مطالب مشابه

29 نظر

  1. 1

    قدرت اله کتابی

    تشکر از زحمات بیدریغ که کار را برای اجرا کنندگان اسان نموده

    پاسخ
  2. 2

    احمد زارع

    واحد اندازه گيري نقاشي جداول زير ٤٥ سانت متر طول ميباشد يا متر مربع

    پاسخ
    1. 2.1

      مدیر آموزش

      سلام
      در فهرست بهای سال ۹۶ واحد اندازه گيری رنگ آمیزی برای آهن آلاتی مانند اسکلت ساختمان کیلوگرم، برای خط کشی هایی مانند خط عابر پیاده متر طول و بقیه سطوح متر مربع است.

      پاسخ
  3. 3

    حمیدرضا معینیان

    باسلام
    هزینه نگهدارنده قالب بتنی (رامکا) میزان میلگرد مصرفی جداگانه پرداخت خواهد شد یا در قیمتهای قالببندی براساس توضحیات فصل قالببندی در قیمتها پیش بینی شده

    پاسخ
    1. 3.1

      مدیر آموزش

      سلام
      طبق بند ۳ مقدمه فصل کارهای فولادی با میلگرد، میلگردهای مورد نیاز برای حفظ فاصله قالب از شبکه آرماتور، صورتجلسه شده و به صورت جداگانه پرداخت می‌شود.
      .
      .
      .
      ۳-بهای خرك ها و سنجاقک های مورد نیاز که به منظور حفظ فاصله میلگردها (اعم از مصالح فلزی یا پلاستیکی) از یکدیگر و یا از قالب بندی مورد استفاده قرار گرفته و در بتن باقی میمانند، بر اساس صورت جلسه های تنظیم شده و طبق ردیف های مربوط قابل پرداخت است .

      پاسخ
  4. 4

    Maryam. J

    سلام
    در خصوص ضريب پيمان و بخشنامه هاي مربوط به آن اطلاعاتي مي خواستم. آيا اگر برآورد كارفرما در زمان بازگشايي پاكات مشخص نباشد قابل استناد خواهد بود؟

    پاسخ
    1. 4.1

      مدیر آموزش

      سلام
      بعد از بازگشایی پاکات بلافاصله قرارداد امضاء نمی‌شود. بخشی از توافق بین پیمانکار و کارفرما نیز به هنگام امضاء قرارداد انجام می‌شود. برآورد کارفرما اگر با برآورد اولیه پیمانکار تفاوت فاحشی داشته باشد و قابل توافق نباشد، پیمانکار می‌تواند قرارداد را امضاء ننماید ولی این نیز هزینه های خاص خودش را خواهد داشت.

      پاسخ
  5. 5

    علی

    با سلام برای خط کشی عابر پیاده و نقوش علائم افقی مثل کلمه ایست مدرسه سرعتگاه از چه ایتمی استفاده می شود
    برای علائم ونوشتار افقی منظور سطوح رنگ امیزی در فهرست بها است یا خیر
    برای خط کشی عابر پیاده منظور از مساحت بلوکهای تو پر هست یا توخالی

    پاسخ
  6. 6

    آرین

    درود بر شما – خسته نباشید
    ردیف ۲۵۰۳۰۱ بر حسب وزن کارهای فلزی رنگ زده شده است
    حال برای مقاطعی مانند ستون باکس از تیر ورق فقط سطوح بیرونی رنگ زده شده مبنای محاسبه وزن چگونه است ؟(سطوحی که رنگ نخورده کارفرما به نسبت وزن اسکلت کم کرده است)
    برای برش گیر ها و فلنج ها جهت سازه پیچ و مهره بصورت اصطکاکی که نباید رنگ داشته باشد هم به نسبت وزن کم کرده است ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    با سپاس

    پاسخ
    1. 6.1

      مدیر آموزش

      سلام
      روش محاسبه کارفرما صحیح است. اگر بخواهید برای آهن آلاتی مانند اسکلت مقدار رنگ آمیزی را محاسبه نمایید در ابتدا باید سطوح رنگ آمیزی اندازه گیری شوند. به عبارت دیگر وزن مورد نظر را باید از سطح رنگ آمیزی شده استخراج نمایید. یعنی سطح رنگ آمیزی شده را در ضخامت و طول ضرب نموده و نهایتاً در وزن مخصوص آهن آلات ضرب نمایید. باید در نظر داشته باشید که وزن کل هر عضو مربوط به تمامی سطوح جانبی آن عضو خواهد بود. یعنی اگر وزن یک عضو را به صورت کامل در نظر می‌گیرید، باید تمامی سطوح جانبی آن رنگ خورده باشد. بدیهی است اگر بخشی از سطوح جانبی، به نابه دلایلی رنگ نداشته باشد، به نسبت سطح جانبی کل از وزن آن عضو کم خواهد شد. در مورد ستونهای باکس که از ورق ساخته می‌شوند، اگر سطح داخلی رنگ نداشته باشد، با دقت قابل قبولی می‌توان نصف وزن آن را در رنگ آمیزی در نظر گرفت. برای تیر ورق ها که آی (I) شکل هستند، چون تمامی سطح جانبی رنگ خواهد داشت، کل وزن عضو در محاسبات وارد می‌شود. در مورد اتصالات نیز دقیقا به همان شکلی که در بالا گفته شد، عمل می‌شود. سطح رنگ شده ملاک خواهد بود. اگر در مشخصات فنی رنگ نخوردن عضو یا اتصالی ذکر شده است، در صورت رنگ آمیزی توسط پیمانکار، مبلغی از بابت آن پرداخت نمی‌شود، مگر با توافق مجدد و تنظیم صورتجلسه، که برای اتصالات اصطکاکی بی معنی است و در صورت رنگ آمیزی باید رنگ زدایی شود.

      پاسخ
  7. 7

    یاشار

    با سلام ، ممنون میشم از پاسخگویی دوستان بزرگوار :
    ۱) آیتم های جدیدی که در حین اجرا ابلاغ می شود ، در صورتیکه خارج از فهرست مقادیر منضم به پیمان باشند و حتی اگر در فهرست بهای منضم وجود داشته باشند ، طبق بخشنامه ای قیمت جدید محسوب مشوند ، شماره بخشنامه یا فایل بخشنامه رو میتونید محبت فرمایید و به ایمیل ارسال فرمایید ؟
    ۲) سطح پنجره های UPVC در محل لنگه های ثابت و متحرک چگونه محاسبه می شود ؟
    ۳) با توجه به بند ۲-۷-۲ دستورالعمل کاربرد فهرست بها ابنیه ۹۶ ، ضریب بالاسری برای پروژه های عمرانی و غیرعمرانی صراحتا مشخص و قابل استناد و یک مرجع رسمی است ، حال با توجه به اینکه در فهرستهای پیش از این در بند فوق ضریب بالاسری را ۱/۳۰ مشخص کرده و اشاره ای به عمرانی و غیرعمرانی ندارد و همچنین در پیوست ۳ ، ضریب بالاسری را تشریح نکرده (عمرانی و غیرعمرانی) ، آیا مشاور می تواند در پروژه های غیرعمرانی ضریب بالاسری را در محاسبه قیمت جدیدها ۱/۳ لحاظ کند یا خیر؟

    پاسخ
    1. 7.1

      مدیر آموزش

      سلام
      کارهایی که پس از تنظیم قرارداد و در حین اجرای کار ابلاغ می‌شوند، اگر در فهرست بهای منظم وجود داشته باشند به مانند دیگر آیتم های موجود در قرارداد خواهند بود. اگر این کارها در فهرست بها وجود نداشته باشند کار جدید خواهند بود. اگر در فهرست بها وجود داشته باشد ولی قیمتی برای آن منظور نشده باشد آیتم ستاره دار محسوب خواهند شد. تعریف کار جدید در بند ۲ دستورالعمل کاربرد فهرست بها آمده است.
      برای اندازه گیری درب و پنجره یو پی وی سی از ابعاد خارج به خارج درب یا پنجره استفاده می‌شود و تمامی بخشهای بازشو و بسته در داخل این اندازه گیری منظور شده است ولی برای یرآق الات مصرفی از بخش اقلام فاکتوری فهرست بها استفاده می‌شود.
      در تمامی فهارس بهای قبل از ۹۶، ضریب بالاسری طرح های غیر عمرانی ۱/۴۳ بوده است. اگر در فهرست بهایی این مقدار ذکر نشده است، به راحتی می‌توانید از نظام فنی و اجرایی استعلام نمایید.

      پاسخ
      1. 7.1.1

        یاشار

        با تشکر از پاسخ جنابعالی ،
        در پاسخ به سوال اول : بله بنده نیز کاملا در خصوص تعریف کار جدید مربوط به بند ۲ دستورالعمل فهرست بها و ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان مطلع هستم . ولی مواردی که خارج از فهرست مقادیر منضم باشند ولو اینکه در فهرست بهای منضم باشند بر اساس بخشنامه ، آیتم جدید محسوب شده .
        در پاسخ به سوال دوم : متاسفانه قانع نشدم
        در پاسخ به سوال سوم : پس به نظر شما هم به جز نظام فنی و اجرایی هیچ بخشنامه یا مرجع رسمی وجود ندارد . البته ضریب غیرعمرانی ۱/۴۱ می باشد.
        با تشکر

        پاسخ
        1. 7.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          به تفاوت آیتم و قیمت دقت بفرمایید. قیمت جدید در هیچ فهرست بهایی وجود ندارد. هم شرح و هم قیمت جدید از منابع دیگری استخراج شده و به تایید کارفرما می‌رسد. آیتم جدید کاری است که در فهرستِ منظم به پیمان وجود ندارد.
          در فاکتوری که سازندگان درب و پنجره آلومنیومی و یو پی وی سی صادر می‌کنند، اندازه گیری ها به ازای متر طول پروفیل است. به عبارت دیگر سطح درب و پنجره ملاک پرداخت نیست. ولی در فهرست بها، واحد اندازه گیری متر مربع سطح درب و پنجره است. بنابراین اشکال اصلی از تفاوت اندازه گیری فهرست بها و بازار است.

          تا قبل از فهرست بهای سال ۹۶ ضریب بالاسری برای طرح های غیر عمرانی ۱/۴۳ بوده است.

          پاسخ
  8. 8

    یاشار

    ممنون میشم بند الف-۱ و الف -۲ ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان را در خصوص کاهش و یا افزایش مقادیر پیمان از ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان را تفسیر نمایید . با تشکر

    پاسخ
    1. 8.1

      مدیر آموزش

      سلام
      مبلغ اولیه پیمان به موجب بندهای ۱ و ۲ ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان (اگر پیوست قرارداد باشد) قابلیت حداکثر ۲۵ درصد افزایش و ۲۵ درصد کاهش را به صورت جداگانه دارد. به عبارت دیگر افزایش مقادیر و کارهای با قیمت جدید ابلاغی جایگزین آیتمهای کاهش یافته یا حذف شده نمی گردد، (نباید کاهش مقادیر را با علامت منفی و افزایش مقادیر را با علامت مثبت جمع جبری کرد) به این ترتیب به محض این که جمع مبالغ مربوط به کارهای جدید و افزایش مقادیر معادل ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان شد دیگر نمی‌توان کارهای جدید و یا افزایش مقادیر به پیمانکار ابلاغ نمود . در چنین حالتی پیمانکار موظف است سایر اقلام باقیمانده کار را حداکثر تا سقف مقادیر پیش بینی شده در فهرست بهای منضم به پیمان انجام دهد. اگر جمع مبلغ مربوط به کاهش مقادیر و حذف آن ها از ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان بیشتر شود و پیمانکار با اتمام کار با نرخ پیمان موافق باشد، عملیات موضوع پیمان در چارچوب پیمان انجام می شود. ولی در صورتی که پیمانکار مایل به اتمام کار نباشد، پیمان طبق ماد ۴۸ خاتمه داده میشود.

      پاسخ
      1. 8.1.1

        یاشار

        با تشکر از پاسخگویی جنابعالی ، میتونم بپرسم تفاوت اتمام کار با نرخ پیمان و ماده ۴۸ در چیست ؟
        ماده ۴۸ خاتمه پیمان است و با همان نرخ پیمان صورت می گیرد .
        کاهش بیش از ۲۵ درصد فصلی هم ضوابطی دارد که تا حدودی راجع به آن اطلاعاتی دارم ولی خواستم اطلاعات بیشتری بگیرم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر تقدیم خواهم کرد.
        با تشکر

        پاسخ
        1. 8.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          خاتمه پیمان در شرایط عمومی پیمان طبق مواد ۴۶ و ۴۸ انجام می‌شود. اگر کارفرما با توجه به بندهای ماده ۴۶ تشحیص بدهد که پیمانکار قادر به ادامه اجرای کار نیست یا شرایط مندرج را نقض کرده است، پیمان را فسخ می‌کند و تضمین انجام تعهدات و تضمین حسن انجام كار كسر شده را ضبط و به حساب خزانه واریز می‌كند و بی درنگ كارگاه و تاسیسات و ساختمان های وقت، مصالح و تجهیزات، ماشین آلات و ابزار و تمام تداركات موجود در آن در اختیار می‌گیرد و برای حفاظت آن اقدام لازم را معمول می‌دارد. به عبارت دیگر ماده ۴۶ به منزله اخراج پیمانکار از کارگاه و ضبط حسن انجام کار، تضمین انجام تعهدات، ماشین آلات و تجهیزات وی است. موارد ضبط شده پس از تنظیم صورت وضعیت قطعی کارها و ارائه صورت حساب به کارفرما قابل بررسی است و بخشی از آن عودت داده می‌شود.
          در ماده ۴۸ هرگاه پیش از اتمام كارهای موضوع پیمان، كارفرما بدون آنكه تقصیری متوجه پیمانكار باشد، بنابه مصلحت خود یا علل دیگر، تصمیم به خاتمه دادن پیمان بگیرد، خاتمه پیمان را با تعیین تاریخ آماده كردن كارگاه برای تحویل، كه نباید بیشتر از ۱۵ روز باشد به پیمانكار ابلاغ می‌كند. كارفرما كارهایی را كه ناتمام ماندن آنها موجب بروز خطر یا زیان مسلم است در این ابلاغ تعیین می‌كند و مهلت بیشتری به پیمانكار می‌دهد تا پیمانكار بتواند در آن مهلت، این گونه كارها را تكمیل كند و كارگاه را آماده تحویل نماید. به عبارت دیگر خاتمه پیمان با ماده ۴۸ تفاوتی با اتمام و تحویل پروژه به صورت عادی ندارد.
          در مورد کاهش ۲۵ درصدی فصلی نیز شایان ذکر است این مورد صرفاً برای اعمال ضریب پیمان به صورت فصلی در صورت وضعیت کاربرد دارد. به عبارت دیگر در شرایط عادی و افزایش و کاهش‌های نرمال، می‌توان ضریب پیمان را به صورت فصلی (و نه به صورت کلی) اعمال کرد. ولی اگر کاهش یا افزایش بیش از ۲۵ درصد مقادیر فصل باشد، نمی‌توان این ضریب را به صورت فصلی اعمال نمود و حتماً باید به صورت کلی اعمال کرد.

          پاسخ
  9. 9

    محمد

    با سلام.
    فرض کنید در برآورد مقادیر کار یک پروژه در زمان انعقاد پیمان، ردیف شماره ۱۲۰۱۰۱ از فهرست ابنیه در خصوص تهیه و اجرای جدول کاری با بلوک تا سطح مقطع ۰٫۰۵ مترمربع وجود دارد. اما ردیف ۱۲۰۱۰۲ وجود نداشته است. در زمان اجرای کار، کارفرما دستور اجرای کار جدیدی را در خصوص تهیه و اجرای جدول کاری با بلوک به سطح مقطع بین ۰٫۰۵ تا ۰٫۱ متر مربع را ابلاغ می کند (موضوع ردیف ۱۲۰۱۰۲). سوال من اینجاست که نحوه محاسبه هزینه این کار جدید به چه صورت خواهد بود؟

    پاسخ
    1. 9.1

      مدیر آموزش

      سلام
      هیچ تفاوتی با ردیف قبلی ندارد! اگر ایتمی اضافه می‌شود که در فهرست بهای منظم وجود دارد با همان ضرایب مندرج در پیمان، در صورت وضعت آورده خواهد شد. اگر در فهرست بهایی دیگر که منظم به پیمان نیست وجود داشته باشد، کافی است ضریب پیمان برای آن فهرست بها نیز توسط پیمانکار اعلام شود. بقیه مراحل و ضرایب عیناً شبیه آیتم های موجود در برآورد خواهد بود.

      پاسخ
      1. 9.1.1

        محمد

        بسیار ممنون از راهنمایی تون.
        بنابراین زمانی که حتی یک آیتم از یک فهرست بها در برآورد هزینه اجرای کار وجود داشته باشه، چنانچه کار جدید ابلاغی رو بشه در قالب بقیه آیتم های آن فهرست بها تعریف کرد، هزینه کار جدید بر اساس بند ۲ پیوست ۵ فهرست بها پرداخت میشه، درسته؟
        چون از تعریف “فهرست بها و مقادیر کار منضم به پیمان (برآورد هزینه اجرای کار)” که در بند ۲-۸ دستور العمل کاربرد فهرست بها اومده میشه این برداشت رو کرد که تنها آیتم هایی از یک فهرست بها در “فهرست بها و مقادیر کار منضم به پیمان (برآورد هزینه اجرای کار)” وجود داره که برای اون از روی نقشه ها و مشخصات فنی مقداری محاسبه شده و اگه مقداری محاسبه نشده باشه (یعنی در واقع مقدارش صفر باشه) اون آیتم جز “فهرست بها و مقادیر کار منضم به پیمان (برآورد هزینه اجرای کار)” نیست و بنابراین باید طبق بند ۱ پیوست ۵ فهرست بها پرداخت کرد.
        ضمنا ابهام دیگه ای که برای من پیش اومده اینه که توی دستورالعمل کاربرد فهرست بها سقف مبلغ ردیف های ستاره دار ۳۰ درصد جمع مبلغ ردیف های فهرست بها (پایه و غیر پایه) عنوان شده، در حالی که در متن بالا ۲۰ درصد نوشته شده. آیا این دو تا با هم فرق میکنه؟

        پاسخ
        1. 9.1.1.1

          مدیر آموزش

          سلام
          در نظر داشته باشید کارهایی که خارج از مقادیر منظم به پیمان ابلاغ می‌شود، لزوماً به یک آیتم از فهرست بها اشاره ندارد. امکان دارد دستور کاری به پیمانکار ابلاغ شود که شامل چندیدن آیتم از فهرست بها باشد یا اینکه بخشی از دستور کار اصلاً در فهرست بها وجود نداشته باشد. ابلاغ کار جدید به این شکل نیست که پیمانکار به اختیار خود از بین آیتم‌های فهرست بها انتخاب نماید. در دستور کار مربوطه حتماً نحوه پرداخت نوشته شده و اینکه در فرآیند پرداخت از کدام آیتم‌های فهرست بها استفاده خواهد شد نیز ذکر می‌شود.
          بند ۲ از پیوست ۵ فهرست بها، به قیمت جدید و کار جدید توامان اشاره دارد. قیمت جدید با کار جدید تفاوت دارد. قیمت جدید آن آیتمی است که در فهرست بها برای آن شرح و قیمت واحد وجود ندارد و براساس کلیات، دستورالعمل و مقدمه فصول یرای آن قیمت تعیین می‌شود. در مقابل، کار جدید صرفاً در برآورد اولیه پیمان وجود ندارد و احتمالاً در فهرست بهای منظم وجود دارد (امکان دارد در فهرست بهای دیگری وجود داشته باشد.)
          بند یک از پیوست ۵ هم به قیمت جدید اشاره دارد. در این بند گفته می‌شود که اگر کار جدید در فهرست بها و مقادیر منظم به پیمان وجود نداشته باشد قیمت جدید خواهد بود. این دقیقاً تعریف قیمت جدید است.
          تا فهرست بهای سال ۹۲ این مقدار ۲۰ درصد بوده است و از سال ۹۳ به بعد ۳۰ درصد شده و درمتن تصحیح شد.

          پاسخ
          1. 9.1.1.1.1

            محمد

            سپاس از توضیحات تون.

  10. 10

    نریمان

    عرض ادب
    سال انعقاد قرارداد در یک پروژه عمرانی ۱۳۸۹ است و فهرست بهای سال ۱۳۸۸ منضم به پیمان می باشد.
    با توجه به اینکه این پروژه کماکان در حال اجراست و ضرایب تعدیل نیز حتی پاسخگوی هزینه های پروژه نمی باشد، آیا امکان تغییر سال فهرست بهای منضم به پیمان وجود دارد؟؟
    در صورت امکان، استناد به چه بند بخشنامه یا دستورالعملی می شود کرد و در صورت عدم امکان، چه راه حلی پیشنهاد می کنید البته به غیر از ماده ۴۸
    سپاسگزارم

    پاسخ
  11. 11

    فرید

    سلام
    چنانچه تنها بر اساس مفاد بند ۲، روش پرداخت هزینه بتن ریزي بر اساس عیار سیمان مصرفی مد نظر بوده و استفاده از افزودنی هاي بتن ضروري باشد، با توجه به نوع و مشخصات ماده مورد نیاز، براساس دستورالعمل تهیه ردیف هاي ستاره دار، شرح و بهاي واحد مورد نظر تهیه و جزو ردیف هاي این فصل منظور و پرداخت می‌شود، در غیر این صورت هیچ گونه هزینه اي از بابت مصرف مواد افزودنی پرداخت نمی گردد.
    منظور این مطلب در مقدمه فصل بتن فهرست ۹۶ چیه؟ یعنی اگه پرداخت بر اساس مقاومت باشه کارفرما اجازه قیمت جدید کردن افزودنیو نداره؟

    پاسخ
    1. 11.1

      مدیر آموزش

      سلام
      با مراجعه به فصل بتن ریزی فهرست بهای ابنیه ۹۶، دو نوع پرداخت برای بتن ریزی ها وجود دارد. دو آیتم برای بتن ریزی با عیار مصرفی و ۸ آیتم برای بتن ریزی بر اساس مقاومت فشاری بتن. در بند ۲ از مقدمه فصل بتن ریزی اینگونه بیان می‌شود که اگر کارفرمایی قصد پرداخت بهای بتن ریزی با عیار سیمان مصرفی داشته باشد، باید در برآورد اولیه این امر نشان داده شود و مقدار سیمان مصرفی برای مقاومت های مختلف طبق رابطه ای که در بند ۲ اشاره شده است محاسبه خواهد شد.

      در بند سه برای پرداخت هزینه افزودنی بتن دو شرط گذاشته شده است. اول اینکه پرداخت بتن ریزی ها بر اساس عیار سیمان مصرفی باشد، که طبعاً باید در برآورد اولیه اشاره شود. دوم اینکه با مشخص کردن نوع و مقدار افزودنی های مورد نیاز آیتم ستاره دار تعریف شده باشد. در غیر اینصورت یعنی نبود آیتم ستاره دار و پرداخت براساس مقاومت، مبلغی برای استفاده از افزودنی پرداخت نخواهد شد.
      اگر به اثرات برخی از مواد افزودنی توجه نمایید، خواهید دید که این مواد، کاهش عیار سیمان مصرفی و همزمان افزایش مقاومت فشاری بتن را در بردارند. لذا اگر پیمانکاری بنابه صلاحدید خود و مشخصات پروژه، اقدام به مصرف مواد افزودنی نماید و در اثر آن با افزایش مقاومت فشاری از مقدار سیمان مصرفی بکاهد! نباید انتظار پرداختی از قبال استفاده مواد افزودنی داشته باشد. به عبارتی دیگر اگر کارفرمایی صرفاً یک مقاومت فشاری خاص مد نظر داشته باشد و پیمانکار با ترفندهای مختلف این مقاوت را بدست آورد، نباید اضافه پرداختی برای ترفندش طلب نماید.
      از طرفی اگر عیار سیمان مصرفی در مشخصات پروژه حائز اهمیت باشد، (مثلا نفوذپذیری خاصی مد نظر باشد که با عیارهای پایین بدست نمی‌آید) و مسیر بتن ریزی به گونه ای باشد که حتما نیاز به روان کننده احساس شود، دیگر کارفرما نمیتواند هم مقدار سیمان مصرفی، هم مقاومت خاص و هم کارایی خاص خود را به پیمانکار تحمیل نماید، بسیاری از خواص بتن وابستگی شدیدی به هم داشته و نمی‌توان با اعمال سلیقه در یک مورد خاص دیگر موارد را نیز به میل خود تغییر داد. در این مورد باید کارفرما درابتدای امر و در برآورد اولیه، بررسی فنی لازم را انجام داده و در صورت نیاز به افزودنی مقدار آن را مشخص کرده و در نهایت قیمت پرداختی برای آن را در قالب یک آیتم ستاره دار در اسناد مناقصه جای دهد. پیمانکار نیز با استفاده از همین آیتم ستاره دار هزینه اجرای عملیات مورد نظر کارفرما را دریافت خواهد کرد. ولی اگر مشخصات و مقدار مواد افزودنی مورد استفاده (به آن صورتی که در آیتم ستاره دار اشاره شده است)، جوابگوی مشخصات فنی عملیات نباشد، می‌توان این مورد خاص را به صورت قیمت جدید با کارفرما به توافق رسید.

      پاسخ
  12. 12

    سهرابیان

    باسلام
    کارشناس سازمان ترافیک هستم.برای براورد ساخت پل عابر پیاده از کدام فهرست بها و مدام ایتم استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. 12.1

      مدیر آموزش

      سلام
      هم می‌توانید از فهرست ابنیه استفاده کنید هم از فهرست راه. ولی مرسوم است برای برآورد پل از فهرست راه استفاده می‌کنند.

      پاسخ
  13. 13

    محمد

    سلام وقت بخیر
    در مواردی در فهرست بهای تاسیسات الکتریکی هزینه تمام شده خرید و ساخت و نصب برخی از فعالیت ها بسیار بیشتر از قیمت فهرست بها به نظر می رسد
    برای جلوگیری از متضرر شدن پیمانکار و برآورد قیمت معقول و مناسب جهت مناقصه به چه شکل باید عمل کرد
    سپاس

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 47 = 51

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای عمران سافت محفوظ است.