کاربرد انواع الیاف در آسفالت
امروزه راه یکی از عوامل مهم در ارتباط و انتقال مسافران و بارها بوده و از عوامل مهم روز است که بحثهای بسیاری دارد و کنفرانسهای مختلفی در رابطه با آن برگزار میشود. در راههای با آمد وشد زیاد، در رویه راه از مصالح قیری یا سیمانی استفاده میشود. که در اثر اعمال بار این نوع رویها دچار تغییر شکلهایی میشود که باعث ایجاد تنشهای کششی افقی در لایه روسازی میشود. که اگر این تنشها از میزان استقامت کششی مصالح بیشتر باشد باعث ایجاد ترک می شود. یکی از روشهای مهم برای کاهش و کنترل عرض ترکهای حاصل از کشش مستقیم استفاده از الیاف است.
به منظور ایجاد شرایط ایزوتروپ و به منظور ایجاد سیستمی که بتواند در تمام جهات به طور تقریباً یکنواخت سبب افزایش نرمی شده و مقاومت کششی را نیز حفظ کند، استفاده از رشتههای نازک و کوتاه که به صورت تصادفی در تمام جهات در آسفالت توزیع شود، روش مناسبی به نظر میرسد. این رشته نازک، الیاف نامیده میشوند که دارای انواع و شکلهای مختلف بوده و کاربردهای متعددی دارند. از جمله آنها الیاف فولادی، پلیمری، شیشهای و… است.
نحوه ساخت الیاف فولادی
الیاف فولادی دارای شکل و قطرهای متفاوتی بوده و نحوه ساختمانها نیز متفاوت است. الیاف فولادی که در حال حاضر در بازارهای جهانی موجود هستند. عمدتاً بر اساس چهار روش زیر تولید میشود.
- کشیدن و بریدن سیمهای فولادی – الیاف مسی
- نورد و برش ورقهای فولادی – الیاف برشی یا نواری
- با استفاده از مواد مذاب – الیاف ریخته گری
- تراشیدن سطح ورقهای فولادی با استفاده از دستگاه صفحه تراش- الیاف ماشینی