آیین نامه ها و مقررات مربوط به مناقصات
قانون برگزاری مناقصات در سال ۱۳۸۳ تدوین و تصویب شده است. عمران سافت این قوانین را به همراه آیین نامه های مرتبط در پنج بخش کلی جمع آوری و ارائه کرده است. در بخش اول قوانین کلی مربوط به برگزاری مناقصات آمده و در بخش های بعدی نیز آیین نامه هایی که برای اجرای صحیح مواد قوانین تدوین شده است در چندین قسمت مختلف تشریح شده است.
این قانون برای تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات تصویب شده است. در حالت کل، اجرای پروژه های عمرانی نیز در طبقه بندی معاملات قرار میگیرند. به عبارت دیگر هر پروژه یا طرح عمرانی یک نوع معامله بین کارفرما و عوامل مختلف اجرای آن پروژه محسوب میشود. از این رو، در مورد کاربرد قانون مناقصات میتوان گفت، مفاد مندرج در این قانون تنها در معاملاتی که صراحتاً با رعایت آن انجام میشود، کاربرد دارد. قانون برگزاری مناقصات در ۴ بخش کلی ارائه شده است. در بخش اول کلیات و تعاریف مربوط به اصطلاحات آمده است. برای استفاده مفید تر از بخشهای مختلف این قانون، مطالعه و آشنایی کلی با این اصطلاحات ضروری به نظر میرسد.
- کلیات و تعاریف مناقصات
- مقررات مناقصات
- برگزاری مناقصات
- سازماندهی مناقصات
-
آیین نامه خرید خدمات مشاور
آیین نامه خرید خدمات مشاور در واقع برای اجرای بند (ه ) ماده (۲۹) قانون برگزاری مناقصات، تهیه و تدوین شده است. در صورت رعایت و اجرای معیارهای خرید خدمات مشاوره، مشاوران صلاحیتدار و توانمند انتخاب میشوند. ولی باید در نظر داشت که اجرای صحیح این آیین نامه، همواره محیطی رقابتی ایجاد میکند که این امر نیز به نوبه خود منجر به افزایش كیفیت و توسعه خدمات مشاوره خواهد شد. آیین نامه خرید خدمات مشاور نیز در ۴ بخش کلی ارائه شده است.
- کلیات و تعاریف در آیین نامه خرید خدمات مشاور
- اصول و ضوابط در آیین نامه خرید خدمات مشاور
- ارزیابی کیفی مشاوران در آیین نامه خرید خدمات مشاور
- ارزیابی پیشنهادها و انتخاب مشاور در آیین نامه خرید خدمات مشاور
-
آیین نامه اجرایی فهرستهای مناقصه گران صلاحیت دار
این آیین نامه نیز در اجرای بنـد (الف) ماده (۲۶) قـانون برگزاری مناقصـات تهیه شده است. مهمترین هدف در تهیه این آیین نامه رعایت اصل رقابت بین تمام مناقصهگران صلاحیتدار است. با اجرای مفاد این آیین نامه، مناقصهگزاران در فرایند ارزیابی صلاحیت، مشارکت حداکثری خواهند داشت. و در نهایت نیز فرایند انتخاب مناقصهگران تسریع میشود. این آیین نامه دو بخش کلی دارد، در بخش اول کلیات و تعاریف ارائه شده است و در بخش دوم ضوابط و مقررات مربوط به تهیه فهرست مناقصه گران آمده است.
- کلیات و تعاریف تهیه فهرست مناقصه گران صلاحیت دار
- ضوابط و مقررات تهیه فهرست مناقصه گران صلاحیت دار
-
آیین نامه اجرایی ارزیابی کیفی مناقصه گران
در اجرای بند (ج) ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات، این آیین نامه تدوین شده است. با اجرای صحیح مفاد آیین نامه ارزیابی کیفی مناقصه گران، اهداف زیر تحقق خواهد یافت.
- افزایش کارایی مناقصات.
- تضمین کیفیت خدمات و کالاها.
- به کارگیری مناقصهگران توانمند و با سابقه.
- ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی.
این آیین نامه نیز در ۴ بخش تهیه شده است که به ترتیب زیر ارائه میشود.
- کلیات و تعاریف در آیین نامه اجرایی ارزیابی کیفی مناقصه گران
- فرایندها و روشهای ارزیابی کیفی مناقصهگران
- ارزیابی کیفی پیمانکاران
- ارزیابی کیفی تأمینکنندگان
-
آیین نامه اجرایی نظام مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصات
آیین نامه مستند سازی مناقصات، برای اجرای بند (د) ماده(۲۳) قانون برگزاری مناقصات تهیه شده است. هدف اصلی از تدوین این آیین نامه، شفاف سازی و اطلاعرسانی بهنگام مناقصات است. با اجرای این آیین نامه رقابتی آزاد بین مناقصه گران ایجاد خواهد شد که در نتیجه آن اصل برابری حقوق رعایت میشود.
تعهدهای طرفهای مناقصه (مناقصهگزاران و مناقصهگران) با رعایت کامل مفاد این آیین نامه، به صورت کامل و بهنگام ایفا میشود. نتیجه دیگری که از اجرای صحیح این آیین نامه به وجود میآید، تسریع در مراحل برگزاری مناقصه است. آیین نامه مستندسازی و اطلاع رسانی مناقصات در ۳ بخش ارائه شده است.
- کلیات و تعاریف
- نظام مستندسازی مناقصات
- نظام اطلاعرسانی مناقصات