تهویه فشار مثبت (P.P.V)
حفاظت کردن از پرسنل در مقابل خطرات موجود در محیط کار، حیاتی است. وجود گازهای خطرناک، دود و حرارت حاصل از آتش سوزی در محیطهای سر پوشیده، ساختمانها و سازههای گوناگون (گوناگون، مترو) از اصلیترین مشکلات آتش نشانان است. تهویه موثر گازهای سمی و دود ناشی از آتش سوزی به علاوه بخار و گردو غبارهای مضر، میتواند محیط گار را ایمن کند.
برای تهویه کردن به وسیله دستگاههای دو روش وجود دارد.
- تهویه فشار مثبت Positive Pressure Ventilation
- تهویه فشار منفی Negative Pressure Ventilation
محدودیتهای روش تهویه فشار منفی
روش تهویه منفی به دلایلی از جمله موراد زیر به موارد خاص محدود شده است.
- این روش از تهویه، نیاز به فن مخصوص با اتصالات خاص (لولههای قطور و خرطومی و لوله معمولی) دارد که علاوه بر وقت گیر بودن، زمان راه اندازی دست و پاگیر بوده و محیط عملیات ار اشغال میکند.
- در این روش، حجم محدودی از دود و گاز تخلیه میشود. به همین علت زمانبر است. موتور فنهای تهویه منفی به علت تماس با بخارهای داغ در معرض خرابی و آتش سوزی قرار دارند. به همین علت باید دارای موتورهای الکتریکی ضد جرقه باشند و نمیتوان فنهای با موتور سوخت داخلی (بنزین) را در صورتی که جریان برق طقع شود جایگزین آنها نمود.
عملکرد P.P.V
امروزه p.p.v یک تکنیک در آتش نشانی است که همواره از هوا مانند وسیله و ابزاری برای کنترل بر علیه محیط داخل یک ساختمان استفاده میشود. در این روش از دمندههای معمولی با موتورهای الکتریکی یا موتور بنزینی برای جابجا کردن هوای تازه به حای نامناسب استفاده میشود.
دستگاه دمنده را در فاصلهای مناسب از ورودی ساختمان قرار دهید. رعایت فاصله مناسب بین فن و ورودی ساختمان بسیار مهم است. زیرا این موقعیت مخروطی از هوای پر فشار توسط دمنده ایجاد میکند که تمام ابعاد وروی ساختمان را میپوشاند و این برای P.P.V ضروری است.
این فاصله بین چهار تا ده رقمی (۲ تا ۵ متری) از ورودی ساختمان است و به طور تقریبی این فاصله باید ۵۰ سانتیمتر کمتر از قطر ورودی باشد.
افزایش ایمنی آتش نشانان P.P.V
- دود و حرارت، به طور قابل ملاحظهای کاهش پیدا میکند و آتش نشانان به درستی وارد ساختمان میشوند.
- میدان دید افزایش پیدا کرده و موقعیت یابی و دسترسی سریع به کانون حریق میسر میشود.
- زمان فعالیت در محیط و میزان مصرف مواد اطفایی کاهش مییابد.
- سطح گازهای سمی مانند CO و دیگر گازهای حاصل از احتراق کاهش مییابد.
- احتمال flashover را پایین میآورد.
کاربردهای P.P.V
در طراحی این سیستم باید میزان ظرفیت و فشار مورد نیاز و همچنین محل قرارگیری دریچهها مورد توجه قرار گیرد. همچنین در صورت وجود کانال در سیستم طراحی کانال باید بهگونهای باشد که توضیح هوا در دریچهها متناسب با فضای محل قرارگیری دریچه باشد. همچنین باید از تعبیه کانال یا دریچه یا پنجرههایی که باعث از بین رفتن فشار سیستم شوند اجتناب کرد.
تخلیه دود از سازههای کوپه دار
P.P.V برای سازههای قسمت قسمت یا کوپهدار مانند کشتیها و قطارها (شهری – برون شهری) بسیار موثر است. همانطور که میدانید مواد به کار رفته در ساخت قطارهای شهری (مترو) بیشتر از انواع خود اطفا و مقاوم در برابر حرارت هستند و در صورت بروز آتش سوزی در آنها، دود گرفتی شدید ایجاد خواهد شد و به دلیل حضور انبوه جمعیت در آنها اهمیت استفاده موثر از P.P.V را دو چندان میکند.
تخلیه دود از ساختمانها، انبارها و پارکینگهای طبقاتی
فراوانی این گروه از آتش سوزیها که نیاز به تهویه دارند نسبت به سایر آتش سوزیها بسیار بیشتر است. این گروه بیشتر شامل منازل، پارکینگهای طبقاتی، انبارهای کالا و کارگاهها است.
سیستم تخلیه دود / فن فشار مثبت راه پله، اختلاف فشاری که بین منازل، طبقات و راه پلههاست را از هوای ۲ محیط جدا میکند. به گونهای که هوا از سمت راه پلهها به سمت داخل منازل حرکت کرده و راه پلهها را برای عبور افراد ایمن نگه میدارد. این اختلاف فشار این امکان را به افرادی که در طبقات بالا زندگی میکنند، میدهد که در هنگام حریق بدون مسمومیت ناشی از گاز دود، خود را به طبقات پایینی برسانند.
تخلیه دود ار هواپیما
- به عنوان سریعترین و موثرترین روش برای تهویه کردن دود و گازهای حاصل از آتش سوزی در هواپیماهای مسافربری و باربری پیشنهاد میشود.
- داخل یک هواپیما فقط در حدود ۶۰ تا ۹۰ ثانیه تهویه میشود و زمان تخلیهورهایی افراد داخل هواپیما را بهبود میبخشد.