دلایل رویکرد به سدهای وزنی بتن غلتکی
با پیشرفت علم و صنعت سدسازی در جهان، و نیز با توجه به ضرورت روزافزون احداث سدها در شرایط و ساختگاههای نه چندان مناسب، مهم ترین چالش پیش روی صنعت سدسازی یافتن راهکارهایی برای غلبه بر محدودیتهای فنی موجود برای انواع متعارف و کلاسیک سدها و همچنین ارائه راه حلهایی برای اقتصادیتر شدن هر چه بیش تر احداث سدها در شرایط طبیعی نامطلوب و با امکانات اجرایی محلی مطرح بود.
در این راستا، توجه به مشکلات و محدودیتهای فنی و اقتصادی گزینههای متعارف سدهای بتنی وزنی و سدهای خاکی میتواند بیانگر دلایل و زمینههای ابداع ایده طراحی سدهای وزنی بتن غلتکی باشد. در سدهای بتنی وزنی متعارف، بخش عمدهای از حجم بتن بدنه سد عملکرد سازهای نداشته و صرفاً تامین کننده وزن کافی برای پایداری بدنه سد هستند. این در حالی است که از دیدگاه طراحی، تفاوت محسوسی از نظر مشخصات فنی و اجرایی برای بخشهای مختلف بتن بدنه سد لحاظ نمیشود. از طرف دیگر، در ساختگاههایی که توده سنگ پی ازسختی نسبتاً خوب و بالایی برخوردار نیست، سختی و شکنندگی قابل توجه بتن بدنه سد موجب افزایش ریسک شکست سدهای بتنی وزنی در اثر نشستهای زیاد پی شده و این عامل به نوعی محدود کننده امکان پذیری این نوع سدها میشود. به طور کلی، عوامل محدود کننده امکان پذیری سدهای بتنی وزنی متعارف را میتوان به شرح زیر برشمرد.
- ضعف نسبی توده سنگ پی و تکیه گاهها
- در دسترس نبودن مصالح قابل پذیرش برای بتن معمولی
- عدم توجیه اقتصادی در مقایسه با سدهای خاکی
از نظر اقتصادی، آیتمهای اصلی هزینه در سدهای بتنی وزنی متعارف شامل موارد زیر هستند.
- کیفیت مصالح لازم برای بتن
- میزان مصرف سیمان در بتن
- قالب بندی سطوح بالادست و پایین دست و قالب بندی سطوح درزهای قائم
- ملاحظات و تمهیدات لازم برای کنترل تركهای حرارتی (پیش سرمایش بتن و یا مصالح آن و پس سرمایش بتن سخت شده)
- تامین آب بندی و نفوذناپذیری بدنه سد
- نیاز به ماشین آلات خاص و پیشرفته اجرایی (نظیر جرثقیل کابلی و یا جرثقیلهای برجی سنگین)
- تمهیدات لازم برای تامین ایمنی مطلوب در دوره اجرا
مجموعه عوامل فوق هم با تحمیل هزینههای مستقیم به پروژه و هم در پارهای موارد با تطویل زمان اجرا سبب کاهش جذابیت اقتصادی نسبی سدهای بتنی وزنی متعارف شد به گونهای که در دهههای اخیر آمار ساخت سدهای بتنی وزنی متعارف به شدت تقلیل یافته است.
در مقابل، از بعد مسایل فنی، سد خاکی میتواند گزینه مناسبی در طیف وسیعی از ساختگاهها، به خصوص در ساختگاههایی که توده سنگ پی از سختی نسبتاً خوب و بالایی برخوردار نیست، باشد. ولی از نظر اقتصادی، مخصوصاً در حوضههایی که سیلابهای بسیار بزرگی دارند، این گزینه الزاماً راه حل مناسبی نخواهد بود چرا که هزینههای سیستم انحراف، سرریز، و سایر سازههای وابسته به سد میتواند در توجیه پذیری فنی و اقتصادی پروژه کاملاً تعیین کننده باشد. در سدهای خاکی، علیرغم سهولت و سرعت قابل ملاحظه اجرای بدنه سد، وجود برخی مسایل و مشکلات سبب ایجاد عدم توجیه اقتصادی مناسب و عملکرد فنی نامطلوب (ریسک بالای خرابی و خسارت) در این نوع سدها میگردید. از جمله مهم ترین این عوامل به شرح زیر است.
- ضعف و خطرپذیری سدهای خاکی در برابر نفوذ آب به جسم بدنه سد
- عدم مقاومت و پایداری سدهای خاکی در برابر روگذری سیلاب
- تحمیل هزینه های بالاتر سیستم انحراف (سیلاب طراحی بزرگتر، تونل طولانی تر، و فرازبند بلندتر)
- هزینههای زیاد (و در برخی موارد تعیین کننده) سرریز و سایر سازههای جنبی
- پیچیدگی و آسیب پذیری بیش تر سازههای جنبی (سرریزها و آبگیرهای مرتفع) در ساختگاههای با خطر لرزه خیزی زیاد
- عدم کاهش زمان اجرای کلی پروژه بخاطر ملاحظات اجرایی سازههای جنبی
مجموعه عوامل و محدودیتهای فوق، طراحان سدهای بتنی و خاکی را به یافتن راه حلها و راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات فوق وا میداشت. چرا که هم زمان با سخت تر شدن شرایط طبیعی و فنی ساختگاههای مطرح برای سدسازی، نیاز و ضرورت اجرای تعداد بیشتری از سدها با اهداف مختلف، با حفظ و بهبود جذابیت اقتصادی و کاهش هزینه تمام شده سدها، بیش تر میشد.
واژه بتن کوبیده غلتکی یا بتن غلتکی در واقع به بتنی اطلاق میشود که در فرایند ساخت و اجرای آن از تکنیکها و ماشین آلات اجرایی ارزان و سریع سدهای خاکی استفاده شده و از مقاومت و دوام مشابه با بتن متعارف برخوردار است. بر اساس این توضیحات مشخص میشود که سدهای بتنی وزنی غلتکی به طور عام در بر گیرنده طیف وسیعی از سدهای وزنی حد فاصل سدهای بتنی وزنی متعارف و سدهای خاکی هستند. بدیهی است معیارها و ضوابط طراحی گروههایی از سدهای وزنی بتن غلتکی که نزدیکی بیشتری به سدهای بتنی وزنی متعارف دارند مشابه سدهای بتنی وزنی بوده و معیارها و ملاحظات طراحی و اجرایی انواعی از سدهای بتنی وزنی غلتکی که به سدهای خاکی شبیهتر هستند، تواماً متاثر از مبانی طراحی سدهای خاکی و سدهای بتنی وزنی است.
شایان ذکر این که ارائه ایدههای طراحی سدهای بتنی پایهدار Buttress Dams و سدهای بتنی وزنی توخالی (Hollow Gravity Dams) نیز در راستای پاسخ و غلبه بر مسایل و مشکلات فنی و اقتصادی سدهای بتنی وزنی (عمدتاً با هدف کاهش احجام بتن بدنه سد) شکل گرفته است. ولی در این نوع سدها، اگرچه در احجام (غیرموثر) بتن بدنه سد صرفه جویی میشود، ولی افزایش مقادیر و هزینههای قالب بندی و آرماتورگذاری سبب مشکلتر (و کندتر) شدن اجرایکار میگردید. از سوی دیگر با توجه به کاهش ضخامت اجزای بدنه سد در سدهای فوق الذکر، حساسیت این نوع سدها به بارهای حرارتی در دوره بهره برداری افزایش یافته و غالب سدهای بتنی پایه دار با مشکلاتی از این نوع مواجه هستند. بههمین دلیل، امروزه اقبال چندانی نسبت به این گروه از سدها وجود ندارد. علیرغم مزایای متعددی که برای انواع مختلف سدهای وزنی بتن غلتکی مطرح است، باید توجه داشت که در برخی موارد با توجه به شرایط طبیعی ساختگاه سد مورد نظر، محدودیتها و معایبی هم برای این نوع سدها وجود دارد.
مبانی طبقه بندی و طراحی سدهای وزنی بتن غلتکی
هم زمان با پیشرفت و توسعه دانش و تکنولوژی سدهای وزنی بتن غلتکی، سازماندهی و طبقه بندی انواع مختلف سدهای وزنی بتن غلتکی با توجه ویژگیهای آنها مورد توجه بوده است. با توجه به خاستگاه و طیف انواع مختلف سدهای وزنی بتن غلتکی، این دسته بندیها غالباً بر اساس میزان مصرف مواد سیمانی در واحد حجم مصالح (بتن) بدنه سد بودهاند. البته باید توجه داشت عواملی نظیر هدف، طول عمر مفید و ارتفاع سد، و نیز شرایط لرزه خیزی ساختگاه سد در دسته بندی و تنظیم مبانی طراحی سدهای وزنی بتن غلتکی تاثیرگذار هستند. طبقه بندی متداول سدهای وزنی بتن غلتکی در جدول زیر ارائه شده است.
مزایا و محدودیتهای سدهای وزنی بتن غلتکی در مقایسه با سایر انواع سدها و کاربردهای خاص بتن غلتکی در سدسازی
مزایای سدهای وزنی بتن غلتکی در مقایسه بیا سدهای بتنی متعارف:
سرعت بیشتر اجرای سد، در سدهای وزنی بتن غلتکی بزرگ نرخ پیشرفت ارتفاعی عملیات اجرای بتن ریزی بدنه سد به ۱۰ تا ۱۲ متر در ماه میرسد. این نرخ پیشرفت در سدهای کوچکتر سریعتر بوده و در فرازبندی بتن غلتکی نرخ پیشرفت ارتفاعی بتن ریزی به ۳۰ متر در ماه نیز میرسد.
استفاده موثر از ماشین آلات متعارف و سادهتر در بتن ریزی (نظیر کامیون، بلدوزر، غلتک و …)
هزینه کمتر اجرا با توجه به موارد فوق
افزایش ایمنی در زمان اجرا با توجه به کاهش اختلاف ارتفاع سطح کار به خاطر اجرای بتن در لایههای پیسوته و نازک تر
بهبود شرایط ایمنی در کارگاه با توجه به کابرد کمتر و محدودتر قالب
خسارت و آسیب کمتر به محیط زیست با توجه به سیستم انحراف نسبتاً کوچکتر و عدم نیاز به حفاری تکیه گاهها برای نصب جرثقیلهای کابلی |
مزایای سدهای وزنی بتن غلتکی در مقایسه با سدهای خاکی:
کاهش زمان اجرای سد با توجه به سرعت اجرای تقریباً مشابه ولی حجم به مراتب کمتر بدنه سد
امکان اجرا و استقرار سرریز بر روی بدنه سد
کاهش ارتفاع فراز بند و ابعاد تونل انحراف (هم طول تونل و هم قطر تونل)د با توجه به کاهش ابعاد بدنه سد و کاهش سیلاب طراحی متناسب با ریسک آسیب پذیری کمتر و زمان اجرای کوتاهتر سد
طول کمتر مجاری آب بر و پنستاکهای فلزی
کاهش ابعاد برجهای آبگیر و کاهش ریسک و آسیب پذیری این سازهها در برابر زلزله
هزنیه کلی قابل رقابت پروژه
خسارت و آسیب کمتر به محیط زیست به خاطر حجم به مراتب کمتر مصالح مورد نیاز که منجر به کاهش احجام منابع قرضه، کاهش ترافیک کامیونها و سایر ماشین آلات بارگیری و حمل مصالح و متناسباً کاهش میزان تولید گاز مضر دی اکسید کربن، …. در طبیعت میشود.
قابلیت روگذری سیلاب از روی بدنه سد بدون ریسک خرابی
افزایش دوره زمانی مناسب برای اجرای سدهای وزنی بتن غلتکی در مقایسه با سدهای خاکی
افزایش دوره زمانی مناسب برای اجرای سدهای وزنی بتن غلتکی در مقایسه با سدهای خاکی
افزایش دوره زمانی مناسب برای اجرای سدهای وزنی بتن غلتکی در مقایسه با سدهای خاکی |
موارد محدودیت و معایب سدهای وزنی بتن غلتکی:
در ساختگاههایی که منابع قرضه مناسب در دسترس نباشد.
در ساختگاههایی کخ توده سنگ بسیار ضعیف و ناهمسان است و پتانسیل نشستهای بیش از حد و ریسک انهدام سد وجود داشته باشد.
در ساختگاههایی که دره محل احداث سد بسیار باریک و با دیوارههای پرشیب باشد به گونهای که فضای کافی برای احداث دسترسیها و استقرار و تردد ماشین آلات وجود نداشته باشد (البته رفع این محدودیت با استفاده از سیستمهای اجرایی خاص نظیر Tower Belt ممکن است) |
سایر کاربردهای خاص بتن غلتکی در صنعت سد سازی:
مقاوم سازی و افزایش ارتفاع سدهای موجود
تقویت رویه پایین دست سدهای خاکی به منظور تامین قابلیت روگذری سیلاب در این سدها
ترمیم و تقویت نقاط ضعف محلی و ناحیه ای پی و تکیهگاههای سدهای بتنی (نظیر سد ohkawa) در ژاپن
پر کردن حفرات آب کند و شسته شدن مصالح پی ناشی از تخلیه سیلاب یا روگذری سیلاب در سدهای خاکی و بتنی
تقویت سازههای جنبی سدها نظیر مجاری تخلیه آب و … |