نشریه شماره ۳۴۲
نشریه شماره ۳۴۲ با عنوان راهکار کاهش نوفه ترافیک برای ساختمانهای حواشی بزرگراههای شهری منتشر شده است. استفاده از ضوابط و معیارها در مراحل تهیه، مطالعه، طراحی و اجرای طرحها به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی و ارتقای کیفیت طراحی و اجرا از اهمیت ویژه برخوردار است.
در سال ۱۳۸۳، به منظور هدایت، راهبری و برنامهریزی امور مرتبط با تدوین ضوابط و معیارهای فنی بخش ساختمان و مسکن، کمیته راهبری متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (دفتر امور عمران شهری و روستایی و دفتر امور فنی، تدوین معیارها و کاهش خطر پذیری ناشی از زلزله) و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تشکیل شد.
این کمیته با تشکیل جلسات منظم نسبت به هدایت و راهبری پروژههای جدید و جاری، در مراحل تعریف و تصویب پروژهها، انجام، نظارت و آمادهسازی نهایی آنها، اقدامهای لازم را انجام داده است. یکی از پروژههای حاصل از این فرایند نشریه شماره ۳۴۲ است.
هدف از این دستورالعمل، تعیین حریم حفاظتی نوفه ترافیک جهت بافتهای ساختمانی در مجاورت بزرگراههای درون شهری، ایجاد سد و موانع صوتی مناسب و ارائه روش های بهینه صدابندی در برابر نوفه ترافیک بزرگراه است.
حوزه کاربرد این دستورالعمل در بر گیرنده طراحی و ساخت پروژههای ساختمانی در حاشیه بزرگراههای شهری است.
فهرست مطالب مندرج در نشریه ۳۴۲
در سالهای اخیر، با صنعتی شدن شهرها و گسترش شبکه ترابری زمینی و هوایی، تراکم جمعیت و افزایش عملیات ساختمانی، بدون هیچ گونه محدودیت زمانی، مسئله صدا، ابعاد گستردهای یافته است.
از این رو، به منظور تامین سلامت و آسایش انسانها و ایجاد شرایط آکوستیکی مناسب در فضاهای مختلف ساختمانی، ضوابط و مقررات آکوستیکی تدوین و پیشنهاد شده است.
نشریه ۳۴۲ در پنج فصل و ۶۹ صفحه تهیه و تنظیم شده است.
هدف و کاربرد
تعاریف
- بزرگراه شهری
- حریم تملک
- حریم حفاظتی
- حریم صوتی
- شار ترافیک
- اوج ترافیک
- نوفه
- آلودگی صوتی
- نوفه ترافیک بزرگراه
- نوفه متغیر
- انتشار نوفه ترافیک
- تراز فشار صدا
- تراز معادل صدا
- شبکههای وزن دهی بسامدی
- تراز فشار صدای وزن یافته A
- تراز معادل صدای وزن یافته A
- تراز درصدی
- تراز آلودگی صوتی
- شاخص صدای ترافیک
تعیین تراز نوفه ترفیک در بزرگراه
- پیش بینی تراز نوفه ترافیک با استفاده از مدلهای ریاضی
- اندازهگیری میدانی تراز نوفه ترافیک
حداکثر ترازهای نوفه مجاز در مناطق مختلف شهری در ایران
راهکار کاهش تاثیر نوفه ترافیک بزرگراه در مناطق مسکونی
- تعیین حداقل عرض حریم صوتی برای مناطق مسکونی هم سطح بزرگراه
- تعیین حداقل عرض حریم صوتی برای مناطق مسکونی بالاتر از بزرگراه (راه پایین گذر)
- تعیین حداقل عرض حریم صوتی برای مناطق مسکونی پایین تر از بزرگراه (راه بالا گذر)
- راهکار کاهش تاثیر نوفه ترافیک بزرگراها برای ساختمانهای مسکونی واقع در حریم صوتی
بخشی از مطالب مندرج در نشریه شماره ۳۴۲
بزرگراه شهری راهی است که ترافیک آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست و در طول مسیرهای قابل ملاحظهای از آن میتوان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد. برای تامین چنین وضعیتی، نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی میشود.
بزرگراه میتواند معدودی تقاطع هم سطح داشته باشد به شرطی که فاصله تقاطعها از یکدیگر بیش از ۵/۲ کیلومتر باشد. عملکرد بزرگراه، فراهم کردن ارتباط سریع بین مناطق دور از هم در شهرهای بزرگ و همچنین اتصال شبکه راههای درون شهری به شبکه راههای برون شهری است.
تنها راهکار جهت کاهش نوفه ترافیک بزرگراه برای مناطق مسکونی، تعیین حداقل حریم صوتی با توجه به عوامل زیر است.
- موقعیت ساختمانهای مسکونی نسبت به بزرگراه
- فاصله دریافت کننده از منبع
- پوشش گیاهی
- سد صوتی
نوفه به صداهای نا خواسته (آنچه انسان مایل به شنیدن آن نیست) حتی صدای موسیقی، گفته میشود. از آنجا که نوفه نوعی ارزیابی کیفی است، از این رو کاملاً به نظام ارزش گذاری فرد بستگی دارد. همین عامل موجب میشود تا مفهوم آن، محتوا و ماهیتی ذهنی پیدا کند، در نتیجه صدای مطلوب برای یک فرد ممکن است برای فرد دیگر نامطلوب باشد.
آلودگی صوتی به صداهای ناخواستهای گفته میشود که برای انسان مزاحمت جدی به وجود آورده و سلامت او را به خطر میاندازد.