نشریه شماره ۳۴۱
نشریه شماره ۳۴۱ مشخصات فنی طرح و اجرای پروژههای احداث، تعمیر و نگهداری راههای کشور است. در این نشریه همچنین اصول، روشها و فنون اجرایی متناسب با امکانات موجود و سازگار با شرایط اقلیمی کشور ارائه شده است. در تدوین این نشریه سعی شده است تا علاوه بر تجربیات سالهای گذشته، از استانداردها و آئین نامههای جدید و معتبر خارجی استفاده شود.
بهرهگیری از ضوابط، معیارها و استانداردهای ملی در تمامی مراحل از اهمیتی ویژه برخوردار است. در نظام جدید فنی و اجرایی طرحهای عمرانی کشور، این ضوابط و معیارها با رویکرد کاهش هزینه، زمان و ارتقای کیفیت، مورد تاکید قرار گرفته است.
فهرست مطالب نشریه شماره ۳۴۱
بر اساس مفاد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، موظف به تهیه و ابلاغ ضوابط، مشخصات فنی، آییننامهها و استانداردهای مورد نیاز طرحهای عمرانی است. موسسه قیر و آسفالت وزرات راه و ترابری با تشکیل کمیتهای از متخصصین با تجربه، نشریه شماره ۳۴۱ را در هفت فصل و ۶۶ صفحه تدوین کردهاست.
دامنه کاربرد بازیافت گرم
- امتیازات بازیافت گرم
- انواع بازیافت گرم
ارزیابی کیفیت مصالح بازیافت
- بررسی وضعیت روسازی
- نمونهبرداری
- ازمایش مصالح خرده آسفالت RAP
- قیر خالص جدید
- جوان کنندهها
- مصالح سنگی RAM
- مخلوط مصالح RAP و مصالح سنگی جدید
- آزمایشهای مصالح و آسفالت جدید
طرح اختلاط بازیافت گرم
- مراحل طرح اختلاط
- تهیه طرح اختلاط
- ارزیابی مصالح بازیافت
- مصالح سنگی جدید
- تعیین درصد وزنی مصالح سنگی
- برآورد درصد قیر مخلوط بازیافت
- محاسبه درصد قیر جدید برای مخلوط بازیافت
- انتخاب قیر جدید
- تعیین اجزا متشکله مخلوط بازیافت
- طرح اختلاط و تعیین دانهبندی کارگاهی
- انتخاب نوع قیر
- انتخاب نهایی فرمول کارگاهی
طرح ضخامت روسازی
بازیافت گرم کارخانهای
- مصالح خرده آسفالت RAP
- مصالح سنگی RAM
- کاهش ابعاد مصالح
- انبار کردن مصالح
- روشهای تولید کارخانهای
- ظرفیت تولید آسفالت گرم
- ذخیره کردن مخلوط گرم بازیافتی
- پخش و تراکم
- مالکیت مصالح بازیافت
- آزمایشهای کنترل کیفیت
بازیافت گرم درجا
- انواع بازیافت گرم درجا
- راهنمای عملیات گرم درجا
- تجهیزات و ماشینآلات بازیافت گرم درجا
- اجرای عملیات
مشخصات و آزمایشهای کنترل کیفیت بازیافت گرم
- مواد قیری و جوانسازها
- مصالح سنگی
بخشی از مطالب مندرج در نشریه شماره ۳۴۱
بازیافت آسفالت گرم عملیاتی است که طی آن آسفالت برداشت شده از روسازی با یا بدون مصالح غیر آسفالتی، به شرح ضخامت تعیین شده است.
به طور کلی بازیافت روسازیهای آسفالتی با استفاده از روشهای مختلف، از جمله روش بازیافت گرم کارخانهای یا درجا، یکی از گزینههایی است که معمولاً برای ترمیم، بهسازی یا بازسازی روسازی به کار میرود.
طرح روسازی پروژههایی که برای آن بخشی از ضخامت روسازی موجود به طریق بازیافت گرم جایگزین میشود، تفاوتی با روش استفاده از مصالح جدید برای روسازی ندارد.
آییننامه روسازی راه، نشریه شماره ۲۳۴ را میتوان برای محاسبه ضخامت روکش آسفالتی در پروژههای بازیافت گرم نیز مورد استفاده قرار داد.
در نقشههای اجرایی و مطابق دستورات دستگاه نظارت، بعد از شکستن و دانهبندی، و اختلاط با مواد قیری با یا بدون مصالح سنگی جدید در یک کارخانه مرکزی آسفالت، مطابق مشخصات، آسفالت گرم تولید و در سطح راه پخش و کوبیده میشوند.
جستجوی نشریهها و معیارهای فنی