طی چندین مرحله مذاکره بین پیمانکار و کارفرما چندین نوع قیمت پیشنهادی توسط پیمانکار ارائه شود. در نهایت پیشنهاد قیمتی که منجر به عقد قرارداد شود ملاک خواهد بود. فرض کنید پیمانکار در ۳۱ شهریور ۹۵ آخرین پیشنهاد قیمت خود را ارائه کرده است و طبق این پیشنهاد، قراردادی به امضاء طرفین رسیده است، شاخص مبنای این پیمان شاخص سه ماهه دوم سال ۹۵ خواهد بود.

      پاسخ
  13. 13

    Arash

    با سلام و خدا قوت. اگه ممکنه در مورد نحوه محاسبه تعدیل برای تجهیز کارگاه و مصالح پایکار توضیح بفرمایید. با تشکر

    پاسخ
    1. 13.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تجهیز کارگاه هم مانند کارکرد داری مبلغی است که در سه ماهه های مختلفِ طول دوره پیمان مقادیر مختلفی دارد. به عبارت دیگر مبلغ کل تجهیز کارگاه چه به صورت درصدی و چه به صورت مقطوع، به مرور و در طول مدت پیمان به پیمانکار پرداخت می‌شود. در همان جدول مربوط به تعدیل برای سه ماهه های مختلف مبلغ کارکرد تجهیز کارگاه را استخراج نمایید و همانطوری که در متن بالا گفته شده است، با شاخص کلی (نه با شاخص فصلی) ضریب تعدیل را محاسبه نموده و آن را تعدیل نمایید.
      برای مصالح پایکار نیز، با توجه به مقدار مصالح پایکار در هر صورت وضعیت می‌توان با استفاده از فصل مصالح پایکار مبلغ ریالی این مصالح را بدست آورد. این مبالغ و مقادیر نیز می‌تواند به صورت ماهانه و سه ماهانه تفکیک شود. پس از تفکیک، ضریب تعدیل مصالح پایکار با شاخص گروهی (فصلی) محاسبه و تعدیل مربوط به آن نیز به راحتی انجام می‌شود.

      پاسخ
  14. 14

    سعید

    با سلام و عرض خسته نباشید و خدا قوت. اینجانب تازه میخام تعدیل رو یاد بگیرم. در صورت امکان راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  15. 15

    احسان

    با سلام در پروژه ای که به خاتمه انجامیده است پس از ارائه تعدیل نرخ ارز کارفرما به استناد تبصره بند ۵ بخشنامه ۱۰۱/۱۷۳۰۷۳ تاریخ صورت وضعیت های ماقبل قطعی و قطعی را علیرغم تایید صورتمجالس و صورت وضعیت ها توسط دستگاه نظارت و خود کارفرما قبول ندارد .
    سوال اینکه آیا منظور از کارکرد واقعی در تبصره فوق الذکر تقسیم کارکرد آیتم ها در سه ماهه ها در حدفاصل وضعیت قبلی یا فعلی می باشد و یا کارفرما می تواند به استناد این تبصره کل تاریخ هایی که قبلا تایید نموده را نادیده بگیرد .
    با تشکر

    پاسخ
    1. 15.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که در تبصره بند ۵ بخشنامه تعدیل آمده است، باید زمان واقعی کارکرد برای تعدیل به کار گرفته شود. اصولا چیزی که کارفرما تایید می‌کند مبالغ و مقادیر در صورت وضعیت ها و صورتجلسات است! البته بعضی از پیمانکاران هم برای دریافت مبالغ اضافی ناشی از تعدیل، تاریخ های غیر واقعی در صورتجلسات و صورت وضعیت ها اعمال می‌نمایند و اکثراً کارفرما توجهی به این تاریخ ها نمی‌کند. ولی در نهایت اگر کارفرما تشخیص بدهد که تاریخ های ذکر شده در صورتجلسات و صورت وضعیت ها واقعی نیستند، می‌تواند این تاریخ ها را تغییر دهد. اگر پیمانکار مستندی غیر از صورتجلسات و صورت وضعیت ها (مانند گزارش روزانه مورد تایید مشاور و کارفرما) نداشته باشد، باید تاریخ های ابلاغ شده از طرف کارفرما را قبول نماید.
      در پاسخ به سوال شما، منظور از زمان واقعی کارکرد همان زمانی است که عملیات اتفاق افتاده است. این زمان ربطی به سه ماهه ها یا تقسیم کارکرد مابین این سه ماهه ها ندارد. همانطوری که گفته شد اگر غیر واقعی بودن زمان انجام عملیات در صورت وضعیت ها تشخیص داده شود و پیمانکار نتواند مستند قابل قبولی برای اثبات آن ارائه دهد، کارفرما می‌تواند تاییدات قبلی خود را تغییر دهد.

      پاسخ
  16. 16

    مجتبی

    برای نوشتن وضعیت تعدیل یک پروزه ،فاصله زمانی بین دو صورت وضعیت تایید شده بیش از ۵ ماه بوده است. حال اگر فرضا جهت نوشتن تعدیل فصل بتن ریزی عملیات بتن ریزی فقط در یک روز اتفاق افتاده باشد چگونه باید تعدیل ان را نوشت؟
    ایا تعدیل فقط نسبت به روزیکه تاریخ بتنریزی در ان انجام شده محاسبه میشود یا در همان ۵ ماهی که فاصله دو وضعیت بوده تعدیل محاسبه میشود؟

    پاسخ
    1. 16.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در نوشتن صورت وضعیت تعدیل همواره باید زمان واقعی انجام کارها در جدول وارد شود. عملیات را با توجه به زمان دقیق اجرا، بین سه ماهه های سال تقسیم کنید. با استفاده از شاخص آن سه ماهه به راحتی تعدیل را انجام دهید.
      فرض کنید بتن ریزی شما در ۲۴ تیر ۹۴ انجام شده است. این تاریخ در سه ماهه دوم سال ۹۴ واقع شده است. شاخص این سه ماهه را پیدا کرده ضریب تعدیل را محاسبه نمایید. ادامه کار آسان است تمامی اطلاعات مربوط به جدول تعدیل را دارید. وارد نموده مبلغ تعدیل را محاسبه نمایید.

      پاسخ
  17. 17

    مجتبی

    در وضعیت شما ره یک فصل مصالح پایکار شامل اهن الات و میلگرد و شن و ماسه و سیمان بوده است.حال اگر بخواهیم تعدیل ان را بنویسیم شاخصهای ان از کدام فصل است؟
    سوال بعدی: در وضعیت یک مصالح پایکار گرفتیم.در وضعیت ۲ مصالح پایکار هیچی نداریم. حال اگر تعدیل وضعیت ۲ را بنویسیم ایا باید مصالح پایکار را بصورت منفی بنویسیم؟با توجه به اینکه شاخصها روند افزایشی دارد ایا این مقدار منفی ان از انچه در وضعیت تعدیل یک تحت عنوان مصالح پایکار نوشتیم بیشتر نمیشود؟

    پاسخ
    1. 17.1

      مدیر آموزش

      سلام
      فلسفه تعدیل را باید در نظر داشته باشید. در اکثر مواقع تاریخ پیشنهاد قیمت پیمانکار با تاریخ اجرای عملیات متفاوت است. فرض کنید پیمانکار با فهرست بهای سال ۹۴ پیشنهاد قیمت خود را تسلیم کارفرما نموده است.
      که در این صورت سه ماهه مبنای قیمت پیشنهادی، سه ماهه چهارم سال ۹۳ خواهد بود. به عبارت دیگر این گونه می‌توان برداشت کرد که قیمتهای روز سه هاهه چهارم سال ۹۳ برای اجرای کار درنظر گرفته شده است. حال اگر به فرض مثال بخشی از عملیات اجرایی (نه خرید مصالح)، در اردیبهشت سال ۹۶ انجام شده باشد، به واسطه افزایش (یا کاهش) قیمت ها در این مدت (از مثلاً اسفند ۹۳ تا اردیبهشت ۹۶) پیمانکار عملیات را با بهایی متفاوت از آنچه که اعلام نموده، اجرا خواهد نمود. مبلغ مصالح پایکار هر فهرست بها با شاخص گروهی فصل های مربوطه تعدیل می‌شود. طبیعی است که مصالح پایکار مثلاً در صورت وضعیت یک در صورت وضعیت دو در اجرای عملیات به کار خواهد رفت و احتمالاً مقدار مصالح پایکار آن صفر شود. در این صورت مبلغ کارکرد مثبت خواهد شد و پایکار منفی. تعدیلی که از بابت مصالح پایکار در صورت وضعیت یک دریافت شده در صورت وضعیت دو باید پس داده شود! ولی در عوض از بابت کارکرد مثبت تعدیل اضافه دریافت می‌شود که در نهایت تعدیل مثبت خواهد بود.

      پاسخ
  18. 18

    حیدری

    سلام و خسته نباشید
    قیمت جدید هایی که معکوس شده و در صورت وضعیت در دوران غیر مجاز قرار دارند ولی دوره کارکرد انها (در هنگام تعدیل معکوس) در دوره مجاز است ، با چه شاخصی تعدیل میشوند؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. 18.1

      مدیر آموزش

      سلام
      برای انجام تعدیل کارکرد باید هر کارکردی در دوره انجام و به صورت واقعی نوشته شود. اگر ردیف قیمت جدیدی در دوره مجاز انجام شده باشد، با شاخص همان دوره تعدیل می‌شود. تاریخ صورت وضعیت ( که امکان دارد در دوره غیر مجاز باشد) ملاک محاسبات نیست.

      پاسخ
  19. 19

    عادل

    با سلام خدمت تمامی دوستان بلاخص مدیریت آموزش و تشکر فراوان از ایشان به جهت پاسخگویی دقیق.
    با مشکلی برخورد کردم که میخواستم راهنمایی بفرمایید
    توضیح این است که در صورت وضعیت موقت جدیدی که ارائه دادم مشاور بدون بررسی تنها نصف مبلغ هر فصل را برام تایید کرده و کارفرما هم پرداخت. که این امر باعث شده بطور مثال مبلغی که الان تایید کرده کمتر از مبلغی باشد که دوره قبل بهم پرداخت کرده. پس با این تفاسیر مابه التفاوت کارکرد من در صورت وضعیت تعدیل منفی خواهد بود. از جهتی دیگر نیز ضریب تعدیل محاسبه شده از شاخص ها هم منفی هستش. و طبق قوانین ریاض (منفی در منفی مثبت) رقم تعدیل من مثبت شده است. این با تفسیر آنکه چون در دوره قبل از من رقم تعدیل کسر گردیده و در این دوره چون مبلغ تایید شده صورت وضعیت کمنتر از دوره قبل هستش پس رقم کم شده در دوره قبل زیاد از حد بوده و در این دوره میبایست پرداخت گردد. آیا این نحوه عملکرد درست است یا خیر؟

    پاسخ
    1. 19.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در مورد تعدیل قانون ریاضی منفی در منفی کاربردی ندارد. اگر کارکردتان نسبت به تعدیل قبلی کم شده است و ضریب تعدیل نیز منفی است، در نتیجه این تعدیل، مبلغی به حساب بدهکاری شما منظور خواهد شد. منفی بودن کارکرد به این معنی است که قبلا مبلغی اضافه دریافت کرده‌اید و باید مسترد نمایید. منفی بودن ضریب تعدیل به این معنی است که قیمت‌های بازار در دوره کارکرد کمتر از قیمت‌های دوره پیشنهاد قیمت است. در نتیجه هیچ کدام از این اتفاقات پیمانکار مبلغی به عنوان تعدیل دریافت نمی‌کند که هیچ، باید بازپرداخت نیز داشته باشد.
      برای تعدیل در اینگونه موارد ابتدا باید صورت وضعیت هایی که در آن کارکرد به صورت غیر واقعی در نظر گرفته شده است، تصحیح شود که در نتیجه آن مبلغی به حساب بدهکاری پیمانکار منظور خواهد شد. سپس صورت وضعیت‌های بعد آز آن نیز به همان منوال باید تصحیح گردد تا کارکرد تمایمی صورت وضعیت‌ها مثبت شود. در ادامه اگر ضریب تعدیل در دوره‌ای منفی باشد، باز تعدیل انجام می‌شود و با اعمال ضریب منفی مبلغی به حساب بدهکاری پیمانکار منظور می‌شود.
      در مورد شما، اگر مشاور بدون سند و دلیل نصف کارکرد فصول را رد کرده است می‌توانید اعتراض کرده و کارکرد واقعی خود را اعمال کنید و از منفی شدن کارکرد جلوگیری نمایید. ولی اگر واقعاً کارکرد و پیشرفت فعلی شما همان است که مشاور تایید کرده، باید همانطوری که در بالا گفته شد نسبت به تصحیح صورت وضعیت‌های قبلی اقدام نمایید. در هرصورت یا باید صورت وضعیت فعلی یا صورت وضعیت های قبلی تصحیح شود.
      اگر در دوره قبل نیز مبلغی از شما به عنوان تعدیل کسر شده است با واقعی کردن کارکرد و اعمال ضریب تعدیل مربوطه مشکلتان حل خواهد شد. به عبارت دیگر ابتدا باید وضعیت کارکرد تمامی صورت وضعیت قبلی مشخص شده و مجدداً هرکدام تعدیل شود.

      پاسخ
  20. 20

    لیلا

    با سلام ممنون میشم راهنماییم کنید
    – پروژه ای با قرارداد سرجمع دارم که زمان تاخیر تحویل زمین آن ۵ ماه طول کشید(قصور کارفرما)
    به چه صورت میتونم تعدیل این تاخیر رو بگیرم؟

    پاسخ
    1. 20.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با در نظر گرفتن مدت زمان تاخیر به احتمال زیاد قرارداد شما با بخشنامه قبلی سرجمع بسته شده است.
      تاخیر در تحویل زمین به وضوح در تبصره یک بنده ۳ بخشنامه قبلی (۶۴۰۵-۱۰۰) آمده است.
      تبصره ۱: در صورتيكه كارفرما در تامين زمين (محل اجراي كار) ، تهيه كامل نقشه‌های اجرايی و پيش بينی اعتبار لازم برای پروژه (طبق برنامه زمانی اجرای كار) در قانون بودجه سنواتی قصور داشته باشد، علاوه بر تخلف دستگاه اجرائی، درخواست تجديد نظر در نرخ پيمان‌ها بر اساس مفاد بند(ج) ماده واحده راجع به اصلاح تبصره ٨٠ قانون بودجه سال ١٣٥٦ كل كشور مصوبه شماره ٢٢٣٢ د مورخ ۲۳/۱۱/۱۳۵۸ شورای عالي انقلاب جمهوری اسلامي ايران، قابل طرح در شورای عالی فنی نخواهد بود.
      بخشنامه سرجمع قبلی تعدیل ندارد. در بخشنامه جدید نیز برای تاخیر در تحویل زمین تعدیلی در نظر گرفته نشده است.
      هرگاه كارفرما نتواند كارگاه را به ترتیبی تحویل دهد كه پیمانكار بتواند كار را طبق برنامه زمانی تفصیلی انجام دهد، و مدت تاخیر در تحویل كارگاه بیش از یك ماه شود، كارفرما هزینه های اضافی ایجاد شده برای پیمانكار از بابت تاخیر در تحویل کارگاه را، طبق رابطه‌ای که در بند ج ماده ۲۸ شرایط عمومی پیمان آمده است، پرداخت می‌كند، مشروط بر اینكه با تائید مهندس مشاور، پیمانكار در محل های تحویل شده تاخیر غیر مجاز نداشته باشد.

      اگر در مدت تاخیر از ۳۰ درصد مدت پیمان یا ۶ ماه، هر كدام كه كمتر است بیشتر شود، حقوقی به پیمانكار تعلق می گیرد، بدین ترتیب كه اگر مبلغ كارهای پیش بینی شده در محل های تحویل نشده تا ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان باشد، پیمانكار می تواند با اطلاع قبلی ۱۵ روزه آن قسمت از كار را از تعهدات خود حذف كند ولی اگر این مبلغ بیشتر از ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان باشد، در صورت اعلام خاتمه پیمان از سوی پیمانكار، پیمان خاتمه و طبق ماده ۴۸ عمل می شود . هرگاه پیمانكار در محلهایی كه در تحویل آنها بیش از مدت پیشگفته تاخیر شده است، كار اجرایی را شروع نماید، حق حذف تعهدات در آن قسمت از كار را از خود سلب می نماید .
      تبصره : اگر كارفرما نتواند هیچ قسمت از كارگاه را به پیمانكار تحویل دهد، برای تاخیر بیش از یك ماه تا ۳۰ درصد تا مدت پیمان یا ۶ ماه، هر كدام كه كمتر است، نسبت به تاریخ مبادله پیمان، ماهانه معادل مبلغ۲/۵ درصد متوسط كاركرد فرضی ماهانه را به پیمانكار پرداخت می‌كند. اگر پیمانكار پس از انقضای ۳۰ درصد مدت پیمان یا ۶ ماه، هر كدام كه كمتر است، مایل به ادامه یا اجرای كار نباشد، با اعلام او، قرارداد طبق ماده ۴۸ خاتمه می‌یابد و پیمانكار و هیچ گونه دعاوی دیگری نمی‌تواند مطرح نماید .
      خسارت تاخیر در تحویل تمام یا قسمتی از كارگاه، برای مدت مازاد بر یك ماه، حداكثر تا ۳۰ درصد مدت پیمان یا ۶ ماه، هر كدام كه متر است، قابل پرداخت است.
      در مواردی كه به استناد اين ماده، قسمتي از تعهدات پيمانكار حذف شود، تضمين انجام تعهدات پيمانكار نيز به تناسب كاهش داده می‌شود .

      پاسخ
  21. 21

    فرخی

    با سلام ، در صورتی که بابت عدم رفع نواقص که در صورتجلسه تحویل موقت آمده و پیمانکار نسبت به رفع آنها اقدام نکرده ، و کارفرما در انتهای صورت وضعیت قطعی مبلغی را بابت این موضوع کسر نموده است ، حال آیا این مبلغ در محاسبات تعدیل موثر است و با اعمال یک رقم اعشاری در همه فصلها باید تاثیر این مبلغ را دید و یا اصلا این موضوع تاثیری در محاسبات تعدیل ندارد . با سپاس

    پاسخ
    1. 21.1

      مدیر آموزش

      سلام
      مبلغی که توسط کارفرما در صورت وضعیت قطعی کسر شده است، ربطی به کارکرد صورت وضعیت ها ندارد. به عبارت دیگر رفع نکردن نواقص بر روی مقادیر ثبت شده در صورتجلسات و همچنین مبالغ صورت وضعیت ها تاثیر ندارد، کارفرما صرفاً میتواند برای این منظور صورتجلسه دیگری تنطیم نموده و مبلغی را به حساب بدهکاری پیمانکار اعمال نماید. تعدیل از روی کارکرد صورت وضعیت ها نوشته می‌شود. طبیعی است که کسورات پرداخت ها تاثیری در تعدیل نخواهد داشت.

      پاسخ
  22. 22

    فرخی

    با سپاس از راهنمایی شما ، در خصوص جرایم عملیات خاکی با ماشین ، بتن درجا ، زیر اساس که به ترتیب از فصول ۳ ، ۱۲ ، ۱۴ برگه مالی صورت وضعیت قطعی کسر شده ( فهرست راه و باند می باشد ) تاثیر در تعدیل قطعی دارند یا خیر ؟

    پاسخ
    1. 22.1

      مدیر آموزش

      سلام
      همانطوری که گفته شد، ملاک عمل در تعدیل کارکرد صورت وضعیت است. اگر به جداول بخشنامه تعدیل مراجعه نمایید ملاحظه خواهید کرد که مبلغ تایید شده صورت وضعیت در هر فصل، در این جداول وارد می‌شود. اگر این جرایم در صورت وضعیت و در کارکرد فصول اعمال شود، بدیهی است که در تعدیل تاثیر گذار خواهد بود ولی اگر این جرایم به عنوان کسر پرداخت (مانند بیمه و مالیات) در مبلغ کل تایید شده اعمال شود تاثیری در تعدیل نخواهد داشت.

      پاسخ
  23. 23

    حسین نظری

    با عرض سلام، می خواستم ببینم امکانش هست تو پروژه ای که مصالح توسط پیمانکار اصلی تامین می گردد و نیروی انسانی و ماشین آلات با پیمانکار دست دوم می باشدمحاسبه تعدیل را تفکیک کرد به صورتی که درصد نیروی انسانی و ماشین آلات از مصالح جداگانه محاسبه شود

    پاسخ
    1. 23.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بله امکان تفکیک نیروی انسانی، ماشین الات، مصالح و حمل( که اختصاراً عوامل نامیده می‌شود) برای هر فعالیتی وجود دارد. کافیست ردیف های فهرست بها را آنالیز کنید. در آنالیز هر ردیف به تفکیک، سهم عوامل مشخص خواهد شد. ادامه کار آسان است، با آنالیز درصد مشارکت هر عامل در فعالیتها بدست خواهد آمد. پس از تعدیل می‌توانید به نسبت درصدهای نیروی انسانی و ماشین آلات، که از آنالیز بدست آورده اید، سهم خود را دریافت نمایید.

      اگر پروژه فهرست بهایی نیست،(قرارداد سرجمع جدید که تعدیل هم دارد) فعالیت هارا در قالب فهرست بها در بیاورید یا اینکه از برآورد اولیه که حتما براساس فهرست بها است، استفاده نمایید، آنالیز کنید، ادامه کار به همان صورتی است که در بالا گفته شد.

      پاسخ
  24. 24

    رضا

    سلام ببخشید در قرارداد ما در کنار ایتمهای ستاره دار (مقطوع ) ذکر شده ایا به این فصل تعدیل تعلق می گیرد با تشکر

    پاسخ
    1. 24.1

      مدیر آموزش

      سلام
      به احتمال زیاد کلمه مقطوع نوشته شده در کنار آیتم های ستاره دار اشاره به واحد این آیتم ها دارد. اینکه قراردادی مشمول تعدیل می‌شود یا نه به صراحت در متن قرارداد آورده می‌شود. امکان ندارد کل قرارداد دارای تعدیل باشد و فقط چند آیتم از آن مشمول تعدیل نشود.

      پاسخ
  25. 25

    اسماعيلي

    سلام . بنده به تازگي قراردادي رو با يكي از شركتهاي دولتي امضا كردم كه تاريخ ۹۶/۰۴/۰۲ به عنوان تاريخ پيشنهاد قيمت و تاريخ عقد قرارداد۹۶/۰۹/۲۱ است .نكته مهم اينه كه در داخل صفحه پيمان نامه و در قسمتي كه محل امضائ نمايندگان كارفرما ست شاخص مبناي تعديل سه ماهه اول سال ۹۵ اعلام شده . در ضمن اين پيمان قبلا برنده ديگري داشت كه به دليل جعل اسناد پيمان از اين شركت پس گرفته شد و تجديد مناقصه گرديد . سوالم اينه كه آيا ميتونم به اون بند از قرارداد كه شاخص مبنا رو سه ماهه اول سال ۹۵ قيد كرده ، اتكا كنم

    پاسخ
  26. 26

    احمد مشاک

    با سلام
    به قرارداد یک ماهه طبق فهرست بها تعدیل تعلق میگیرد؟

    پاسخ
    1. 26.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با توجه به اینکه شاخص مبنای پیمان که همان شاخص سه ماهه قبل از پیشنهاد قیمت است، حداقل یک سه ماهه قبل از اجرای عملیات است. بعلی در صورتی که در قرارداد با تعدیل بسته شود، کارهای انجام شده تعدیل خواهند شد.

      پاسخ
  27. 27

    علی سهرابیان

    سلام.ممنونم از وبسایت عالی شما.در حال رسیدگی اسناد ترک تشریفات برای یک قرارداد ۱۲میلیارد تومانی فهرست بهایی هستم.مشاور شاخص مبنای پیمان را یک دوره سه ماهه قبل از روز انعقاد قرارداد ذکر کرده است.آیا این اشتباه است؟( در توضیح شما در ترک تشریفات شاخص مبنا یک دوره سه ماهه قبل از پیشنهاد کتبی قیمت پیمانکار است)

    پاسخ
    1. 27.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق بند ۱-۸-۲ دستورالعمل نحوه تعدیل آحاد بهای پیمان‌ها ( پیوست بخشنامه شماره ۱۰۱/۱۷۳۰۷۳ مورخ ۱۳۸۲/۰۹/۱۵ )، برای ترک مناقصه، دوره شاخص مبنا، یک دوره قبل از دوره سه ماهه ای است که پیشنهاد نهایی پیمانکار تسلیم کارفرما می‌شود. احتمالاً مشاور شما روز انعقاد قرارداد را با روز تسلیم پیشنهاد نهایی یکی در نظر گرفته است، که در این صورت مغایرتی وجود نخواهد داشت.

      پاسخ
  28. 28

    حسنی

    با سلام
    آیا به قراردادهای فهرست بهایی که در خصوص تعدیل صحبتی نشده باشد(تعلق گرفتن یا نگرفتن)،تعدیل تعلق می گیرد؟شاخص سه ماهه مبنای پیمان به چه صورت در نطر گرفته شود؟

    پاسخ
    1. 28.1

      مدیر آموزش

      سلام
      خیر برای اینکه قراردادی مشمول تعدیل شود، باید صراحتاً در متن قرارداد به این نکته اشاره شود و شاخص مبنای پیمان نیز باید در قرارداد ذکر شود.

      پاسخ
  29. 29

    پدرام

    در بررسی صورت وضعیت قطعی پیمانکاری مشخص می گردد که برخی آیتم ها نباید پرداخت می شده است ولی در صورت وضعیت های پیشین پرداخت شده است، برای محاسبه تعدیل این پرداخت های اشتباه آیا باید کلیه تعدیل های موقت را از ابتدا تصحیح نمود یا اصلاح در تعدیل قطعی را مد نظر قرار داد؟

    پاسخ
  30. 30

    میلاد

    سلام و خسته نباشید برای قرارداد آیتمی که دو سال کار شده و به صورت تهاتر قرارداد بسته شده آیا تعدیل میخوره و صورت وضعیت نوشته نشده تا دو سال و اخر کار صورت نوشت شده اولین و اخرین صورت وضعیت ،ایا میشود تعدیل گرفت. با تشکر

    پاسخ
    1. 30.1

      مدیر آموزش

      سلام
      تنها در صورتی می‌توان تعدیل گرفت که به صراحت در متن قرارداد ذکر شده باشد.

      پاسخ
  31. 31

    فرزاد

    با سلام و تشکر از شما
    بنده یه قرارداد زیر بنایی دارم که مطابق قرارداد مشمول تعدیل است و در جدول ساختار شکست شماره فصل و درصد از کل و فهرست مشخص شده است تمامی ردیف های ساختار شکست دارای شماره فصل هستند به جز ردیف کولر های گازی که شماره فصل بصورت ستاره دار تعریف شده است حال در پرداخت تعدیل بنده معتقدم که چون فصل ستاره دار است میبایست مابه التفاوت قیمت روز و رقم قرارداد پرداخت گردد و نظر کارفرما این است که از شاخص رشته استفاده کند که البته جوابگوی افزایش قیمت نیست.

    پاسخ
  32. 32

    فرزاد

    خواهشمند است در این خصوص این جانب را ارشاد فرمایید
    با سپاس فراوان

    پاسخ
    1. 32.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در تعدیل آیتم های ستاره دار همواره دو موضوع محل مناقشه است. قیمت مصوبِ مندرج در اسناد مناقصه و شاخص تعدیل. اگر آیتم ستاره دار در یک فصل موجود از فهرست بها تعریف شده باشد که تکلیف نحوه تعدیل آن مشخص خواهد بود. ولی در این مورد خاص، از نظر شاخص تعدیل حق با کارفرمای شماست. زیرا که فصل تعریف شده برای پروژه شما، از طرف سازمان شناسایی نشده و بالطبع شاخصی برای آن اعلام نمی‌شود. در این مورد و مواردی مشابه به این که برای فصلی از فهرست بها شاخصی اعلام نمی‌شود، باید از شاخص رشته‌ای استفاده کرد.
      نکته اصلی در تعدیل شما قیمت مصوب است. ضریب تعدیل باید به چه قیمتی ضرب شود؟ در مورد قیمت مصوب، معمولاً برای آیتم های ستاره داری که در حین مناقصه در اسناد تعریف شده‌ هستند، توسط مشاور کارفرما آنالیزی انجام شده و قیمت آن از آنالیز بدست می‌آید. همانطوری که مستحضرید چهار عامل دخیل در آنالیز بها (مصالح، نیروی انسانی، ماشین آلات و حمل) باید دارای مقدار و بهای واحدباشند، تا آنالیز واقعی باشد، تمامی مراحل آنالیز بها باید طبق بخشنامه شماره ۳۴۰۰۱ مورخه ۹۵/۰۲/۰۷ (دستورالعمل نحوه تهیه و تصویب ردیف های ستاره دار) صورت پذیرد. در اینصورت قیمت‌های اعمالی در آنالیز کاملا روشن است و شاخص تعدیل هم که رشته ای خواهد بود. اگر این شیوه تعدیل، جوابگوی مبلغ پرداختی شما با قیمت روز نیست، تنها محل اعتراض، بهای واحد مصوب و نحوه تصویب آن خواهد بود.

      پاسخ
  33. 33

    فرزاد

    سلام و سپاس از توجه شما
    پروژه به صورت زیر بنایی است و ردیف کولر های گازی درصدی از کل کار هست نه آیتم بصورت آیتم های فهرست بها در تعریف تعدیل در قرارداد کارفرما اعلام کرده که شماره فصل ردیف ها از ابتدا مشخص شده است و بر اساس شماره فصل و فرمول تعدیل محاسبه میگردد ولی در ردیف مذکور شماره فصل را ستاره دار معرفی کرده است.
    در این مورد آیا بخش نامه ای از سوی سازمان مدیریت وجود داره که صراحت داشته باشه در استفاده از شاخص رشته ای؟
    شایان ذکر است خود ردیف کولرهای گازی در فهرست بها دارای فصل است.

    پاسخ
    1. 33.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با ابلاغ بخشنامه جدید متر مربع و گنجاندن تعدیل در آن، تعدیل پیمانهای متر مربع و فهرست بهایی هیچ تفاوتی باهم نخواهند داشت. به عبارت دیگر با مشخص بودن درصد هر کار در ساختار شکست می‌توان به کارکرد کار مورد نظر دست یافت و با مشخص بودن فصل و رشته کار مورد نظر در همان ساختار شکست، به شاخص‌های مبنا و کارکرد. در تعدیل هم این دو مشخصه برای انجام تعدیل کافی است. بنابر این آیتمی بودن یا درصدی بودن، تاثیری در تعدیل نداشته و به همین دلیل هم برای تعدیل در بخشنامه جدید مترمربع، به همان بخشنامه‌ای که در پیمانهای فهرست بهایی از آن استفاده می‌شود، اشاره شده است. لذا اگر در توضیحات به آیتم و فصل و فهرست بها اشاره می‌شود صرفاً از دید بخشنامه تعدیل بوده و این توضیحات با ماهیت قرارداد شما که متر مربع است مغایرتی نخواهد داشت.
      بندی که کارفرمای شما برای تعدیل در نظر گرفته است (ماده ۹) متن اصلی پیمان متر مربع جدید است و در این مورد حق اضافه یا کم کردن توضیح خاصی از طرف کارفرما وجود نخواهد داشت. این بند به صراحت اشاره می‌کند که از فصل و رشته مندرج در ساختار شکست استفاده نمایید. اضافه کردن توضیح یا متنی که با متن اصلی بخشنامه جدید متر مربع مغایرتی داشته و تاییده سازمان را نگرفته باشد، تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است. طبق بند ۲-۱-۶ بخشنامه تعدیل اگر کارفرمایی قصد ایجاد تغییراتی در نحوه تعدیل و استفاده از شاخص ها داشته باشد، باید در ابندای امر و قبل از برگزاری مناقصه تاییده سازمان را گرفته باشد.
      در مورد موضوع اصلی شما، کولر گازی! اگر آیتمی در یکی از فهرست های منضم به پیمان موجود باشد هیچ کارفرمایی و به هیچ وجه نمی‌تواند آنرا ستاره دار کند. چه در داخل یک فصل و چه در یک فصل جدید. ولی اگر توضیحات ابتدای فصل مشخصات کار را منعکس نکند، می‌توان صرفاً در همان فصل توضیحاتی اضافه کرد و در همان فصل آیتم ستاره دار تعریف کرد. این توضیحات را می‌توانید در بند ۲-۱ دستورالعمل کاربرد فهرست بها جستجو نمایید. با اینکه کولر گازی در فصل ۲۳ فهرست بهای تاسیسات مکانیکی ۹۶ موجود است در پروژه شما فصل جدید برای آن ایجاد شده است. این عمل مغایر با نحوه تعریف آیتم ستاره دار است. از طرفی هر پیمان متر مربعی باید داری یک یا چند فهرست منظم باشد که به صورت فیزیکی در اسناد پیمان گنجانده می‌شوند. به این اسناد مراجعه نمایید، اگر موردی مغایر با نحوه تعریف آیتم ستاره دار مشاهده کردید، تخلف کارفرما را پیگیری نمایید.

      پاسخ
  34. 34

    فرزاد

    سلام
    خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتید

    پاسخ
  35. 35

    امین خواجوی

    سلام ضریب تعدیل سال ۹۷ که شاخص های تعدیل نیومدنه چطور لحاظ کنیم؟مچکرم

    پاسخ
    1. 35.1

      مدیر آموزش

      سلام

      همانطوری که در متن اشاره شده است، تا اعلام شاخص‌های قطعی دوره انجام کار، تعدیل صورت وضعیت‌ها با استفاده از آخرین شاخص‌های ابلاغ شده مربوط (موقت یا قطعی)، محاسبه و به صورت علی‌الحساب پرداخت می شود. با اعلام شاخص‌های قطعیِ دوره انجام کار، تعدیل طبق این دستور العمل محاسبه و مبالغ آن به صورت قطعی به حساب پیمانکار منظور می‌شود.

      پاسخ
  36. 36

    امین خواجوی

    باسلام میشه در مورد ساختار شکست توضیح بدید؟مچکرم

    پاسخ
    1. 36.1

      مدیر آموزش

      سلام
      یک طرح عمرانی از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است. به طوری که طرح می‌تواند شامل چندین پروژه، هر پروژه شامل چندین قرارداد و هر قرارداد شامل بخش‌های کاری متعددی باشد. ساختار شکست کار ، ‌کاربران را قادر می‌سازد که به احجام کار از کوچکترین بخش‌های کار اجرایی تا سطح کلان پروژه دست یابند. به عنوان مثال با استفاده از این ساختار، حجم بتن ۲۵۰ در یک ستون در طبقه همکف تا مقدار کل آن در یک طرح عمرانی و در نتیجه مبالغ مالی آن قابل دست یابی است. برای مطالعه بیشتر به نوشته ساختار شکست کار در قراردادهای عمرانی مراجعه نمایید.

      پاسخ
  37. 37

    soli

    باسلام.آیا به تعدیل مثل صورت وضعیت های موقت تاخیر در پرداخت تعلق میگیرد؟

    پاسخ
    1. 37.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق بند “ب” ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان، در پیمانهایی که مشمول تعدیل آحاد بها هستند، پس از تایید هر صورت وضعیت موقت از سوی کارفرما، پیمانکار صورت وضعیت تعدیل آحاد بهای صورت وضعیت را براساس آخرین شاخص‌های اعلام شده محاسبه نماید و به منظور بررسی و پرداخت به نحوی که در بند “الف ” ماده ۳۷ تعیین شده است برای مهندس مشاور ارسال می‌کند. اگر به هر دلیل و غیر از قصور پیمانکار، تعدیل کارکردهای هر نیمه از سال (سه ماهه او و دوم و یا سوم و چهارم) با رعایت ضوابط اشاره شده در این بند، پس از سپری شدن سه ماه از نیمه سال، با شاخص های قطعی پرداخت نشود، مشمول بند ” الف- ۹ ” ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان خواهد بود.
      بخشنامه های ابلاغی فقط برای محاسبه تاخیر در پرداخت صورت وضعیت‌های موقت و پیش پرداخت ها قابل اعمال است و برای تاخیر در پرداخت صورت وضعیت تعدیل بخشنامه ای ابلاغ نشده است.

      پاسخ
  38. 38

    سعيد

    با سلام و عرض خسته نباشيد
    در حال حاضر روي مناقصه اي در حال كار هستم كه در سه ماهه سوم سال ۹۷ برگزار شده است.
    مناقصه گذار برآورد را براساس فهرست بهاي سال ۹۳ انجام داده و اعلام نموده كه ضريب پيشنهادي پيمانكار بر آن اساس اعلام گردد. لازم به ذكر است قرارداد تعديل داشته و شاخص مبناي تعديل نيز سه ماهه دوم سال ۹۳ مي باشد.
    بنده پس از استعلام قيمت هاي روز و به منظور تهيه پيشنهاد در مناقصه از نرم افزار تدكار استفاده نموده ام.
    پس از اخذ قيمت هاي روز با استفاده از آپشن تعديل نرم افزار ضريب كاهشي را روي قيمت پيشنهادي خود اعمال كرده ام. (با توجه به اينكه هنوز شاخص هاي قطعي سه ماهه اول ودوم سال ۹۷ اعلام نشده است ضريب تعديل را با استفاده از سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۶ به عنوان علي الحساب استفاده كرده ام)
    پس از ضريب كاهشي فوق، با استفاده از شاخص هاي موقت سه ماهه دوم سال ۹۷ قيمت خود را مجدداً به صورت كاهشي تعديل نموده ام. به اين صورت كه مبالغ پيشنهادي را تقسيم بر شاخص كرده ام.
    آيا روش استفاده شده توسط بنده صحيح است يا خير؟

    با سپاس

    پاسخ
    1. 38.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر فهرست بهای منظم به اسناد به روز نباشد (در این مورد مناقصه در سال ۹۷ برگزار می‌شود و فهرست بهای مورد استفاده مربوط به سال ۹۳ است) و پروژه دارای تعدیل باشد. برای محاسبه ضریب پیشنهادی پیمانکار، روال کار بدین صورت است که قیمتهای روزِ تمام شده برای تهیه مصالح و اجرای عملیات از منابع مختلف جمع آوری شده و قیمت تمام شدهِ به روزِ کل پروژه استخراج می‌شود. سپس بهای تمام شده کل پروژه بر اساس فهرست بها (که در اسناد به عنوان برآورد اولیه گفته می‌شود) نیز از اسناد استخراج می‌شود. در ادامه تعدیل فرضی کل پروژه با توجه به آخرین شاخص اعلام شده (در این جا شاخص های موقت سه ماهه دوم ۹۷) و بدون ضریب پیشنهادی محاسبه شده و با برآورد اولیه مقایسه می‌شود.
      به عبارت دیگر ابتدا کل هزینه های پروژه (با در نظر گرفتن کسورات و سود پیمانکاری) در تاریخ جاری برآورد می‌شود و سپس کل درآمد اجرای پروژه (ناشی از برآورد اولیه بعلاوه تعدیل) در همان تاریخ جاری محاسبه می‌شود. از مقایسه این دو مبلغ، ضریب پیشنهادی اولیه بدست خواهد آمد.
      توجه داشته باشید که ضریب پیشنهادی پیمانکار در مبلغ کل دریافتی براساس فهرست بها (در اینجا سال ۹۳) تاثیر دارد و به طبع آن بر مبلغ کل تعدیل دریافتی نیز تاثیرگذار خواهد بود. یعنی وقتی ضریب پیشنهادی را بدست آوردید تعدیل قبلی (در نتیجه کل مبلغ دریافتی) تغییر خواهد کرد. و نتیجه تغییر در کل میلغ دریافتی تغییر ضریب پیشنهادی خواهد بود.
      با توجه به گفته های بالا ضریب پیشنهادی اولیه خام بوده و برای قابل استفاده بودن آن نیاز به حل یک مساله ریاضی خواهد بود. این مساله ریاضی پیدا کردن ضریب پیشنهادی با دقت بالا است. این کار به هر یک از روشهای همگرایی (مثلاً روش نصف کردن) که بتوانید، قابل انجام خواهد بود. ضریبی پیشنهادی پیمانکار که در مرحله قبل بدست آورده اید جواب اولیه مساله ریاضی تان خواهد بود. روش حل به این صورت خواهد بود که با یکی از روش‌های همگرایی، جواب جدیدی برای ضریب پیشنهادی پیدا می‌کنید و این ضریب را در نرم افزارتان (در این جا تدکار) وارد کرده و بر این اساس مبلغ کل جدید (بر اساس فهرست بها) و تعدیل جدید مربوطه را بدست آورده و با هزینه اجرای پروژه مقایسه می‌کنید که نتیجه آن بدست آوردن ضریب پیشنهادی جدید است. ادامه کار بسیار ساده است، در نرم افزارتان، ضریب پیشنهادی جدید را جایگزین ضریب پیشنهادی قبلی می‌نمایید و این چرخه را تا جایی که دقت ضریب پیشنهادی قابل قبول باشد ادامه می‌دهید. معیار قابل قبول بودن ضریب پیشنهادی، با مقایسه دریافتی کل و هزینه کل قابل بررسی است، این دو مقدار باید برابر هم باشند (برابری تا تقریب یک میلیون ریال بسیار مناسب است). در اکثر موارد تقریبا بعد از ۶ یا ۷ مرحله انجام این چرخه، دقت ضریب پیشنهادی قابل قبول خواهد بود.

      پاسخ
  39. 39

    شیخ احمدی

    آیا فیدیک دستورالعملی در خصوص تعدیل داره؟
    آیا روش و دستورالعملی در خصوص تعدیل غیر از موارد برنامه و بودجه دارید؟

    پاسخ
    1. 39.1

      مدیر آموزش

      سلام
      خیر در فیدیک اشاره ای به تعدیل نشده است.
      به غیر از دستورالعمل های منتشر شده از طرف سازمان برنامه و بودجه، منبع دیگری در دسترس عمران سافت نیست.

      پاسخ
  40. 40

    شهابی

    سلام وعرض ادب
    ضرایب ۰/۹۵، ۰/۹۷۵ ،۱ به چه شکلی در تعدیل وارد میشن یعنی اینکه برای تمامی صورت وضعیتها(موقت وقطعی)ضرایب کمتراز یک وارد میشن یا فقط برای موقت -متشکرم

    پاسخ
    1. 40.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضرایب مذکور مشخصاً در ارتباط با مدت زمان اجرای پروژه هستند و ارتباطی با قطعی یا موقت بودن صورت وضعیت‌ها ندارند ولی اگر صورت وضعیت تعدیل را قبل از اتمام پروژه تهیه می‌نمایید، باید از ضریب ۰/۹۵ استفاده نمایید. پس از اتمام پروژه و تحویل قطعی، ضریب مورد نظر را می‌تواند به صورت زیر تغییر دهید.
      ۱- در پیمان هایی که در مدت اولیه (مدت درج شده در موافقتنامه)، به اتمام رسیده و تحویل موقت شوند، عدد ۰/۹۵ در رابطه (ضریب تعدیل) به عدد یک تبدیل می‌شود.
      ۲- در پیمان هایی که تا مدت پیمان (مدت اولیه بعلاوه تاخیرهای مجاز) به اتمام رسیده و تحویل موقت شوند، عدد ۰/۹۵ در رابطه (ضریب تعدیل) به عدد ۰/۹۷۵ تبدیل می‌شود.

      مبلغ مابه التفاوت ناشی از تبدیل عدد ۰۹۵ به یک، یا ۰/۹۷۵ در مورد پیمان‌های مشمول، حسب مورد همزمان با صورت وضعیت قطعی به پیمانکار پرداخت می‌شود.

      پاسخ
      1. 40.1.1

        شهابی

        عذرخواهی بابت سوال مجدد
        با این توضیح شما یعنی اگر پروژه ای درحال انجام هست برای تمامی صورت وضعیتهای موقت ضریب۰/۹۵ اعمال وبعداز تحویل موقت بسته به زمان اتمام کار (مدت اولیه تاخیرات مجاز یا غیر مجاز) ضریب برا قطعی تغییر میکند
        حال سوالی که برامن پیش آمده اینکه بعد از اینکه کاری به پایان رسیده وتحویل موقت یا قطعی شده جهت محاسبه تعدیل آیا ضرایب برای همه صورت وضعیتها چه موقت وچه قطعی ۱ یا درصورت تاخیرات ۰/۹۷۵ میشود لطفا توضیح بیشتری راجع به مسایل بفرمایید ممنونم

        پاسخ
        1. 40.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          در ابتدا تمامی صورت وضعیت های تعدیل با ضریب ۰/۹۵ نوشته می‌شود. ۰/۹۵ به ضریب تعدیل ضرب شده و در صورت وضعیت های تعدیل اعمال می‌شود. این ضریب فقط در تعدیل استفاده می‌شود و ربطی به کارکردِ صورت وضعیت موقت و قطعی ندارد. توجه نمایید که در ادبیات فنی مربوط به این موضوع، هم صورت وضعیتِ کارکرد وجود دارد و هم صورت وضعیتِ تعدیل. این دو، مفهوم جداگانه‌ای هستند. تعدیلِ صورت وضعیت با صورت وضعیتِ تعدیل تفاوت دارد. به عبارت دیگر کلمه تعدیل مختصر شده‌ی صورت وضعیتِ تعدیل است. پس از اتمام کار بسته به اینکه پیمان دارای تاخیر بوده یا نه و این تاخیر مجاز بوده یا غیر مجاز، یکی از ضرایب ۰/۹۵ – ۰/۹۷۵ یا ۱/۰۰ انتخاب شده و در تمامی صورت وضعیت های تعدیل استفاده می‌شود. اینکه شما تمامی صورت وضعیت های کارکردِ یک پروژه را در قالب یک صورت وضعیت تعدیل نمایید یا هر یک از صورت وضعیت های موقت و قطعی را در صورت وضعیت های تعدیلِ جداگانه‌ای بیاورید تاثیری در مبلغ کل تعدیل نخواهد داشت.

          مبالغ و مقادیرِ کارکردِ نوشته شده در صورت وضعیت های موقت و قطعی، حاصل از عملکرد و کارکرد واقعی پیمانکار است که توسط کارفرما یا مشاورش تایید شده است. تحت هیچ شرایطی و برای هیچ منظوری (من جمله تهیه صورت وضعیت تعدیل) نباید در ضریبی کاهنده یا افزاینده ضرب شوند. اگر احیاناً در مقادیر یا مبالغ اشتباهی رخ داده باشد اعمال ضریب راهکار مناسبی نیست مقادیر یا مبالغ نادرست باید تصحیح شوند.

          پاسخ
          1. 40.1.1.1.1

            شهابی

            بسیارممنون ومتشکرم بابت اینکه اینهمه وقت میذارید وجواب سوالات را با توضیحات کامل پاسخ میدید …………………………………………..خدا قوت

  41. 41

    محمد

    با سلام و احترام
    ۱٫ جهت محاسبات تعدیل در تاخیرات غیر مجاز شاخص دوره از چه تاریخ تا چه تاریخی بایست میانگین گرفته شود؟
    ۲٫ آیا محاسبات تاخیرات غیر مجاز بایست با شاخص های میانگین و فرمول محاسبه در بخشنامه ۹۵/۹۰۸۶۶۲ انجام شود یا با فرمول بخشنامه ۱۰۱/۱۷۳۰۷۳ مورخ ۱۵/۹/۸۲؟
    ۳٫ نرخ تورم فرضی t در تاخیرات غیر مجاز گفته شده بایست افزایش یابد، در این حالت با وجود تمدید پیمان به دلیل دو یا سه ماه تاخیر مقدار t عدد بزرگی شده و به منفی شدن فرمول بخشنامه ۹۵/۹۰۸۶۶۲ منجر می شود. آیا همانطور که برای شاخص گفته شده میانگین گرفته شود برای نرخ تورمی t نیز بیانی وجود دارد؟
    با تشکر فراوان

    پاسخ
    1. 41.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ۱- برای تعدیل صورت وضعیت های دوره تاخیرات غیر مجاز از میانگین شاخص های مدت اولیه پروژه بعلاوه تاخیرات مجاز استفاده می‌شود. فرض کنید مدت زمان اولیه اجرای پروژه ای در قرارداد ۱۴ ماه ذکر شده است و با توجه به مستندات یک ماه هم تاخیرات مجاز برای پروژه در نظر گرفته شده است. اگر تاریخ شروع پروژه مثلا ۱۵ تیر ۹۶ باشد، مدت زمان پروژه از ۱۵ تیر ۹۶ تا ۱۵ مهر ۹۷ است. لذا میانگین شاخص های سه ماهه دوم، سوم و چهارم ۹۶ و سه ماهه اول، دوم و سوم ۹۷ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
      ۲- محاسبات مربوط به مدت زمان تاخیرات غیر مجاز که با مستندات پروژه انجام می‌شود ولی تعدیل مربوط به کارکردهای صورت وضعیت هایی که در تاخیرات غیر مجاز انجام شده‌اند با آخرین بخشنامه ابلاغی صورت می‌گیرد. برای تعدیل پیمانهای دارای تعدیل، از بخشنامه تعدیل آحاد بهاي پيمان‌ها به شماره ۱۷۳۰۷۳-۱۰۱ و برای جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز (که نوعی تعدیل برای پیمانهای فاقد تعدیل است) با توجه به مندرجات قراداد و تاریخ های مورد اشاره در آن، از یکی از بخشنامه های ۹۰۸۶۶۲-۹۵ یا ۳۷۶۰۴۹-۹۷ استفاده خواهد شد.
      طبق بند ۴ روش ب در بخشنامه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز (شماره ۹۰۸۶۶۲-۹۵ یا ۳۷۶۰۴۹-۹۷) شاخص های مورد استفاده در طول مدت زمان تاخیرات غیر مجاز به روشی که در بخشنامه شماره ۱۷۳۰۷۳-۱۰۱ گفته شده عمل میشود. یعنی میانگین شاخص ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی برای محاسبه مقدار ضریب جبرانی، حسب مورد از بخشنامه شماره ۹۰۸۶۶۲-۹۵ یا ۳۷۶۰۴۹-۹۷ استفاده می‌شود.
      ۳- طبق بند ۵ بخش ب، در صورتي كه ضريب جبراني محاسبه شده بر اساس ضوابط ياد شده در هر دوره منفي گردد، ضريب جبراني برابر صفر منظور مي شود.
      برای استفاده از t در تاخیرات غیر مجاز مطلبی ذکر نشده است.

      پاسخ
  42. 42

    دارک

    سلام
    خیلی ممنون بابت پاسخگویی عالی و سایت خوبتان
    تاریخ شروع پیمانی ۵ آذر ۹۵ است. مدت قرارداد ۶ ماه و تحویل موقت پروژه در تاریخ ۵ شهریور ۹۶ است. ۶۰ روز از تاخیرات مجاز و بقیه غیر مجاز است.
    صورت وضعیت موقت شماره ۱ در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۵
    صورت وضعیت موقت ماقبل آخر در تاریخ ۵ شهریور ۹۶
    برای محاسبه ضریب تعدیل در هر صورت وضعیت از کدام ضرایب ۰٫۹۵ یا ۰٫۹۷۵ یا ۱ استفاده میشود؟
    آیا ضرایب در کل صورت وضعیت ها یکسان است یا فقط در دوره های کارکرد در زمان تاخیر عوض می شود؟
    لطفا استفاده از این ضرایب برای من روشن کنید. خیلی مشکل دارم
    ممنونم

    پاسخ
    1. 42.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر پروژه‌ای دچار تاخیر غیر مجاز شود ضریب تعدیل ۰/۹۵ در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر فقط کافی است تاخیر غیر مجاز وجود داشته باشد، دیگرِ تاریخ ها و زمانِ ارائه صورت وضعیت ها بررسی نشده و ضریبِ ۰/۹۵ در کل صورت وضعیت ها استفاده خواهد شد. همواره برای تعدیلِ صورت وضعیت ها در یک پروژه یک ضریب وجود خواهد داشت.

      پاسخ
    2. 42.2

      رسول

      با سلام و خسته نباشید
      چنانچه برای پیمانی غیر عمرانی پایان مدت پیمان با احتساب تا خیرات مجاز دوم مرداد ۹۹ باشد و پیمان فوق دارای ۶۰ روز تاخیرات غیرمجاز می باشد آیا برای شاخص میانگین نیاز هست که عدد شاخص مرداد ۹۹ در فرمول میانگین گیری قید شود؟
      سپاس از جوابگویی شم

      پاسخ
      1. 42.2.1

        مدیر آموزش

        سلام
        در هر سه ماهه‌ای که کارکردی انجام شده باشد شاخص میانگین باید با در نظر گرفتن آن سه ماهه محاسبه شود، ولی معمولا با توافق کارفرما می‌توان برای کاهش عملیات محاسباتی از دو روز کارکرد مرداد صرفنظر کرد.

        پاسخ
  43. 43

    شهابی

    ضمن سلام و عرض ادب
    طریقه محاسبه تجهیز کارگاه درپیمانها چه پیمانهای جاری وچه پیمانهایی که خاتمه یافسخ شده اند به چه شکل هست
    یعنی اگر درقراردادی تجهیز براساس ۴ درصد مبلغ اجرای کار باشد حال محاسبه تجهیز ۴درصد مبلغ اجرا بدون ضرایب(بالاسری-منطقه ای و…)یا پس از اعمال ضرایب محاسبه میشود درضمن درصورتیکه پروژه ای فسخ یا خاتمه یافته باشد محاسبه به چه شکلی هست
    متشکرم

    پاسخ
    1. 43.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در این مورد باید دو نکته اصلی مورد توجه قرار گیرد. محاسبه مبلغ کل تجهیز کارگاه و محاسبه مبلغ قابل پرداخت از این مبلغِ کل.

      در اکثر موارد در پیمان ها شرحی برای تجهیز کارگاه وجود دارد. نحوه پرداخت مبلغ تجهیز کارگاه در پیمانهای متر مربع بدین صورت است که اگر تمامی موارد مندرج در شرح تجهیز کارگاه، انجام شود، ۵۰% است مبلغ قابل پرداخت است و مابقی ۵۰% براساس پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود. به عنوان مثال اگر پیشرفت پروژه ای ۸۰ درصد باشد و موارد مندرج در شرح تجهیز کارگاه تا ۹۰ درصد انجام شده باشد، ۸۵%=۸۰%*۱/۲+۹۰%*۱/۲ از تمامی مبلغ تجهیز کارگاه قابل پرداخت خواهد بود.
      در پیمانهای فهرست بهایی، برای پرداخت مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه طبق بند ۴ دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه عمل می‌شود.
      در پیمانهای فهرست بهایی، برای محاسبه مبلغ کل تجهیز و برچیدن کارگاه نیز از دستورالعمل مربوطه که در پیوست فهرست بها آمده است استفاده می‌شود.
      طبق بند ۲ از دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه(پیوست ۴ فهرست بها)، مهندس مشاور یا واحد تهیه کننده برآورد، باید با توجه به شرایط و نیاز هر کار و همچنین روش انتخاب شده براي اجراي آن، اقتصادي ترین روش براي تجهیز کارگاه را تعیین می‌کند. بر مبناي این روش، هزینه هاي مربوط را طبق ردیف هاي پیش بینی شده در فهرستِ تجهیز و برچیدن کارگاه (شرح تجهیز و برچیدن کارگاه)، بر حسب قیمت هاي محل اجرايِ عملیات برآورد می‌شود. در این برآورد هزینه هاي بالاسري هم در نظر گرفته می‌شود. این برآورد مقطوع خواهد بود. مقادیر و مبالغ این برآورد به صورت ریز در برابر ردیف هاي مورد نظر از فهرست بها، درج می‌شود. چنانچه مشخصات ویژه‌اي براي تجهیز و برچیدن کارگاه لازم باشد، در اسناد مناقصه و پیمان، پیش بینی می‌شود. براي ساختمان هایی که احداث می‌شود، ارزش مصالح بازیافتی، از هزینه احداث کسر شده و حاصل، به عنوان برآورد آن ها منظور می‌شود. در مورد ساختمان هاي پیش ساخته، مانند کاروان ها و قطعات پیش ساخته ساختمان ها، مانند قاب هاي فلزي، هزینه حمل و نصب، استهلاك و سرمایه گذاري آن ها، در طول اجراي کار محاسبه شده و جزو برآورد هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، منظور می‌شود. در پیمان هایی که از چند رشته فهرست بهاي واحد استفاده می‌شود، تنها یک فهرست تجهیز و برچیدن کارگاه براي کل کار تهیه می‌شود.

      در مورد ضرایب دو حالت پیش خواهد آمد، اگر تجهیز و برچیدن کارگاه دارای شرح بوده و از ردیف های موجود در پیوست ۴ استفاده شود که تکلیف مشخص است، این ردیف ها با دیگر ردیف های فهرست بها هیچ تفاوتی نخواهند داشت و تمامی ضرایب در این ردیف ها نیز اعمال خواهد شد. ولی اگر تجهیز و برچیدن کارگاه به صورت درصدی (۴ درصد یا ۵ درصد) باشد، با توجه به اینکه درصد مورد نظر به کل هزینه اجرای کار ضرب می‌شود، و چون این کلِ هزینه اجرای کار، ضریب دار است ( به عبارت دیگر ضرایب به این هزینه ها اعمال شده است) می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که ضرایب، به صورت خودکار در این مورد نیز اعمال شده اند و نیازی به ضرب مجدد نیست.

      با توجه به تبصره ماده ۲ از همین دستورالعمل، در پیمان هایی که مشمول خاتمه یا فسخ می‌شوند، ارزش مصالح بازیافتی ساختمان های احداث شده تا زمان خاتمه یا فسخ، با توجه به میزان تجهیز انجام شده و سایر شرایط مربوط، بین کارفرما و پیمانکار توافق می‌شود.

      پاسخ
      1. 43.1.1

        شهابی

        عرض ادب وسلام مجدد
        پیمانکاری داریم که درمتن قرارداد تجهیز کارگاه براساس ۴درصد تنظیم شده ولی پروژه به دلایلی فسخ شده و پیمانکار ادعا میکنه که براساس قرارداد تجهیز کرده و خسارت میخواد .حال با توجه به اینکه پروژه تقریبا پیشرفتی نداشته محاسبه تجهیز به چه شکلی و چه مبلغی شامل کارشون میشه چرا که همیشه براساس پیشرفت کار وصورت وضعیتهایی که تهیه وبررسی میشوند ۴درصد مبلغ ناخالص بدون ضرایب برا تجهیز محاسبه میشود که درست هست یه نه اینم جواب بدید ممنون میشم .متشکر

        پاسخ
        1. 43.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          نوع قرارداد از لحاظ متر مربع و فهرست بهایی بودن و نیز نحوه فسخ پیمان باید مشحص شود. در این صورت با مراجعه به ماده ۴۶ یا ۴۸ شرایط عمومی پیمان قابل تصمیم گیری خواهد بود.

          پاسخ
  44. 44

    انصاری

    با سلام و خسته نباشید.درخصوص تعدیل مابین آخرین صورت وضعیت موقت و قطعی سوالی داشتم.بین این دو صورت وضعیت حدود ۳۰۰ میلیون تومان کارکرد وجود دارد که ناشی از تائید قیمت جدیدها و اقلام فاکتوری و نهایی شده موارد ادعایی پیمانکار می باشد.طبق بند ۵-۲ بخشنامه ۱۷۳۰۷۳ برای تعدیل بین این صورت وضعیت در صورت مشخص نبودن دوره کارکرد از شاخص متوسط استفاده می شود ولی پیمانکار ادعا نموده که می تواند این کارکردها را بیت صورت وضعیتهای موقت و در کارکرد اصلی خود تقسیم نماید.سوال بنده اینجاست که در صورتی که مثلا این کارکرد با تائید مشاور در صورت وضعیت شماره ۸ انجام گرفته باشد آیا باید صورت وضعیت اصلاحی برای شماره ۸ نوشته و رسیدگی شده و از طرف کارفرما ابلاغ گردد و سپس تعدیل آن نوشته شود یا فقط اظهار کردن و تائید مشاور بر دوره انجام کافیست؟لازم به توضیح است که پیمانکار صورت وضعیت ماقبل قطعی نداده و آخرین صورت وضعیت موقت ، ماقبل قطعی تلقی میشود.

    پاسخ
    1. 44.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بلی اگر مشاور تائید نماید که کارکرد مربوط به صورت وضعیت خاصی است، باید آن صورت وضعیت اصلاح شده و سپس طبق روال معمول تعدیل شود.

      پاسخ
      1. 44.1.1

        ذبیح اله سامی

        سلام
        جناب فقط مبلغ ریالی صورت وضعیت تعدیل در دوره مربوط به انجام کار تعدیل میشود نیازی به اصلاح صورت وضعیتی که قبلا سند خورده نمیباشد البته کارکردها تجمعی باشد

        پاسخ
  45. 45

    احسان

    با سلام. ممنون از توضیحات صبورانه و کاملتان.
    بنده از اواخر یک پروژه نظارت آن راه بر عهده گرفتم.
    قرارداد پروژه طبق فهرست ۹۵ بسته شده و پیمان طبق توافق طرفین خاتمه پیدا کرده(۴۸)
    مبلغ پیمان حدود ۴ میلیارد تومان هست
    مبلغ صورت وضعیت قطعی نسبت به صورت وضعیت ماقبل آن حدود ۶ میلیون تومان مثبت شده اما در بعضی فصول مبلغ نسبت به صورت وضعیت قبلی منفی شده است.
    یعنی در واقع در نتیجه تایید اشتباه صورت وضعیت های قبلی برخی فصول در صورت وضعیت قطعی منفی و برخی مثبت شده اند و در جمع پیمانکار ۶ میلیون تومان طلبکار شده است.
    ممنون میشم در رابطه با نحوه تعدیل قطعی این پیمان توضیح دهید.
    ضمنا اگر پیشنهاد شما تصحیح صورت وضعیت های اشتباه هست راجع به نحوه تصحیح دقیق تر توضیح دهید. ما باید تعدیل های قبلی را هم تصحیح کنیم یا فقط صورت وضعیت ها را.
    با تشکر فراوان

    پاسخ
    1. 45.1

      مدیر آموزش

      سلام

      بله راه حل تصحیح صورت وضعیت های قبلی است. با توجه به وضعیت پروژه مقادیر اجرا شده قابل دسترسی است، لذا تنها مشکل زمان اجرای این مقادیر خواهد بود و اینکه چه مقدار از عملیاتی در کدام صورت وضعیت قرار بگیرد. با توجه به مستندات پروژه که صورتجلسات و گزارشات روزانه می‌تواند باشد، می‌توان تا حدود زیادی تاریخ اجرای بخش های مختلف پروژه را حدس زد و نسبت به تصحیح زمان اجرای آنها در صورت وضعیت ها اقدام نمود. با این که کار دشواری است ولی قابل اعمال خواهد بود و در ادامه نضارت و پیمانکار میتواند بر روی تصحیح صورت وضعیت ها توافق نمایند. البته این توافق باید منطق پروژه را نقض ننماید یعنی طوری نباشد که بیشترین تعدیل را برای پیمانکار حاصل شود. در این مورد نیز باید اعتدال! را رعایت نمایید. به عنوان مثال فرض نمایید آیتمی تحت عنوان کارهای فلزی سنگین برای اسکلت پروژه درنظر گرفته شده است. در وضعیت فعلی نیز تمام اسکلت اجرا شده است. می‌توانید تناژ کل اسکلت را بر ماههایی که درآن این عملیات انجام شده است، تقسیم نمایید و میانگین ماهیانه و حتی روزانه اجرای اسکلت و در نتیجه این آیتم را بدست آورید. با دانستن مقدار اجرای یک آیتم در یک روز می‌توان تمامی صورت وضعیت هایی که این آیتم درآنها وجود دارد را تصحیح کرد. آیتم های ناقص نیز فرقی با آیتم های کامل نخواهد داشت. مهمترین نکات برای حل مشکل، مقدار کل اجرا شده از یک آیتم، تعداد روزها، روز آغازین و روز پایانی است.
      پس از تصحیح صورت وضعیت ه، صورت وضعیت های قبلی بی اعتبار خواهند شد و در هیچ بخش از مراحل بعدی از قبیل محاسبه تعدیل قابل استناد نخواهند بود، لذا باید صورت وضعیت های تصحیح شده را تعدیل نمایید.
      از تاخیر پیش آمده در پاسخگویی عذر خواهی میکنم.

      پاسخ
  46. 46

    ناص

    سلام و عزض ادب
    لطفا در رابطه با این بند از توضیحات خودتون توضیحات کاملتری بدهید. بنده هم مثل دوست قبلی(احسان) همین مشکل را دارم.

    برای تعدیل در اینگونه موارد ابتدا باید صورت وضعیت هایی که در آن کارکرد به صورت غیر واقعی در نظر گرفته شده است، تصحیح شود که در نتیجه آن مبلغی به حساب بدهکاری پیمانکار منظور خواهد شد. سپس صورت وضعیت‌های بعد آز آن نیز به همان منوال باید تصحیح گردد تا کارکرد تمایمی صورت وضعیت‌ها مثبت شود.

    پاسخ
    1. 46.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بله گفته شما در این مورد صحیح است.
      از تاخیر پیش آمده در پاسخگویی عذر خواهی میکنم.

      پاسخ
  47. 47

    عظیم

    سلام
    بسیار ممنون بابت آموزش کاملتون
    مطالب عالی بود
    سپــــــــــــــاس

    پاسخ
  48. 48

    محمد

    با سلام
    مناقصه ای به شکل زیر برگزار شده ؛
    برآورد پروژه بر اساس فهارست بها و ستاره دار در سه ماهه پایانی سال ۹۶ انجام شده
    اسناد مناقصه در سه ماهه پایانی ۹۷ توضیح و در فروردین ۹۸ پاکات اسناد تحویل کارفرما، بازگشایی و برنده مناقصه مشخص و شروع بکار صادر گردید(به هنگام سازی ام انجام نشده است و با همون برآورد ۹۶ )
    حال مبنای تعدیل به چه شکل اعمال میگردد؟
    آیا زمان برآورد (سه ماهه پایانی ۹۶) مبنای محاسبه تعدیل میباشد یا یک دوره قبل از روز اعلان نرخ پیمانکار ملاک محاسبه تعدیل خواهد بود؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. 48.1

      مدیر آموزش

      سلام
      شاخص مبنای پیمان برای پیمانهایی که با برگزاری مناقصه واگذار می‌شوند، یک دوره سه ماهه قبل از دوره سه ماهه‌ای که آخرین روز مهلت تعیین شده توسط کارفرما برای تسلیم پیشنهاد قیمت پیمانکار در آن واقع شده است. فرض کنید آخرین روز مهلت تسلیم پیشنهاد قیمت در اسناد، ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ مشخص شده باشد، در این صورت شاخص مبنای پیمان، شاخص سه ماهه چهارم سال ۹۷ خواهد بود.

      پاسخ
  49. 49

    محمد

    باسلام و سپاس فراوان
    قراردادی مبتنی بر ماده ۴۸ به پایان رسیده است. پیمانکار نسبت به تعدیل کارکرد قراردادی اقامه دعوا نموده است و از دادگاه بدوی به نفع خود رای گرفته است. مجددا به دادگاه تجدیدنظر رفته است و مطالبه تعدیل کارکرد را مطرح و مطالبه کرده است. چه مواقعی تعدیل کارکرد تعلق می گیرد؟ و دیگر اینکه تعدیل به صورت وضعیت تعلق می گیرد یا فعالیت کارگاهی ؟
    با کمال امتنان

    پاسخ
    1. 49.1

      مدیر آموزش

      سلام
      اگر در اسناد پیمان اشاره شده باشد که تعدیل تعلق میگیرد، تعدیل خواهد شد ولی در غیر اینصورت تعدیلی نخواهد داشت.

      پاسخ
  50. 50

    مجید

    شاخص مبنای پیمان برای ترک مناقصه: یک دوره سه ماهه قبل از دوره سه ماهه‌ای که پیشنهاد نهایی پیمانکار به صورت کتبی تسلیم کارفرما شده است. در این شرایط تاریخ و روز خاصی برای تسلیم پیشنهاد قیمت مشخص نشده است و امکان دارد طی چندین مرحله مذاکره بین پیمانکار و کارفرما چندین نوع قیمت پیشنهادی توسط پیمانکار ارائه شود. در نهایت پیشنهاد قیمتی که منجر به عقد قرارداد شود ملاک خواهد بود. فرض کنید پیمانکار در ۳۱ شهریور ۹۵ آخرین پیشنهاد قیمت خود را ارائه کرده است و طبق این پیشنهاد قراردادی به امضاء طرفین رسیده است، شاخص مبنای این پیمان شاخص سه ماهه دوم سال ۹۵ خواهد بود.

    سلام ببخشین سوالم اینه :
    گفتین یه دوره قبل از دوره ای که پیشنهاد نهایی رو پیمانکار میده.
    تو مثل اشتباه نگفتین؟
    چون دوره پیشنهاد (۳۱ شهریور ) که میشه دوره سه ماهه دوم ، و خب یک دوره قبلش میشه سه ماهه اول . ولی شما گفتین شاخص مبنا میشه سه ماهه دوم!

    پاسخ
    1. 50.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بله سه ماهه اول خواهد شد. تصحیح شد.

      پاسخ
  51. 51

    جواد

    با سلام
    درخصوص محاسبه دوره کارکرد واقعی پروژه در محاسبه تعدیل سوالی داشتم پیمانکار درصورت وضعیت موقت شماره ۱ (تائیدشده توسط کارفرما )، بازه زمانی ۲۸/۳/۹۶ تا ۲۰/۵/۹۶ را به عنوان دوره کارکرد درج می¬کند اما در صورت وضعیت تعدیل موقت ۱، بازه زمانی ۲۸/۳/۹۶ تا ۱۷/۱۱/۹۶را (که زمان پرداخت آن صورت وضعیت است) اعلام نموده همچنین در صورت وضعیت موقت شماره ۲(تائیدشده توسط کارفرما ) دوره کارکرد را ۱۵/۵/۹۶ تا۲۰/۶/۹۶ قید نموده اما در حقیقت اجرای کار دو ماه بوده یعنی تا تاریخ ۱۵/۷/۹۶ و در در صورت وضعیت تعدیل موقت ۲، بازه زمانی ۱۸/۱۱/۹۶ تا ۲۶/۱۲/۹۷را که زمان پرداخت است ارائه نموده سوال اینجاست در تعیین دوره کارکردواقعی، تاریخی است که در صورت وضعیت موقت درج شده یا باید تاریخ واقعی کارکرد حتماً بصورت صورتمجلس باشد و سوال سوم اینکه اگر از زمان واقعی هیچ اطلاعاتی در دسترس نبود ملاک محاسبه چیست

    پاسخ
    1. 51.1

      مدیر آموزش

      سلام
      دوره کارکرد تعدیل دقیقا باید منطیق بر بازه زمانی صورت وضعیت تایید شده باشد. اگر کارکرد واقعی در بازه‌ای غیر از آنچه در صورت وضعیت قید شده، انجام شده باشد، باید صورت وضعیت تصحیح شده و بازه زمانی کارکرد در زمان واقعی در آن اعمال شود در ادامه تعدیل با صورت وضعیت تصحیح شده نوشته خواهد شد. زمان پرداخت تاثیری در تهیه تعدیل نخواهد داشت. برای تاخیر در پرداخت از بند مربوط به تاخیر در پرداخت شرایط عمومی پیمان استفاده می‌شود. در صورت نبودن اطلاعات مربوط به بازه زمانی کارکرد، توافق خواهید نمود.

      پاسخ
  52. 52

    تینا

    سلام وخسته نباشید
    من یه سوال در رابطه با انالیز پروژه هایی دارم که قصد شزکت در مناقصه رو دارن
    توی انالیز ایتم های ستاره دار که باید خودمون براش ایتم انالیز بسازیم گاهی اوقات وقتی انالیز یه ایتم دیگه رو کپی میکنیم برای اون ایتم مورد نظر، توی قسمت رشد عدد غیر معقولی میشه ،برای منطقی شدنش چیکار میشه کرد؟
    مثلا میشه از طریق دست بردن توی مقیاس و مقدار درستش کرد؟

    پاسخ
    1. 52.1

      مدیر آموزش

      سلام
      برای آنالیز هر آیتم باید فرم مورد نظر را که توسط سازمان ارائه شد تکمیل نمایید. این فرم در بخشنامه پیشنهاد قیمت آمده است. چهار بخش این فرم، مصالح، نیروی انسانی، ماشین آلات و حمل است. منظور از آنالیز در ابتدای امر تشخیص آیتم های لازم برای هر یک از بخش های مذکور و در ادامه استخراج مقادیر و بهای واحد برای آنها است. کپی کردن آنالیز یک آیتم برای تهیه آنالیز آیتم های ستاره دار تنها درصورتی که آیتم ها کاملاً شبیه به هم باشند جوابگو خواهد بود. به عنوان مثال اگر بخواهید برای اندود سیمانی به ضخامتِ فرضیِ ۶ سانتیمتر آنالیز تهییه نمایید، میتوانید از آنالیز آیتم اندود سیمانی به ضخامتِ موجودِ ۲ سانتیمتر استفاده نمایید. در غیر اینصورت مشکلاتی از قبیل آنچه برایتان پیش آمده بروز خواهد کرد. در ادامه شایان ذکر است که همانطوری که گفته شد، منظور از آنالیز همان مقادیر و بهای واحد است. مقادیر به هیچ وجه نباید دستکاری شود، به عبارت دیگر شما نمی‌توانید مقدار مصالح یا ماشین آلات مورد استفاده در یک آیتم را کم یا زیاد نمایید. به عنوان مثال برای بتن ۲۵ سیمان مورد نیاز ۳۴۰ کیلوگرم در متر مکعب خواهد بود، دستکاری این مقدار به هیچ وجه منطقی نیست. برای کاهش یا افزایش قیمت تمام شده در آنالیز آیتم تنها می‌توانید بهای واحد پیشنهادی آن آیتم را تغییر دهید.

      پاسخ
  53. 53

    مرتضی

    با سلام و احترام
    با عنایت به ابلاغ شاخصهای قطعی ۳ ماهه دوم که به دلیل افزایش بی رویه قیمتها، به صورت ماهانه ابلاغ شده است برای در نظر گرفتن شاخص مبنا که سه ماهه دوم می باشد چگونه بایستی لحاظ گردد.
    با تشکر

    پاسخ
    1. 53.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق بند ۵ از بخشنامه شماره ۹۷/۳۴۸۷۰۳ مورخه ۱۳۹۷/۰۷/۰۸ (شاخص های موقت سه ماهه اول و دوم ۹۷)، پيمانكاران به جهت تامين الزامات بند ۱-۸ بخشنامه شماره ۱۷۳۰۷۳/۱۰۱ مورخ ۱۳۸۲/۰۹/۱۵ موظف هستند صرفا برای ارايه پيشنهاد قيمت در مناقصات فصل پاييز ۱۳۹۷ ،متوسط قيمتهای شهريور ماه را به عنوان مبنای پيمان، در نظر بگيرند. شاخص ابلاغی شهريور ماه، شاخص مبنای پيمان مناقصات مشمول تعديلي خواهد بود كه آخرين مهلت ارايه پيشنهاد آنها در فصل پاييز باشد.

      پاسخ
  54. 54

    علی

    با سلام. برای محاسبه نسبت دوره کارکرد به مدت کارکرد در دوره آیا باید ایام تعطیلی کارگاه را از مدت کارکرد کم کرد؟مثلا صورت وضعیت با دوره کارکرد ۳۰ روز که در آن ۲ روز کارگاه غیرفعال بوده، آیا نسبت مذکور برابر ۲۸/۳۰ می شود یا خیر؟ ممنون میشم اگه سریع جوابش رو بهم بدید. با تشکر فراوان

    پاسخ
    1. 54.1

      مدیر آموزش

      سلام
      خیر. همانطوری که مدت پیمان تقویمی است، دوره کارکرد هم همواره به صورت تقویمی در نظر گرفته می‌شود. کم کردن روزهای تعطیل اشتباه است.

      پاسخ
  55. 55

    محمد

    با سلام و خسته نباشید . در خصوص جواب یکی از دوستان فرمودید که « برای اینکه قراردادی مشمول تعدیل شود، باید صراحتاً در متن قرارداد به این نکته اشاره شود و شاخص مبنای پیمان نیز باید در قرارداد ذکر شود. » ..
    میشه لطفا بند یا ماده ای که این مفهوم از آن استنباط میشه را بفرمایید که به آن مراجعه کنیم . ممنون‌

    پاسخ
  56. 56

    صادق

    ضریب تعدیل: ضریبی که از تقسیم شاخص دوره کارکر به شاخص مبنای پیمان منهای یک به دست می‌آید. این شاخص در برخی موارد در ۰/۹۵ در برخی موارد در ۰/۹۷۵ و در برخی موارد نیز در ۱/۰۰ ضرب می‌شود. این موارد در بخش‌های بعدی توضیح داده خواهد شد.

    ببخشید من تازه شروع کردم به خوندن این مبحث…..خاستم ببینم قسمت دوم این پاراگراف (((این ضریب در برخی موارد در ۰/۹۵ در برخی موارد……..)))هست ؟؟؟ آخه نوشتید این شاخص !!!! کدومش صحیحه؟؟ ممنون

    پاسخ
    1. 56.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب صحیح است
      تصحیح شد. ممنون

      پاسخ
  57. 57

    وجیهه

    سلام روزبخیر.
    من میخوام تعدیل قراردادی که بر اساس فهرست بها سال ۹۶ هست رو به نسبت تیرماه ۹۷ محاسبه کنم . در روش ب (تعیین تعدیل نرخ پیمان بر اثر تغییر قیمت ارز ) ، نحوه محاسبه ضریب ai رو به شرح زیر محاسبه کرده ؛ اگر si رو شاخص قطعی رشته ای فهرست بها (تیر ۹۷) ، s0 رو شاخص قطعی رشته ای فهرست بها (سه ماهه چهارم ۹۶) و ضریب تورم فرضی t رو بر مبنای جدول شماره ۴ ، عدد ۱٫۰۹ بذاریم اون وقت ضریب ai برابر با ۰٫۳۵ میشه !!! آیا ضریب تورم رو باید به جای ۱٫۰۹ ، عدد ۰٫۰۹ در نظر بگیرم؟
    مبلغ جبرانی = مبلغ کارکرد × ai
    ai=si/s0-t

    پاسخ
  58. 58

    علی

    با سلام.
    آیا می توان در مفاد قراردادی نوشت که تعدیل تعلق نمی گیرد؟؟

    پاسخ
    1. 58.1

      مدیر آموزش

      سلام
      یلی می‌توان نوشت.

      پاسخ
  59. 59

    محسن

    با سلام و خسته نباشید
    آیا محاسبات تعدیل در دوران تاخیر غیر مجاز در طرح های غیر عمرانی با طرح های عمرانی فرق می کند؟ ( از نظر شاخص مبنا و یا شاخص دوره کارکرد)
    در صورت مثبت بودن جواب لطفا به شماره بخشنامه مورد نظر اشاره بفرمایید

    پاسخ
    1. 59.1

      مدیر آموزش

      سلام
      خیر هیچ تفاوتی ندارند.

      پاسخ
  60. 60

    محسن

    با سلام
    آیا کارفرما می تواند به اختیار خود نسبت به اصلاح صورت وضعیتهای اصلاح شده پیمانکار توسط مشاور اقدام نماید یا به استناد ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان باید آنرا به مشاور جهت اصلاح مجدد عودت دهد؟
    خواهشمند است روند انجام این فرآیند را توضیح دهید
    باتشکر

    پاسخ
  61. 61

    محمد

    سلام.لطفا بفرمایید برای پروژه با مدت پیمان ۲ ماهه و فهرست بهایی که در پیمان چیزی در مورد تعلق یا عدم تعلق تعدیل ذکر نشده میتوان درخواست کرد
    و سوال دوم اگر پروژه دو ماه تمدید مجاز شود و مدت ۴ماه شود تعدیل چگونه خواهد بود

    پاسخ
  62. 62

    حمید

    با سلام
    پس از محاسبه درصد تعدیل در پروژه یکساله با مبنای مشخص اسفند سال گذشته درصد بدست آمده هر ماه به نسبت ماه گذشته اضافه میشود یا همان مبنای سال قبل؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    1. 62.1

      مدیر آموزش

      سلام
      ضریب تعدیل هریک از سه ماهه‌های سال جاری را با در نظر گرفتن شاخص مبنا (اسفند سال گذشته) محاسبه کنید و در کارکرد مربوط به آن سه ماهه‌ها ضرب کنید، مقدار تعدیل بدست خواهد آمد. کار دیگری نخواهید کرد. ضریبی نسبت به ماه گذشته اضافه نخواهد شد.

      پاسخ
  63. 63

    ذبیح اله سامی

    تعدیل در دوره انجام کار

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

39 + = 41

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای عمران سافت محفوظ است.